Jump to content

Ronny`s Prosjekt

Ronny O

Recommended Posts

Tror jeg gjør som flere her på forumet og startet en tråd for mitt prosjekt, så slipper jeg å lage så mange nye tråder.

Fikk smurt inn 6 liter med olje idag  :crazy: Orker ikke mere idag så jeg får fortsette imorgen hvis været holder.

Her er noen eksempelbilder på hvordan du kan ødelegge trebåten din med å plaste den. Advarer mot sterke scener for trebåtentusiastene...

Her ser dere hvor fenderlisten har sittet. Det har vært plastbelagt over denne så fukten har ikke kommet seg noen vei. Dette har fått tørket opp og blitt rimelig hardt. Men har selvfølgig ikke samme konsistens som treverket forøvrig, det hører jeg når jeg banker på dette. Tips for utbedring?

Bilde

Her ser dere bordet jeg har snakket om så burde ha vært byttet. Nå kom ikke skjøten med på bildet, men det ligger like til venstre. Så jeg tenkte å bare skjære bort fra skjøten til veden ble frisk og sette inn nytt bord (ca 70 cm) istedet for å bytte hele som er ca 150cm.

Bilde

Akterdekket etter jeg fjernet plasten. Har pusset over og tenkte jeg skulle bare lappe inn i venstre hjørnet sånn i første omgang, det bør vel helst legges nytt?

Bilde

Her tenkte jeg bare å sette inn en bit.

Bilde

Dette har sikkert vært et nydelig fordekk en gang i tiden. Hva bør gjøres her?

Bilde

Legg merke til hvordan det er lagt...

Bilde

Kun de 3 midterste bordene som er angrepet av råte, ellers er det bra.

Bilde

Kommer til å legge ut flere bilder med problemstillinger, så kan ekspertene få lov til å påvirke prosjektet underveis. Dere er faktisk de eneste jeg kan spørre om råd når det gjelder dette prosjektet da det er lite folk som driver med trebåter her i området. Veldig takknemmelig for all hjelp dere kommer med. Sjøsettingen er planlagt april/mai 2005.

Hei og gratulerer med et prosjekt.  :smiley:

Vil først si at den måten å legge dekk på er bare nydelig, så jeg ville vel prøvd å få byttet ut de stavene som er råttene. Men jeg har hatt en liten passbåt en gang og der var dekksstavene tvinget sammen av en rustfri stålvire som gikk gjennom alle stavene og holdt disse på plass. Så det er vel en ide å skjekke opp hvordan det er lagt før du setter fresen i dekket og eventuelt kutter over det som holder resten på plass.....

Når det gjelder råteskadene i toppen av den øverste bordgangen, hadde jeg det samme på Majali, jeg freste rett og slett vekk de øverste cm som var ødelagt og epoxylimte inn en lang stav som jeg hadde tilpasset. det gikk helt greit, men det er lettere hvis du kan ta av dollbordet slik at du får skrudd ganske tett med tynne skruer gjennom den nye biten og inn i det eksisterende bordet.

det står endel om mitt prosjekt på hjemmesiden min, hvis det er noe du kan bruke.....

Lykke til!!

Stor er den som vet, men større er den som vet hvor man skal spørre

Hei Majali

Har vært på siden din for flere ganger den siste tiden, må bare si gratulere selv med et nydelig resultat.

Det var et bilde som jeg så på hjemmesiden din som jeg tenkte jeg skulle spørre om. Det bildet du viser at bunnen blir oljet, er det blymønje jeg skimter igjennom og er det D1 du smører med? Hva rengjorde du bunnen med?

De stålwirene du snakket om, skal tro om det er mulig å se etter noen fester under dekket?

Og når det gjelder de råteskadene øverst på bordgangene, kan bli tøft å få frest ut dette. Står store rustne skipsspikrer som sitter noe så inni...... :nono:  Tror jeg må høre med en kompis, han driver å snekrer, kanskje han vet hvordan jeg skal frest ut dette, aller beste, kanskje han gjør det for meg så er jeg sikker på at det blir korrekt.

Jada: Legger ut et bilde som var før jeg tok opp båten i vår, der kan du se allt som var plastet. Skal prøve å få tatt noen imorgen hvis været er bra, er det fare for regn tør jeg ikke å ta av preseningen, er et lapperverk av flere preseninger

Bilde

Tror jeg gjør som flere her på forumet og startet en tråd for mitt prosjekt, så slipper jeg å lage så mange nye tråder.........

YEPP! Det er nettopp slike beretninger vi liker! Masse bilder og gode beskrivelser slik at man får et slags "eierskap" til prosjektet. Du har tydeligvis et godt grunnlag med opprinnelig godt håndverk i båten - bare se på det fordekket! - så alt ligger til rette. Er sikkert på at trebåt-gjengen her på baatplassen kommer til å stille opp!  :smiley:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Jeg ser skroget er bygd på tradisjonelt vis.

Siden du må bytte ut litt av en bordgang er det greit og bruke den biten som mal.

Slik at du får høvlet bordet riktig.

Jeg ville også prøvd og bare bytte ut de borda på dekkene som er angrepet av råte!

Resten får du sikkert pusset ned til forholdsvis lyst treverk igjen.

Sjøl så trodde jeg at jeg måtte bytte det meste av dekk, men så prøvde jeg litt med pussemaskin og det hele ble ganske bra.

Lykke til videre! Og husk at hvis du blir lei, ta en fridag eller to så går det så mye bedre :smiley:

Tvilsom værtype idag, tror jeg blir å ta en pause med smøring til imorgen. Satser heller på å ta meg en fisketur ikveld, prøve å tenke på litt annet enn bare båt.

Bastard: de bøkene du anbefalte, jeg fikk tak i Trebåten idag, Renovering av Trebåt skulle de prøve å få tak i. Men når alle pengene er brukt på olje og ingenting er til overs til bøker stakk jeg innom biblioteket, full klaff...  :lol:

Walter_S: hvis det blir som jeg hadde tenkt så håper jeg at de som velger å følge med på prosjektet får et slags eierforhold til båten ang tips og utbedringer. Så når skuta er sjøsatt og vimpelen er på plass er det bare å stikke innom så kan dere få oppleve skuta "i real life",  den nydelige naturen vi har i Vesterålen får dere med på kjøpet.  :lol:

Hei igjen.

Når det gjelder det bildet anng oljing av bunn så stemmer det at det er D1 jeg metter med ja. Det du skimter er helt korrekt blymønje, men jeg har hatt en jævl... jobb og få skrapet det vekk med varmluft og skrape... jeg mener nå at det er bedre å ha en godt oljet bunn undet "tiljene" fremfor en pen bunn som kanske ikke får like mye olje.  (oljer jo jevnt og trutt fra jeg tar henne opp...)

De stålwirene kan nok sees fra undersiden helt ut mot dollbordet ville jeg tro.....

Ellers er jeg enig med Bastard at kanskje et bytte av hele eller deler av bordet er vel så enkelt og sikkert "bedre" enn å felle inn en ny bit....

Uansett så er det jo morsomt å få det til! :smiley:

Erik

Takk for tipset Jens_P, skal høre om de kan skaffe denne boken også.

Majali: Våtslipte du mellom hver oljeøkt? Må jo ha vært en hel.... jobb...  :flag: Hvor mange liter brukte du sånn ca...?

Jeg blir å la blymønja være og heller olje spantene+ der det ikke er blymønje som feks fra midten av båten og bak. Mulig det ligger blymønje her også men jeg ser det ikke pga av et oljebelegg som har lagt seg utenpå bordene... Når jeg er ferdig med å olje skroget skal jeg ha meg en laaang pause fra alt som har med pensler å gjøre  :seeya:

Noen som har et tips for å få løst opp oljebelegget jeg har har i kjølen, har prøvd kraftvask blandet ut i varm vann. Det lukter hvertfall bedre men enda er det ikke bra.

Greier ikke helt å koble ut båten, selv på fisketur. Ikveld når jeg var å sanket ved til leirbålet kikket jeg meg nøye om etter naturlig krokete emner til spant...   :smiley:

Hei igjen. jeg har overhodet ikke brukt sandpapir i bunnen. Har kun skrapet det rent med skrape og varme sli at det er rent treverk igjen. (gjenstår samme jobben fremme i båten...)

Oljing fårgår slik: ca en ukens tid etter opptak (når bunnen enda er fuktig) oljer jeg vått i vått helt til det ligger et oljelag overalt.

Etter noen uker et det trekt inn men treverket er fremdeles "vått" å ta på så da smører jeg på nytt helt til det ligger et oljelag overalt.

Samme prosedyre utover vinteren men med større og større intervaler helt til det blir vår og mer tørke, da må man dra til litt oftere.... jeg som sjøsatte for sent i år rakk ikke nok oljing på våren så da tørket hun opp litt.....

Denne jobben er jo fort gjort med en liten hagesprøyte eller noe sånt.

Ideen er at oljen skal erstatte vannet i treet slik at det blir i svellet tilstand helt til sjøsetting neste vår. og i tilegg får en en meget god impregnering "på kjøpet"

Gjør men dette så er båten nesten like tett som da den ble tatt opp ved sjøsetting. Og jeg tror det sparer treverket, klinker osv for det stresset det er å krympe/trutne hvert år.

"Greier ikke helt å koble ut båten, selv på fisketur. Ikveld når jeg var å sanket ved til leirbålet kikket jeg meg nøye om etter naturlig krokete emner til spant...    "

Deilig å høre at vi er fler..... :yesnod:

Majali: oki, så for meg at du våtslipte mellom hver økt og det hadde jo blitt umenneskelig etterhvert, hvertfall en gode dose tolmodighet måtte såfall til. Hvor mange liter ca brukte du innvendig?

Ellers er det oljing som står på dagsordenen, er over en time siden jeg avsluttet, var ute å kjente på skroget og det var enda ikke tørt. Det tolker jeg som et bra tegn... Håper jeg begynner å nå metningspunktet imorgen kveld.

Faren min anbefalte meg at jeg sjekket klinken, så da blir det vel utbytte av klinker som er neste steg på veien. Har prøvd å banke på de for å høre etter om de kan være skadet, men dette synes jeg er utrolig vanskelig da jeg overhodet ikke har peiling, og hører ingen forskjeller. Og under vannlinjen har de trekt seg inn i treverket pga trutningen, så de er jo helt umulig å sjekke... Tips ønskes...

Ikke etterklink for mye hvis det er det du har i tankene, da kan de strekkes for mye.

Og hvis du må bytte klink, bytt til samme matriale som er i klinken fra før.

regner med at du har kobberklink, så ikke fall for fristelsen og bytt til galvanisert klink selv om den er billigere.

Klink får du kjøpt i kg. vis!

Hvis du må bytte noen klink, så er det mulig du må opp en størrelse så ikke hullet blir for stort.

Lykke til videre :smiley:

Hadde tenkt å bruke galvanisert klink, da jeg skulle få noen kilo gratis. Er det dårligere enn kobber?

Grunnen til at jeg er inne på tanken er at jeg er blitt fortalt at kobberklinken kan ha blitt tært i stykker på midten, trenger ikke å vises utvendig. Klinken som er idag over vannlinja har de forrige eierne ikke vært så nøye med når de har pusset. Så noen plasser er det lite igjen av hodet, vet ikke hvor mye som skal til før det begynner å bli kritisk.

Hvor mye vann vil en klinket båt ta inn normalt. Min måtte lenses ca annenhver dag og da var vannet kommet opp til akslingen. Er det ikke normalt for trebåter at de tar inn vann? Grunnen til jeg spør er at jeg har fått inntrykk at trebåter skal være 100% tett. Strider litt med min oppfatning.

Se her hva jeg fant på nettet http://www.finn.no/finn/boat/object?id=4515562&sid=410957210779431&pos=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 ://http://www.finn.no/finn/boat/object...s=19&rub=7 Igjen har de ødelagt båten ved å plaste overbygget. Og til den prisen tror jeg de eventuelle nye eierne kjøper katta i sekken. Ikke sikkert at det står like dårlig til under plasten som de gjorde med min båt men jeg har mine mistanker.

Du bruker samme type klink som er brukt tidligere bare et nummer større slik at du bruker eksisterend hull, bruker du annen type på noe er det vel faren for tæring større en ved bruk av samme. Bytter du fra galv til kobber må hullet borres opp slik at eventuelle rester(og de er der)blir borte og ikke skaper tæring

Det er lettere med våtslipepapir en rubbing. Det er lettere med et til 2 strøk lakk en polering. Trebåt er ikke mere arbeid

Tidligere Båter: 21 fots tresjark m/sabb 22 (Tequila Sunrise) • 23 fots tresjark m/sabb 16 (Neptun) • 17 fots speilbåt i tre med vindskjerm og 25hk yamaha (Gjeld-frid I)

Hvor mye vann vil en klinket båt ta inn normalt. Min måtte lenses ca annenhver dag og da var vannet kommet opp til akslingen. Er det ikke normalt for trebåter at de tar inn vann? Grunnen til jeg spør er at jeg har fått inntrykk at trebåter skal være 100% tett. Strider litt med min oppfatning.

En trebåt skal ikke være helt tett. Den skal ta inn vann og mye kan den ofte ta inn før den trutner også. Båten vår tar inn litt vann når den ligger stille og noe mer når vi er ombord i den. Dette er helt normalt og lensepumpene tar unna dette vannet uten problemer( har 2 stk kun hvis en skulle ryke). Håper du har llensepumpe i båten din slik at den tar unna vannet som kommer inn?

Dessuten så ligger det konstant noen cm med vann bakerst i båten og dette er helt normalt.

Det er bedre å angre på noe man har gjort, enn å angre på noe man ikke har gjort !!!

HOLDER PÅ MED LANGTIDSPROSJEKT, BARE SE HER.

Det her er det nok mange her på båtplassen som liker! Bare se på responsen på Bastard3000 sin tråd!  :wink:

Selv har jeg nok ikke mye erfaring med renovering av trebåter, men elsker å se og lære om det å renovere trebåter. For det er få ting som kan være så nydlig som en trebåt i tip topp stand.  :smiley:

Ellers er jeg enig at Vesterålen har flott natur og bør oppleves. :flag:

Forsett å legg inn bilder og bruk tiden til hjelp så blir dette sansyligvis Vesterålens møbel, for det ser ut til at grunnlaget er der og at den har flotte utskjæringer.

:yesnod: Jibb

Og jeg som trodde at dette skulle være en grei affere, er det så problematisk å bruke galvanisert og kobber sammens? Skjønner at dimensjonen skal være større enn det som satt...men at jeg skal få tæring på andre nagler fordi jeg bytter ut enkelte med galvaniserte var ikke helt heldig  :cool:

Ja jeg har elektrisk lensepumpe med nivåbryter. Denne bryteren tok selvfølgelig kveld like før jeg tok opp båten, så det resulterte i at pumpen hadde stått å gått til batteriet var tomt. Jeg har ikke greid å få liv i batteriet etter dette. Utrolig irriterende da batteriet er på 90 amp og vedlikeholdsfritt. Har prøvd å lade dette 2 ganger uten at det har trekkt til seg noe strøm, er det noe håp om å kunne vekke dette til liv igjen?

Ellers er det lite progress i prosjektet, drittværet har tydeligvis slått seg til ro her også. Håper det blir bra vær snart, jeg er visst umulig å ha i hus har jeg skjønt  :flag:

Har tenkt litt på taket, har sett flere snekker som har plast på taket. Så jeg har begynt å vurdere mer og mer å kanskje beholde det slik det er og bare bytte veggene. Det er tett og det er jo ikke sikkert at det blir det etterpå. Hva tror dere om denne tanken?

Har tenkt litt på taket, har sett flere snekker som har plast på taket. Så jeg har begynt å vurdere mer og mer å kanskje beholde det slik det er og bare bytte veggene. Det er tett og det er jo ikke sikkert at det blir det etterpå. Hva tror dere om denne tanken?

tett tak er en kjekk ting! kjør på med tretak hvis du har en  

god plan, hvis ikkje ville eg ha beholdt plasten.

barx

ps) hva er den beste løsningen dersom man skal legge

tretak som både er pent *og* tett?

Planen var å fjerne plasten som ligger på taket, jeg har begynt på hyttetaket. Men har vurdert å gjøre dette om, har ikke bestemt meg. Det er viktigere at taket er tett enn at det er pent.

Bilde

Legger ut noen flere bilder, trodde jeg skulle få oljet ferdig idag men neida... sola forsvant like fort som hun kom og nå er det like før det regner igjen  :cool:

Denne sider er ferdig oljet, nå trengs det kun lakk.

Bilde

Denne siden drøyer det med pga været  :lol:

Bilde

Bilde

Bilde

Men hva er dette som ligger mellom pipa og taket...asbest? Ser ut som papir...men det kan det umulig være da pipa blir glovarm. Smelta hull i en fender som lå inntill i vinter.

Bilde

Bilde

Nå må det bli litt mere stabilt vær slik at jeg kan bli ferdig, det eneste jeg kan finne på nå er en liten fisketur...  :lol:

.......ps) hva er den beste løsningen dersom man skal legge tretak som både er pent *og* tett?

Prøver meg på en teori, her! - Husk, jeg personlig, har har ingen bakgrund / erfaring med dette, men har lov til å tenke for dét!

Som underlag brukes "kokfast" kryssfinérplater, gjerne laminere 2 tynne plater opp på hverandre hvis det er buet tak - en forutsetning for at det skal være tett, er at hele taket dekkes av én plate (unngå skjøter). Må du skjøte flere plater, pass på at skjøtene går forskjellig vei og sted.

Oppå der tre, i enten not-og-fals (epoksy-limt?) eller enkelte staver med nating i mellom. Skal man gjøre det helt "vedlikeholdsfritt" kan man jo legge staver ned i Epoksy, med epoksy-nating og lakk med UV-filter på toppen.

Skulle holde tett, det?  :cool:

Medlem i Søndre Kråkerøy Båtforening og "Vraktangen Dram- og Lutefisklag"

Påstand: Isskrape er også båtutstyr! :o)

HADDE tresjark og Sabb 10hk G-modell fra 1990 MED HERLIG LYD! - Har nå konvertert til PLAST! Tromøy 23 m Sabb 2H fra 1975

Walter's HJEMMESIDE ><((((º>

Endelig ordentlig vær  :lol:

Har oljet i hele dag og er ikke blitt noe mindre lei, men det er litt oppmuntrende å se på bilder hvordan den har vært og hva den har blitt.

Før

user posted image

user posted image

user posted image

Regner med at jeg må ha en økt til med oljing, men det blir nok den siste hvis jeg skal sammeligne med den siden jeg er ferdig med.

Nå tror jeg skal gå å grave mark og komme meg på en fisketur i godværet...  :lol:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...