norflyer Startet 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 7.Oktober.2009 Nå er tiden straks her og båten skal på land. Forsøker i år å sette båten innendørs og må da ha noen hjul på brybben til båten så vi kan transportere båten inn i bygget som vi skal lagre båten. Spørsmålet er da hva slags hjul og hvor får en tak i noen hjul som tåler en båt på 7t. Vil jo ikke ja kjempestore lastebil hjul som gør at båten blir veldig mye høyere enn det den allerede er.. Båten står i dag i en Tyresø krybbe tror jeg den heter. Så må jo stive den av litt under kjøen for at den skal holde sammen selvsagt. Mulig at jeg må sveise en ramme som krybben kan stå i.. Alle svar mottas med takk. Sitér dette innlegget Link to post
riviera46 Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Hei jeg lager meg nå ei krybbe på hjul til en båt på 5-6 tonn. Kjøpte 10" hjul på felleskjøpet, betalte ca.1600,- for komplett hjul,med akselstubb og komplett nav. Sitér dette innlegget Link to post
trikkern Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Du må nok sveise ramma hvis du skal ha hjul på. Ellers kan det bli "Bambi på isen". Lag også noe å låse hjulene med, (ellers kan du jo heise seil og kjøre avgårde). Når du setter båten fra deg bør den ikke stå på gummihjulene, det blir for lite stabilt hvis et hjul mister luft. Bygg opp og kil under ramma. Ikke ta sjangser med 7 tonn. Klarer du å skyve 7 tonn på disse hjulene inn i garasjen? Du kan bruke trailervinsj fra Biltema. Billig. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 7.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 7.Oktober.2009 Hei Hvis det er flatt der du skal transportere båten behøver ikke hjulene løfte båten mer enn 3-5 cm fra bakken uansett hvor store hjul du har hvis du bygger hjulfestet riktig. For å trille på hard asfalt eller betong kan du bruke etpar ståhjul eller hardplasthjul med ø 200 mm. Holder vekten uten problem. Bruk to faste (uten sving) der det er mest belastning, og etpar med sving der du har mindre last slik at det er mulig å styre. Fortsatt forutsatt at du har god grunn kan det stå to ikke svingbare hjul rett ved kjølen + ett svingbart i hvert hjørne. Da tas vekta opp rett ved kjølen der vekten er, og konstruksjonen kan være mye slankere. Slike hjul kan kjøpes hos større jernvareforhandlere og koster ca 450 kr pr stk. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
norflyer Svart 19.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Da har jeg fått tak i noen stålhjul som har hørt til en vogn som transporterte transformatorer som var på det gamle smelteverket. Dette er vel en slags Toghjul. Så de er kraftige som bare F. Spørsmålet er nå om jeg skulle bygge en ramme av H bjelker som jeg kan sette krybben på eller om jeg skal montere hjulene rett på krybben. Hadde vært greit å ikke være helt låst med hjul på denne hvis den skal flyttes ved annledning neste vår. Hvor mye bærer en H bjelker som er 100 mm.. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Da nærmer tiden seg at Ormen Lange skal på land.. Krybben er snart ferdig og båten skal på land på Mandag.. Fikk tak i noen gamle hjul som hadde vært på en alle annen konstruksjon for å flytte på gamle transformatorer på det gamle smelteverket på Eydehavn.. Fikk kappet av styrekanten så var de perfekte for å tåle vekten av båten.. ca 7 ton.. Tipper hjulene veier ca 60 kg stykke.. https://baatplassen.no/bildearkiv/17/17830/dsc00023.jpg Åpnet opp lagerene og rengjorde dem. Så da blir det nok bra. Så har Moosewine og jeg lekt metallarbeidere i dag. Sveiset sammen en ramme med hjul i dag som vi skal montere krybben på. Så er det inn i hallen håper vi Bjelkene var det en hyggelig nabo som hadde liggende i havnen.. Så de har vi fått "låne".. All takk til han. Bjelkene er faktisk en del av den bærende konstruksjonen av gamle Arendal sykehus. Godt noen tar vare på gamle ting. Hehe Sitér dette innlegget Link to post
Salt Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Hvor mye bærer en H bjelker som er 100 mm.. Det har jeg nok tabeller for et lurt sted... men hvor er det lure stedet?? Jeg la da tabellene i en kasse da jeg var ferdig med statikken mens jeg studerte... Uansett, det er jo avhengig av hvor lang arm det er fra hjulet til der hoveddelen av vekta presser. Det er jo også viktig å dimensjonere bjelken som legges under kjølpunktet slik at den klarer å overføre vekta til der hjulene er. Men nå har du jo laga greia. Jeg tenker meg noe liknende neste gang jeg skal opp; har en dansk krybbe fra Seatronic, og ville nok sette den i ei sveist ramme. Må lete mere etter bæreevnetabellene... Sitér dette innlegget Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk Link to post
norflyer Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Her er Dragerene av 25cm høyde så de skal nok tåle trykket. Bjelken i bunnen er også dimensjonert til å tåle vekten.. Setter jo krybben som båten står i "til vanlig" på toppen av denne igjen.. Så da skal det ikke bli noe problem.. Det vaskeligste er vel å trekke båten inn i hallen.. Sitér dette innlegget Link to post
mons Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Kanskje du kan feste en kasteblokk innerst i hallen og trekke den inn med bilen? Legg etpar klosser der du håper den skal stoppe.. Mons Sitér dette innlegget Mons Link to post
opus Svart 27.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Gjelder å sikte retningen riktig , eller har dere tenkt ut ideèr på hvordan få svingt/styrt ? Metallhjulene kan kanskje tvinges/sklies sideveis uten for store problemer siden ikke så mye friksjon. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Har heldigvis en stor hall. Så jeg kan kjøre gjennom.. Så satser på at når bilen går i lavserie så skal det gå greit Har også en kompis som skal inn men hans båt. En 10.5m trebåt på 51 ft. er vel meningen at jeg skal trekke hans båt inn også. Men han veier jo 17 ton.. Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 27.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Oktober.2009 Her flytter vi hans krybbe med lastebil i dag morges. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 Gjelder å sikte retningen riktig , eller har dere tenkt ut ideèr på hvordan få svingt/styrt ? Vi har laget 2 av hjulene svingbare så det skal ikke bli noe problem å styre! Sitér dette innlegget . Link to post
Octant Svart 28.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 jeg lager meg nå ei krybbe på hjul til en båt på 5-6 tonn. Kjøpte 10" hjul på felleskjøpet, betalte ca.1600,- for komplett hjul,med akselstubb og komplett nav. riviera46, du har ikke tilfeldigvis et tilgjengelig bilde av konstruksjonen din? Sitér dette innlegget Link to post
norflyer Svart 6.November.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 6.November.2009 Da var Ormen Lange og Solgang på plass i hallen. båtene ble slept inn i hallen ved hjelp av 2 biler.... Nå blir det jobbing i vinter for å få tiden til å gå frem til sommeren kommer tilbake Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.November.2009 Link til dette innlegget Svart 9.November.2009 Et lite tips som jeg fikk av Hallaron her på forumet var å vaske båten med saltsyre! Dette var genialt og tok den gamle gule stripen i vannlinjen bort, kan anbefales! Sitér dette innlegget . Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.