Jump to content

Vann i rorbladet, borre hull?


toholthe

Recommended Posts

Hei,

 

jeg har en seilbåt hvor jeg ser at det pipler opp litt vann langs rorstammen når det står i sola etter at båten er tatt opp. Tok med roret til Bærum plastservice som sa at det var vann i alle ror, og at dette derfor ikke var så spesiellt. Det er umulig å få det tett mellom rorblad og rorstamme i følge dem.

 

Han sa at jeg kunne bore et hull i bunn av roret for å være sikker på at frostsprengning ikke forekommer, men nå har jeg jo hatt båten på land to sesonger på rad uten at det har sprekt opp. Det er noen små sprekker helt øverst på roret, men disse har vært der hele tiden. Hva gjør andre. Noen som har borret dreneringshull nederst? Er redd det fyller seg med enda mer vann neste gang og ødelegger roret innenifra.

 

 

T

Link to post
Share on other sites

Kommer litt an på hvordan roret er bygget.

Min forrige båt hadde ror bygget av syrefast som en vingeprofil og skummet opp under trykk.

Ikkeno vann inni der.

Den nåværende har ror bygget på Divinycellkjerne som er laminert inn.

Ikkeno vann inni der heller.

 

Så forresten i siste nummer av blekka til Redningselskapet at samme Bærum Plastservice skulle ha 30-40000 kroner for å reparere delaminering og plastpest i et ror. Han som reparerte roret til slutt limte det bare sammen de det hadde sluppet.

Til sammenligning, et nytt ror til en Comfortina 32 koster SEK 18000.-

Link to post
Share on other sites

Jeg borer alltid hull i roret i nedre del, tetter det igjen med sparkel eller sikafleks når jeg setter båten ut igjen.

Dette er et kjent problem, at rorene tar inn vann. Viktig å få drenert ut vannet før frosten setter inn, så en ikke får issprenging i roret. Har sett noen tilfeller av dette på båtopplagene, at rorene delaminerer pga issprenging (sprekker).

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...