Jump to content

For lite vann ved ferskvannkjøring ?


Pål`ern

Recommended Posts

Er det skadelig at motoren ( Yanmar 165hk fra 1998 ) får for lite vann når jeg nå skal ha båten opp, og den skal ferskvannkjøres ?

Der hvor jeg skal ferskvannkjøre, er det litt dårlig vanntrykk i slangen fra utekrana.

Dette resulterer i at motoren ikke får nok vann når jeg starter og har kjørt den littegrann.

Motoren suger alltså til seg mer vann, enn vannslangen klarer og levere.

Er dette skadelig ?

Link to post
Share on other sites

Antar du lar motoren suge fra en bøtte siden du sier at etter en stund for den ikke nok.

 

Du kan bruke gjerne en tvinge på slangen som leder vannet inn i eksosbendet.

Så klemmer du til med denne til nivået i bøtta holder seg.

 

Nå kan du kjøre så lenge du har behov for. Noe særlig kjølebehov har du jo ikke siden motoren går uten belastning.

Link to post
Share on other sites

Yanmar lager nok ikke utenbordsmotorer, meg bekjent i alle fall.

 

Jeg har også samme problem, der jeg har en bøtte på omtrent 20 liter jeg fyller opp med vann fra slangen, og den klarer ikke fylle på nok til at bøtta er full. Selv når motoren går på tomgang.

 

Du kan muligens strupe inn innsuget litt, slik at impelleren ikke får full forsyning. Jeg *tror* ikke impelleren vil ta skade av dette, over en kort periode, da den ikke vil gå varm, men den vil fremdeles være belastet med noe større vakuum (suge) effekt enn normalt. Dette vil belaste bladene på impelleren noe mer.

 

Jeg kjører motoren til bøtta er helt tom, og stopper så motoren. Da er alt av saltvann ute, om ikke alt(!) saltet er skylt ut. Deretter bytter jeg over til 50% frostvæske blanding, starter opp, og kjører til den også er tom (ca. 12 liter). Da regner jeg motoren som konservert, og det har holdt til nå. Vi har hatt ned mot 25-30 minus grader på det verste.

Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problem. Selv på tomgang klarer ikke vannslangen å holde tritt. Jeg bruker følgende strategi: Varmkjøring og dertil oljeskift gjøres mens båten ennå ligger i sjøen (der er dette heldigvis ikke noe problem :lol: ). Når båten er satt på land, kjører jeg ferskvann fra en bøtte gjennom motoren. Når bøtta er nesten tom, stoppes motoren. Bøtta fylles og ny start. Dette gjøres en 5-6 ganger slik at det blir skylt greit gjennom motoren. Deretter inn med frostvæskeblandingen på samme måte (2 bøtter må til).

 

Så venter jeg på våren... :sailing:

 

Dette fungerer greit for meg ihvertfall...

Link to post
Share on other sites

Deretter 2 x 20 liter dunker med ferdig blandet frostvæske som helles rett i filter.

 

Det var da et alvorlig volum du må ha på varmevekslerne dine siden du må kjøre 40 liter gjennom for å få frostvæske overalt? Tipper sjøvannssiden min inneholder max 2 liter vann, pluss det som måtte legge seg i eksosslangen. Da virker det som litt overkill å kjøre gjennom 40 liter.

 

Nå er jeg en av dem som har båten ute hele året, så konservering av sjøvannsiden pleier ikke å være et tema for meg. Men jeg undre likevel litt over det jeg leser da...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Vannslange rett i sjøvannsfilter for gjennomspyling med ferskvann.

 

Skal dette gjøres, så må du huske å starte motoren med en gang! Ellers kan du risikere å fylle opp motoren med vann via eksos -> ventiler -> sylinder!

 

Hvordan vet jeg dette ? Tja..ehh...vi behøver kanskje ikke komme inn på det nå, men det ligger vel noe tekst et annet sted her på baatplassen :-)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...