Jump to content

Gummibåtløsning for Grandezza 31


Engelbert

Recommended Posts

Jeg ønsker å kjøpe gummibåt til min Grandezza. Den har imidlertid en ganske avrundet badeplattform, som sammen med et par luker kan gjøre det noe upraktisk å finne en godt løsning på montering av snap-daviter. Jeg har fått lite hjelp av forhandler på dette punktet. Jeg lurte på om noen hadde en løsning på valg av snap-daviter og en passende gummibåt - da fortrinnvis utprøvde løsninger.

 

(Jeg har allerede kastet et blikk på Aquaquick-båter og forlengede daviter fra Weaver.)

Link to post
Share on other sites

hei, jeg har en 31 oc, jeg har forlengere til snapp daviter,den ene er montert på luken til stigen(stigen brukes ikke så lenge gummi båten er på) fårlengrne er så lang at den andre luken går opp, det fungerer utmerket, jeg har en kvikksilver 270 båt og er gåt fonnøyd med den

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Er en lykkelig eier av Grandezza 31 DC. I fjor styrte jeg en del med å grubble ut plan for å feste gummibåten med daviter. Fikk lånt med ulike størrelser fra butikken og spekulerte fælt på hva som ville være mest hensiktsmessig. Det er jo som nevnt over her, en utfordring at badeplatformen er avrundet. Men det er nå en ting, andre faktorer er platformens høyde over vann, som vil ha betydning for om gummibåten subber nedi vannet, spes ved tung last( langtur) og at det er luker i platformen som ihvertfall den ene daviten må festes i. Det ble naturlignok vurdert om denne da måtte forsterkes. Det ville være ønskelig å få trukket gummibåten så langt inn på platformen som mulig for å redusere evt subbing i vannet, og unngå for mye vekt heeelt bak på båten. Tanken på å borre i teaken, og evt med gjennomgående bolter der det ikke er luke, var mindre tiltalende.

Som dere skjønner, det var mange faktorer å ta hensyn til. Pris var også en av dem.

 

( Nå er vel trådstarter spent på hvilken løsning det ble) :)

 

Løsning: Leverte tilbake davitene og knytta fast gummibåten på 4 punkter med tilpassede taulengder. Sparte ca 5000 kroner, som er halvannen diseltank.

 

Løsningen har funket helt greit (hittil) til mitt behov. Gummibåten er med på langturer hvor det er nødvendig med "reddningsflåte" og dagsturer hvor man vil gå iland eller med unger som vil ro litt.

Med en såpass fleksibelt festeanordning som dette er, kan gummibåten trekkes kliss inntil og om nødvendig litt opp fra platformen. Sikkert litt mere stress enn med daviter, men etter et par gjennomføringer får man rutinen inn. Gummibåten var med ut på sjøen 1 av 10 dagsturer.

 

Løsningen er IKKE optimal, men en ok løsning inntil jeg kan kopiere en annen lykkelig Grandezza-eiers løsning. Derfor venter jeg i spenning på at trådstarter skal vise vei for meg og legger ut praktfulle bilder av sin Grandezza med gummibåt på svansen. :) Har søkt mye på nettet og finn for å se etter Grandezzaer med daviter, totalt uten resultat.

 

Etter 3 dager med båtpuss, hadde jeg jaggumeg litt skrivekløe. Forøvrig er dette min debut på forumet. :) God båtpuss folkens.

 

-det er forskjell på folk i båt og båtfolk-

Link to post
Share on other sites

Det spørs jo hvor avansert du vil ha det, Engelbert. Jeg løste det på denne måten på Marex 770. (hadde bare dette bilde) 2tom4 :smiley:

skrudd rett i badeplattformen. Blir det for lavt så bygger du på en til i høyden.. Satt på Snap Daviter i enden, og når jolle er nede så trer jeg bare på en halv fender på hver daviter så ingen skader seg på dem. Fordelen er jo at det er enkelt å få av igjen om du ikke skal selge med jolla !

 

sommer_baat_2009_036.jpg

Redigert av Worry II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...