Jump to content

Tømme ferskvannssystemet fullstendig ved opplag?


Daffy

Recommended Posts

Jeg har heller aldri gjort annet enn å tømme tanken, løsne dusjslange ute og inne, og slippe vannrestene ut fra varmtvannstanken gjennom overtrykksventilen til slutt. Alle kraner lar jeg stå åpne. Kunne aldri falle meg inn å ha frostveske på ferskvannsystemet.

Men så har vi helst lite frost på våre kanter da.

Link to post
Share on other sites

:confused:

Tømmer varmtvannstanken til slutt. Jeg åpner sikkerhetsventilen og blåser mot tanken med pumpen fra en av kranene. Blåser helt til jeg bare hører det bobler i tanken innvendig. Det blir alltid en liten skvett igjen tror jeg, men så langt har det gått bra......................

Dusjhodet har også jeg pleid å skru av.

Synes problemet er å vite når varmtvannsberedern er tømt tilstrekkelig. Jeg gjør også som ovenfor beskrevet, men kan blåse og blåse til det kjedsommeligste. Nytter ikke bare å åpne sikkerhetsventilen og tro at alt renner ut, nei jeg bruker pumpa til gummibåten koplet til kaldtvannsinntaket og presser lufta inn. Det surkler og kommer ganske mye vann ut, et par tre liter i allefall til nå, men når er det tømt nok ?

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
Giftfri frostveske som hindrer alger og lukt samt holder hele systemet frostfritt

Henter opp denne tråden igjen, etter å ha grublet en hel del på hvordan jeg på en god måte skal ta vare på ferskvannsopplegget gjennom vinteren. I min forrige båt gjorde jeg ikke noe annet enn å la vannet renne lenge og vel, til det ikke kom mer ut av springen. Det gikk bra i to vintre (bortsett fra at jeg glemte dusjhodet på badeplattformen begge gangene...). Men før eller siden går det kanskje ikke like bra, så på min nye båt bestemte jeg meg for å gå grundigere til verks. Jeg ante ikke at det fantes giftfri frostvæske før jeg ved en tilfeldighet kom over tipset fra Thorlyn. Takk for det!

Jeg fikk forøvrig tak i giftfri frostvæske hos Swang Båtutstyr på Lysaker Brygge.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

Får man kjøpt sånn giftfri frostvæske på biltema/mekk/jula/FK .......

 

 

Noen som kjenner til om andre forhandlere har giftfri frostvæske som nevnt tidligere i eit innlegg?..........

 

 

.............

Jeg fikk forøvrig tak i giftfri frostvæske hos Swang Båtutstyr på Lysaker Brygge.

 

 

Seatronic selger giftfri frostveske for ferskvannsanlegg:

 

 

http://seatronic.no/opplagsutstyr-avfuktere-c-89_175/giftfri-frostvaeske-p-1969

Link to post
Share on other sites

Først tømmer jeg aller kraner med pentrypumpa.

Så tømmer varmtvannsbereder, åpner alle kraner, skrur av dusjhoder og kjører trykkluft i luftinga til vanntanken.

Har aldri fått problemer når jeg gjør det på denne måten

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...