Jump to content

Er det mulig å få en båt helt tett for regnvann?


Rotax

Recommended Posts

Jeg er nå godt inne i periioden med min 3. båt. Dette er en en motorbåt, de to tidligere var seilbåter. Det som går igjen er at jeg sliter med lekkasje (regnvann). På seilbåtene mine lakk det i dekksluke og langs masten (og sikkert andre steder også). Motorbåten jeg nå har lekker også. Har holdt på i hele sommer med å forsøke å lokalisere lekkasjer. Trodde jeg var i mål. Har nå satt båten på land og konservert motor i helgen. Da tømte jeg alt av vann og frosvæsek/ oljesøl fra motorrommet. Når jeg kom ned i går (etter det drittværet vi hadde på Østlandet for noen dager siden) var det endel vann under motoren igjen. Dette har ikke lekket fra motoren, for den er innkjørt med frostvæske.

 

Spørsmålet er; er det realistisk å tro at man klarer å holde en båt vanntett over tid? Jeg har også to bekjente med relativt nye seilbåter (nevner ikke merke, slik at dette blir en "sånn" tråd igjen) som også sliter med lekkasjer. Blir båtene utsatt for så store krefter at det uansett vil bli vanninntregning på sikt? Dette er jo utrolig irriterende og nesten umulig å lokalisere :confused::confused::confused:

 

Hva er deres erfaringer rundt dette, og er det noen som har noen smarte tips?

Link to post
Share on other sites

:flag: Har hatt en del båter, seilbåter, av eldre dato. Alle med mer eller mindre lekasjer. Min siste båt har nå tre sesonger på seg og det er ikke en dråpe vann som kommer inn. Har man gjennomgående mast vil det alltid komme inn litt. Kan ikke skjønne at det skal være lekasje "fra oven" i en ny båt.
Link to post
Share on other sites

Mine to seilbåter var hhv Sunwind og Scanmar fra 80 tallet. Gode båter som ble utsatt for mye vind og vær (og dertil store krefter). Dagens båt er en Scand Tropic fra midten av 90 tallet. Denne er hurtigående og får av og til litt "juling og slag" i sjøen den også. Mulig at det er store forskjeller på hva slags båter det er og hvilke krefter de blir utsatt for? Antar at de to båttypene jeg har hatt, er utsatt for mer påvirkning fra elementene enn f.eks en relativt saktegående snekke....

Link to post
Share on other sites

Synes iallefall det er viktig når en skal kjøpe båt at en får vite om evnt lekkasjer, for det kan være et mareritt å finne årsaken til disse. På tross av det index her sier er min erfaring at de fleste båter fra 70-80 tallet har eller har hatt en eller annen lekkasje, og min siste fra 2004 hadde også dette. Typisk at leverandør (Skibsplast i dette tilfelle) sier at dette er en svakhet på modellen...og utbedret nå. Vinduer og vindskjermer er jo noe av det som oftest lekker, men så er det vann som kommer inn bak fenderlist, lanterner osv, som ofte er vanskelig å lokalisere og utbedre. :headbang:

 

Var akkurat i kontakt med en båteier av en båt jeg er interessert i, som kunne fortelle om at han hadde noe ferskvann i kjølen og hadde lett høyt og lavt i skipet uten å finne opphavet til elendigheten. Så min erfaring med både eldre og nyere kalesjebåter er at en til en viss grad må regne med litt lekkasjer....en annen ting er jo i hvilken grad en kan leve med de. Lekkasjer bak skottbekledning, fra vinduer og takluker er jo ikke hyggelige. Det er vel her en må være spesielt oppmerksom ved bla kjøp av båt. Har også erfaring med at en del båteiere har hatt lekkasjer i lenger tid, etter sigende uten å være klar over det. Stiller meg litt tvilende til akkurat det.

mvh Bergen Dørk

Link to post
Share on other sites

Tror veldig mange av vannlekkasjene (regnvann)i moderne båter kommer i fra skrogsammenføyningen.(bak fenderlista). De fleste båter har jo dobbeltskrog, så det kan nesten være umulig å finne lekkasjene. Blir nok slurvet en del her i fra båtfabrikkantene ang. tetningsmassen som skal være i sammenføyningen av skroget. Hadde tre plasser vannet piplet inn i min Askeladden 605. Forhandler tok inn båten, og fjernet fenderlist for ny utfresing og ny tetningsmasse i mellom. Ble helt tett etter dette. Forhandler sa også at dette var et veldig kjent problem i mange båter. Hadde også vanninntrenging i en tidligere 525 Excel i fra samme produsent.

Link to post
Share on other sites

Summer Family27, 1987 modell. Har vert litt smådrypp fra to vinduer, bare strammet skruene rundt vindu. Ellers kom det inn under kryssholt bak når vi slepte pioner 325 i skikkelig ruskavær.

Ellers kan jo en gammel kalesje blir "mettet" etter noen dager. kommer av og til dråper langs bakre kalesjebøylen.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...