Jump to content

Mariner Optimax 200hk lekker bensin v/stopp

BF68LUFC

Recommended Posts

Mitt første innlegg som stolt ny eier av brukt Askeladden 635 Freestyle med 200 hk Mariner Optimax på hekken. Nydelig kombinasjon båt/motor, stor romslig skjærgårdsjeep, rask (ca 45 knop), hyggelig bensinforbruk (ikke mer enn Askeladden 505 m/75 hk Mariner) og med kartplotter (Magellan FX324). "Konge" på fjorden. PS: Er sjøvant med 35 års båterfaring (fra jeg kunne krabbe) og har ikke tenkt å bidra til statistikken med stygge båtulykker med stor motor ...

Så til mitt spørsmål:

Når jeg stopper motoren så drypper det litt bensin (vet ikke hvorfra) ca 30 sekunder etter stopp, hvilket jo gir et synlig og ikke veldig pent resultat i vannet rundt motoren. Ikke spesielt hyggelig når man kjører båten inn til f.eks. en strand. Er ikke sikker på at det kommer mange dråpene, men det setter sine spor. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Det jeg er sikker på er at slik skal det ikke være. Har jeg vært i dine sko så har jeg tatt dette opp raskest mulig med leverandør/importør for å lokalisere lekasjen og utbedret den.

Dette er en sikkerhetsrisiko med brann som fare og kanskje verre er.

Ring til leverandør straks....... :smiley:

Kallesignal: LA9312 MMSI: 257048160

• 3 uker senere...

Forhørte meg med forhandler, som mente at dette skyldes at eksosen møter mye motstand på vei ut med motoren tiltet ned under sakte fart/tomgangskjøring. Dette skulle igjen medføre at rester av eksos siver ut etter stans med påfølgende flekker i vannet.

Ba meg om å tilte motoren høyere i vannet (selv om det er dypt nok) ved tomtgangskjøring slik at eksosen får lettere vei ut. Dette testes i løpet av uken ...

Mitt første innlegg som stolt ny eier av brukt Askeladden 635 Freestyle med 200 hk Mariner Optimax på hekken. Nydelig kombinasjon båt/motor, stor romslig skjærgårdsjeep, rask (ca 45 knop), hyggelig bensinforbruk (ikke mer enn Askeladden 505 m/75 hk Mariner) og med kartplotter (Magellan FX324). "Konge" på fjorden. PS: Er sjøvant med 35 års båterfaring (fra jeg kunne krabbe) og har ikke tenkt å bidra til statistikken med stygge båtulykker med stor motor ...

Så til mitt spørsmål:

Når jeg stopper motoren så drypper det litt bensin (vet ikke hvorfra) ca 30 sekunder etter stopp, hvilket jo gir et synlig og ikke veldig pent resultat i vannet rundt motoren. Ikke spesielt hyggelig når man kjører båten inn til f.eks. en strand. Er ikke sikker på at det kommer mange dråpene, men det setter sine spor. Noen som vet hva dette kan skyldes?

Siste oppdatering - problemet løst  :lol:

Etter å ha forsøkt å tilte motoren høyere ved tomgangskjøring (som tidligere beskrevet) forsvant desverre ikke sporene av bensin i vannet. Tok derfor av motordekselet for å forsøke å spore eventuell lekasje. Det meste virket tørt og fint, kun litt støv, men godt under "motorblokka" og noen ledninger, oppdages en fuktig flekk ved hjelp av lommelykt. Væsken som ligger der minner i lukt og farge svært mye om bensin ...

Ringer forhandler og avtaler time for reparasjon, nå er den ferdig og resultatet var lekasje i bensinfilter!

Har jo tatt en stor risk ved å kjøre med dette såpass lenge og takker så meget for gode innspill som etterhvert fikk meg til å ta dette på alvor! :smash:

• 15 år senere...

Hei!

Litt gammel tråd dette, men prøver meg for å hjelpe noen kjente :smiley:
De har også en 2006 Mariner Opt. 90 hk, den går ujevnt på tomgang, men merkes ikke noe under kjøring. Hender forøvrig at den stopper etter å ha gått 4-5 min på tomgang. Har også oppdaget nå at det ligger "regnbuer" i vannet etter å ha stoppet motoren. Jeg oppdaget dette når de stod på brygga.
De har hatt en båtmekaniker til å se på dette som sier at han ikke vet hva det kommer av (ingen feilkoder kom opp), så han må bruke 2 timer for å feilsøke. Han har sagt at det ikke ser bra ut, og at det ikke ser ut som det er noe enkelt.
Mitt spørsmål er, kan det være store feil slik han har indikert...eller kun en lekkasje på bensinfilter eller noe enkelt? Noen erfaringer her? De er uerfarne på båt og motor og har kun hatt båten i 1 års tid. Ikke hatt oljeservice på den..og ikke særlig vedlikeholdt av forrige eier heller, bortsett fra at det er byttet dynamo, plugger ifjor. 

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...