Jump to content

Hvilken olje bør eg bruke på min gamle Ford Sabb

Steinsvigen

Recommended Posts

Hei folkens skal til å skifte olje for første gang på min gode gamle ford sabb .Noen som veit hvilken olje eg skal bruke og hvilken viskositet den skal ha .

Trenger navn på oljen STATOIL type ?? osv . Eg var inn på noe som heiter Bilvarehuset i dag og dei kunne anbefale ein olje som heiter AGIP 20-40w til 199 for 4 liter

Kom med forslag kva dere villa ha brukt Ford Sabb 54 hk ca 1983 mod

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

Jeg ville brukt en 15W-40 olje av god kvalitet. Selv pleier jeg å bruke Texaco Ursa Super TD 15W-40, en olje jeg opprinnelig ble anbefalt av en Sabb forhandler. Kanskje fordi han forhandlet den selv :rolleyes: , men en god olje er det i alle fall. Sist gang nå kjøpte jeg Felleskjøpets olje SUPER TURBO PLUSS, som er en olje levert av Statoil. Mest fordi det var kortere vei til forhandler. Fungerer helt fint den også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Ikke jeg heller. Ford har en uvane med å bruke spesifikasjoner som kun står på flasker med deres eget navn på. Kjøp en god 15W-40 olje (CD eller bedre), så er du trygg! Den 20W-40 oljen du fikk tilbud på fungerer nok også bra. Det skal ikke mye til for å matche kravene som ble stilt til en god mineralolje for 30 år siden...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Hei folkens var innom Felleskjøpet i dag og dei annbefalte noe som heiter MOTOROLJE SS _Mineralsk olje 10w-40 til 349 kr for 10liter meget bra olje sa dei :-) Joohn Deere har kjørt på denne oljen i alle år .. so tenkjer den gamle sabben smatter godt når denne kjem på hehehe .. takk for mange gode svar folkens

PS Dei hadde også ein olje som heiter SUPER TURBO PLUSS 15w-40 men den hadde noe renseegenskaper som han hadde hvert borti at motorar bynde å bruke meir olje ????? .. 399kr 10liter

Redigert av Steinsvigen (see edit history)

http://home.tussa.com/frosten/ ------------Eg driver også med litt HTML KODER ------------------)) http://www.nipe-hyttene.no/

mini2.jpg

• 6 år senere...

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Ser dere er glad i olje fra Felleskjøpet her inne og det er ingen ting galt med det hvis man kjøper riktig olje.
FK har olje til tyngre kjøretøy og de oljene har mye rensemiddel i seg så putter man en slik olje på en liten halv sliten bårmotor kan man få en overaskelse.
Så hold dere til olje som er beregnet på lette kjøretøy og den type olje har de sikkert også.

Det finnes  mennsker som har røyket i et langt liv uten problemer ...dumheten kommer ikke før man anbefaler andre å gjøre det samme.

Problemet med å bruke lastebil olje er at det finnes mere og sterkere rense adjektiv.
Det KAN lede til problemer som lav kompresjon,høyt oljeforbruk,lavt oljetrykk og havari.

Har man kjørt med slik olje i motoren uten å få problemer er det bare å fortsette med det fordi man er over den kritiske fasen.
Anbefale andre som har kjørt med vanlig motorolje i flere ti år om å begynne med lastebil olje er i mot alle faglige råd selv om det kan gå bra og oftest så gjør det også det.
FK er fullt klar av dette og tidligere i tråden hadde noen fått et råd i denne rettning selv om vedkomende ikke skjønte helt tegningen av hva den ansatte prøvde å videre formiddle.

Felleskjøpet har flere oljer som er for personbiler. Har brukt FK mineralsk motorolje i mer enn 10 år på en eldre Ford Mondeo. Har til og med fått kommentarer på merkeverksted at bilen sviver fint på tross av gått 240.000 km... Lavt oljeforbruk.

Bruker FK 15w på en Yamaha 350 motorsykkel.

Der jeg har registrert HØYT oljeforbruk, var den gangen jeg brukte Shell 5w syntetisk olje på en -98 Opel Astra. Var ikke sein om å gå tilbake til 10w mineralsk...

Har flere ganger hørt at det er Statoil-produkter som FK selger som sine egne. Synes det blir fullstendig unødvendig å betale dobbelt pris kun for at det står Statoil på etiketten. Står det "Circle K" blir det enda verre...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...