Jump to content

Hvor lang kjetting på ankervinsj akter.


KDB

Recommended Posts

Har nå 50 meter 8mm galvanisert kjetting på ankervinsjen akter. Tenkte å bytte denne til syrefast slik at kjettingen går lettere ut og inn. Har problemer med at kjettingen klomper seg og er vanskelig å få både ut og inn. Har bygd om kjettingkassen slik at eg har nå 50 cm fra topp kjetting til vinsj, men for å vere heilt sikker vil eg i tillegg bytte til syrefast kjetting, da denne legger seg bedre i kjettingkassen. Så er spørsmålet hvor lang kjetting bør eg kjøpe, hva er vanlig lengde. Har 50 meter nå, men bør eg gå opp til 60 meter, synspunkter på dette.

Link to post
Share on other sites

Hvis vinsjen din takler både kjetting og tau så ville jeg vurdert 15-20 meter kjetting og 50m 14mm multiplait nylonline spleiset inn i kjettingen. Multiplait-linen legger seg veldig pent og tar minimalt med plass i kjettingkassen. Du får mindre vekt og støy + MYE bedre fjæring enn du gjør med kun kjetting.

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

MYE bedre fjæring enn du gjør med kun kjetting.

Den der er jeg ikke enig i. Med mine 40m kjetting ute og baugfeste i land, mener jeg å ha en nærmest perfekt fjæring når ankeret ligger på dybde mellom 3 og 10m. Da får jeg veldig lite sidebevegelse, men fremdeles utmerket fjæring. Og vel og merke, jeg strammer godt opp.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hvis vinsjen din takler både kjetting og tau så ville jeg vurdert 15-20 meter kjetting og 50m 14mm multiplait nylonline spleiset inn i kjettingen. Multiplait-linen legger seg veldig pent og tar minimalt med plass i kjettingkassen. Du får mindre vekt og støy + MYE bedre fjæring enn du gjør med kun kjetting.

Jeg har sett etter nylontau - hvem er det som forhandler dette?

Link to post
Share on other sites

M.h.t ankring så er det generelt sett slik at jo mer men legger ut jo sikrere blir det. Har man mye kjetting ute ligger man bedre i dårlig vær. Ideelt sett skal man ha så mye kjetting at kettingen alltid er paralell med bunnen det siste stykket før ankeret. I mye vind blir det anbefalt opp til 10X dybden. Legger man ut for mye har man da noe å gå på, slipper ankeret kan man vinsje inn litt og stramme opp igjen. Det som begrenser er: på svai plass til å svinge, mot brygge e.l. plass til andre siden, plassen til kjettingen i kjettingkassen, vekt v. seiling og pris.

 

Jeg mener at med 50 m. er det stort sett godt dekket, men har du palss og råd ville jeg ha gåt opp til 60 m. da har du en ekstra sikekrhet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...