Jump to content

Charter i hellas - Erfaringer med Kavas.com


doozer

Recommended Posts

Hei.

Eg lurte på om noen har erfaring med Kavas.com som utleier av Seilbåt?

 

Vi er en gjeng som skal leie oss en 4 kabins seilbåt sommeren 2010. I den forbindelse har eg leitet en del etter firmaer som leier ut og har sett at det er en del variasjoner i pris.

Eg startet med å tenke at eg burde leie gjennom et norsk selskap, men har begynt å tvile litt da det viser seg at alle norske selskaper berre leier videre gjennom et gresk selskap.

 

Eg har nå egentlig funnet båt og forhandler, men kjenner eg er litt usikker.

For meg så ser Kavas.com ut som et større selskap med gode rutiner. Men eg mangler en "god erfaring" i fra noen som har brukt dem eller kjenner til selskapet.

 

Noen her som har kjennskap til disse?

Link to post
Share on other sites

Har ikke kjennskap til det firmaet du nevner, men det bør ikke være mye forskjell i pris om du leier via et norsk selskap. Alle som leier til sluttkunde legger på en agentprovisjon, men det blir vel stort sett det samme om agentprovisjonen går til et norsk selskap, et gresk selskap eller til den som faktisk eier båten...

 

Prøv f.eks 7-seas. Tviler på om han er mye dyrere enn om du går rett på et gresk selskap. Og mer betryggende / enklere å betale forskudd og leie til en norsk bankkonto.

 

(NB, har ikke annen forbindelse til 7-seas enn at jeg har leid gjennom dem selv)

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Eg har og lest og hørt at det ikke skal være noe forskjell her, men de prisene eg har fått viser at det er forskjeller. Eg har forhørt meg med over 10 firmaer. Samme båt, samme modell, samme havn, samme periode og prisen har variert 2000 Euro.

 

Det var 1300Euro forskjell på 7-seas og kavas.

 

Slik eg har forstått det er det et par store selskaper som leier ut de meste av båter der nede. Det er og et par firmaer som vedlikeholder alle disse båtene. Så om du leier via norge eller noe lokalt så ender du opp med samme person som kommer og viser deg båten når du henter den, samme firma som gjør vedlikehold og alt dette.. Er stor fan av å gjøre ting skikkelig med ferier og slikt, og hadde gladlig betalt 1300 Euro om eg hadde blitt garantert en 100% båt som ikke feilet under ferien, men det kan ingen gi meg.

 

Eg har forhørt meg ned Saltyseas (ikke fått svar), 7-seas, hellas.no, SolgOgseil, SIB, Odyssey Sailing , Vernicos , Sunsail , SailingEurope, Kavas og noen til, alle om samme båt og årsmoldell.

Link to post
Share on other sites

Har leid av Eckeryachting gjennom deres norske agent som er Nelsoncats (www.nelsoncats.no) . Har leid både i Kroatia og i Hellas og alltid hatt kjempeservice.

Hadde ikke hørt om de før i 2006 da det var en prissammenligning i det tyske magasinet Yacht hvor det var en stor test av alle de store selskapene og Eckeryachting var faktisk billigst når alt kom til alt.

Tror de har nesten 200 båter i middelhavet hvor de eier mange av de selv.

Så vidt jeg vet er det et Østerrisk/Tysk firma. De har også egne charterfly som lander nær et par av basene deres i Hellas.

Vi fløy til Wien med billigbilletter på Austrian airlines og derfra med Eckeryachtings charter til Preveza i nærheten av der båten lå. Startet i Oslo 0700 om morgenen og var fremme kl 1300.

Hvis man er ute i god tid er det unødvendig å reise med de såkalte billigselskapene, de store gamle "etablerte" selskapene har vel så billige billetter hvis man er tidlig ute med bestilling.

Fikk også god rabatt på selve båtcharteren når vi bestilte tidlig.

Link to post
Share on other sites

Har ikke egen erfaring fra Kavas, men kjenner noen som leide av dem. De var ikke helt fornøyd, mye småproblemer med båten de leide,men så var det også en litt gammel båt. Har selv god erfaring med Sailgreece. Eieren er tidligere kaptein på norsk båt, så det kan lønne seg å flagge at man er norsk. Eller har jeg leid av Kiriacoulis gjennom Saltyseas her i Norge, det er noen år siden men fungerte helt greit.

Link to post
Share on other sites

Synd at det ikke var noen med gode erfaringer i fra kavas. Eg hadde egentlig bestemt meg for denne, men ble litt tvilsom nå.

 

saltyseas var et av de selskapene eg har hørt mest bra om fra forum og slikt som eg har lest på. så lurte på hvorfor eg ikke fikk svar

 

Cooling: Har sendt mail til nelsoncats.no og bedt om pris.

Krimart: Eg planlegger å leie en 2009 mod båt, så håper eg slipper 1 sesongfeilene og slitasjefeilene.

Link to post
Share on other sites

Det er ørten forskjellige utleiere og firmaer her ned. Gå på nettet og få inn beste tilbud fra der du vil leie båten samt ønsket båtype. Gå gjerne om en norsk agent dersom du føler det er¨tryggere, men velger du et av de store selskapene her nede skal det vær helt greit. Lykke til og ha en fin tur.

Google: seilmedhydra.no for tiden i Tyrkia.

Link to post
Share on other sites

Vi leide båt hos http://www.padomar.gr/padomar/index.php , det gikk smertefritt , de gjorde jobben de skulle gjøre osv.

Noen av oss som leide denne gangen hadde leid der før og var også fornøyd den gangen også. Jeg tror det går ut på det samme uansett hvor man leier , det er båttypen man må passe på å få korrekt. Da vi hentet båten så stilte vi opp på kontoret og der satt det ei dame i resepsjonen , det kontoret fikset utleie for 4-5 forskjellige selskaper så det var ingen forskjell på leiefirma , det var de samme folkene uansett. Bare pass på å leie en skikkelig båt og ikke en gammel og sliten båt av feil type.

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei.

Jeg har hvert i Hellas 4 ganger nå og kan anbefale et charter selskap som er helt utrolig bra.

De har 4 båter fra 41 til 54 fot.Alle med 4 kabiner.De har base i Athen og er veldig seriøse.

Dere bør leie med skipper da de ordner med alt vann /diesel/havnavgift etc etc.Dere er på ferie og skippern ordner resten. De henter og bringer gjestene på flyplassen i Athen.Absolutt og anbefale.

Jeg kom hjem forrige uke etter nok en fin tur. Til dere som vurderer en slik ferie-gjør det!!!! Båten seiler til havner hver kveld .Etter frokost seiler dere til f.eks en lagune og bader og spiser lunch.Seiler derifra videre til en ny spenende havn. Fisker kansje litt etter tunefisk.Stor mullighet til og få besøk av delfiner.

Kan hjelpe til med booking vis dere ønsker.se hjemmeside.

http://www.nauticsail.com/

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...