Jump to content

Skjøte i cockpit, løygang eller krok...?


bjoris

Recommended Posts

Vi valgte skjøte på hyttetaket når vi kjøpte båt i fjor, en god løsning for familieseilas. Det fungerer også greit nok når en er flere ombord, men vi sliter med dette når vi seiler Doubelhanded... Vurdere derfor oppgradering nå, men etter å ha snakket med Seilmaker Iversen blir det dyrt og min tanke om noe avtagbart falt i grus hos dem. Det har de lite tro på. Sitter derfor igjen med spørsmålet om jeg ikke skulle gått for en krok i cockpit slik 320en. Vi har løst hovudproblemet med dette og får som gevinst en fortsatt ren cockpit til turbruk.

 

Hvor stort behov er det for løygang på en slik båt... Noen hevder at det er lite å hente på høyden uansett... Siden det både blir kostbart og at denne store skinna blir så i veien i forhold til det vi har vendt oss til heller jeg mot krok i cockpit... Synspunkter? En annen fordeler er at vi da får prøvd dette først og kan oppgradere til løygang, motsatt er jo verre. Det blir heller ikke noe særlig ekstra kostnad om en tar dette som trinn 1 og evt trinn 2 om en fortsatt ikke er fornøyd.

 

Iversen anbefalte 1:4 på grovjusteringen og et "finhal" med 1:16 utveksling, er det mulig å få nok utveksling med skjøte i en krok og et storseil på ca 35 kvm?

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Du får noen flere justeringsmuligheter med skinne for storseilskjøtet, men dette gir bare marginale effekter ved regattaseiling. De fleste av oss amatører bør konsentrere oss om å ta tiendedeler, i stedet for hundrededeler.

 

Under en regatta vil du i beste fall kunne tjene noen få sekunder på å ha skinne for storseilskjøtet.

 

Jeg ville ikke ha ødelagt en god cockpit ved å montere en skinne på tvers av cockpiten. (Jeg har en Omega36 med skinne på tvers, som vi snubler i hver gang vi skal fram eller tilbake i cockpiten.)

Link to post
Share on other sites

Kommer an på type cockpit, i min båt er det ingen stor ulempe med skjøteskinna i cockpiten og fordelen er betydelig ved seilig ut fra mine erfaringer med tyskerhaling. Når vi går for motor eller ligger i ro kan en løse skjøtet og sette det ut i rekka, helt ut av veien.

Link to post
Share on other sites

Kan et kompromiss være en kortere skinne montert på dørken mellom benkene? Jeg bruker hele skinna og ville ikke byttet den bort med en krok. Uansett vil du måtte bruke kicken mye hardere uten skinne. Og da må du jo frem til hyttetaket likevel... En annen ting er at bommen kan bli bøyd hvis du bruker kicken hardt på kryss i mye vind og bølger.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Jeg seiler mye alene og har skjøtet på hyttetaket, men synes det ikke er noe problem så lenge jeg har en god autopilot som tar ser av styringen ved justering av seil. I mye vind sørger jeg for å ta av vinsje håndtaket på genova vinsjen så om jeg sliter med å holde båten på rett kjøl i sterk vind kan jeg raskt hive av skjøtet. Ser jo at bommen kunne tenkt seg skjøtet lenger bak, da den ser ut som en vindskeiv toseks.

 

Xbox

Link to post
Share on other sites

Under en regatta vil du i beste fall kunne tjene noen få sekunder på å ha skinne for storseilskjøtet.

Vi vant Færdern et år pga løygangen ved at jeg fintrimmet storseilet slik at vi fikk 1 knop mer fart i lettvind inn den siste kryssen mot Horten - så at den har en hel del å si både i sterk vind og lett vind er min oppfatning. Når vi seiler Yngling bruker vi den hele tiden for å regulere presset på roret.

 

Har du en rodkick kan du bruke denne og få noenlunde samme effekten.

 

Skal du ha krok i bunnen av cockpiten så monter for guds skyld en som er hengslet. En bøyle som står opp og skjøtet er tatt bort har en tendens til å gjøre vondt i tærne.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg synes nå løygangen er svært så viktig.

 

1) På kryss i sterk vind - tendenser til broaching. Slipper man ned på løygangen så tas noe kraften ut av seilet uten at man trenger ødelegge 'fasongen' (eller 'trimmen' eller hva man nå skal det).

2) På slør - dvs fokkeslør. Slipper man løygangen litt ned kan man beholde en aerodynamiske profilen man har satt opp på storseilet. Slipper man på skjøtet vil storseiet twiste ut i toppen, og det er kanskje der den gode vinden er?

 

Aktiv bruk av kickstrap kan hjelpe på mangelen av løygang, men hvor trimmer man kickstrapen? Må gjerne fram til luka uansett da, og så går spinninga opp i vinninga. Belastningen på kicken blir også mye høyere enn på løygangen, så større sjans for at noe ryker i et vindkast.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

å ha snakket med Seilmaker Iversen blir det dyrt og min tanke om noe avtagbart falt i grus hos dem. Det har de lite tro på.

 

Da har Seilmaker Iversen aldri sett en Comfortina.

 

Der ser det sånn ut:

 

loeygang2.jpg

Hektes av på under et halvt minutt og legges i "hanskerommet.

Beslagene er fra Rutgersson såvidt jeg vet.

 

Og synes jeg løygangen blir for kort, så bruker jeg denne:

 

loeygang.jpg

Ligger på to beslag i akterlugaren når den ikke brukes.

Link to post
Share on other sites

Ja det er bedre med løygang i cocpit rent seilteknisk men den største fordelen er at det tar mindre tid å slippe ut på både skjøte og løygang raskt om man er lite mannskap , med dette oppe på hytta så må du jo ha en mann i luka hele tiden om du skal kjøre seilet effektivt og utvekslingen standard på Hansen sier vel at du da også må vinsje inn etter å ha slept ut litt , det tar tid.

Så kan man jo si at man kan strekke skjøtet til en vinsj lenger bak og lage sin egen "tyskerskjøting" , personlig så synes jeg ikke noe om det , har tyskerskjøt selv og det tar jo et hav av tid å sveive inn igjen etter å ha sleppt ut en halvmeter om man ønsker å ta ut toppen på storseilet et øyeblikk

Redigert av Enzo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan et kompromiss være en kortere skinne montert på dørken mellom benkene? Jeg bruker hele skinna og ville ikke byttet den bort med en krok. Uansett vil du måtte bruke kicken mye hardere uten skinne. Og da må du jo frem til hyttetaket likevel... En annen ting er at bommen kan bli bøyd hvis du bruker kicken hardt på kryss i mye vind og bølger.

 

Det var denne løsningen jeg så for meg, men iflg Karl Otto Book blir fort effekten av dette marginal, men det er mulig han endrer mening når han ser hvor bred cokpiten i Hansen er. Han mener det er så lite ekstra du får ut av en løygang montert i dørken fordi det både er mye lengre ned til dørken enn i benkehøyd og selvsagt at breden blir begrenset. Mr. Book snakker også om at en kan klare seg lenge uten løygang ved rett håndtering av kicken, men da er vi på mange måter like langt... Det er en mulighet å gjøre om "skjøtingen" av kicken slik at denne kan justeres fra hver side, men da har du den bøttebaletten samtidig som det er alvorlige krefter på bommen, det er det jo med dagens skjøte på hyttetaket, det er pr i dag ingen problem å vinsje inn så hardt på skjøte at bommen begynner å bøye seg, men den har ikke fått noe permanent bøy enda, men det er klart at når en seiler litt hardt burde skjøte vært lengre bak på bommen.

 

Jeg ville gått for løygang som kan demonteres med hurtigkoblinger

 

Det mistenkes at den ikke vil tåle belasntingen...

 

Jeg seiler mye alene og har skjøtet på hyttetaket, men synes det ikke er noe problem så lenge jeg har en god autopilot som tar ser av styringen ved justering av seil. I mye vind sørger jeg for å ta av vinsje håndtaket på genova vinsjen så om jeg sliter med å holde båten på rett kjøl i sterk vind kan jeg raskt hive av skjøtet. Ser jo at bommen kunne tenkt seg skjøtet lenger bak, da den ser ut som en vindskeiv toseks.

 

Xbox

 

Jo, vi har jo gjort det slik i 2 sesonger nå, det går fint ut, men ikke inn... Det tar altfor lang tid og det tar også lengre tid å få løsnet et skjøte som står på en vinsj enn om en sitter med det i handa klar til å nippe det løst. I tillegg blir sitteposisjonen mye mer gunstig, enn kan f.eks sitte i lo uansett kurs...

 

Ja det er bedre med løygang i cocpit rent seilteknisk men den største fordelen er at det tar mindre tid å slippe ut på både skjøte og løygang raskt om man er lite mannskap , med dette oppe på hytta så må du jo ha en mann i luka hele tiden om du skal kjøre seilet effektivt og utvekslingen standard på Hansen sier vel at du da også må vinsje inn etter å ha slept ut litt , det tar tid.

Så kan man jo si at man kan strekke skjøtet til en vinsj lenger bak og lage sin egen "tyskerskjøting" , personlig så synes jeg ikke noe om det , har tyskerskjøt selv og det tar jo et hav av tid å sveive inn igjen etter å ha sleppt ut en halvmeter om man ønsker å ta ut toppen på storseilet et øyeblikk

 

Ja, det er en god oppsummering av problemet... Det store problemet er å vinsje det inn igjen, i veldig ustabil vind skjer det gang på gang at en holder på å vinsje inn igjen når det må ut, da tar det ofte de 2-3 sekunden for lang tid å få det ut som gjør at du går opp i vinden... eller iallefall må ha veldig rorutslag som bremser...

 

Mulligan, Iversen mener storseilet til Hansen har for mye kraft til at det går ann å gjøre som du har gjort. Ikke vet jeg, men det er jo noen alvorlige krefter. Du er blant annet nødt til å ha 1:16 utveksling i tillegg til vanlig 1:4 for å kunne dra det for hand... Vet ikke mye om hvor stort seil du har på Comfortinaen, men vi har ca 35 kvm eller 13,18 i masteliket og 4,2 i underliket tror jeg det er... Når du skriver two speed skjøter er det kanskje dette du mener?

 

Et siste moment mot lang løygang er at mor ikke er med på dette, hun vil heller at pengene blir brukt på bord i cockpit, til nå har vi hatt et løst, men etter et par velt har dette bordet blitt upopulært:)

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Vet ikke mye om hvor stort seil du har på Comfortinaen, men vi har ca 35 kvm eller 13,18 i masteliket og 4,2 i underliket tror jeg det er...

30 kvm.

 

Et siste moment mot lang løygang er at mor ikke er med på dette, hun vil heller at pengene blir brukt på bord i cockpit

Har det og. Stuer det inne på dassen under seilas. Da er alt du ser av det støttefoten.

Link to post
Share on other sites

30 kvm.

 

 

Har det og. Stuer det inne på dassen under seilas. Da er alt du ser av det støttefoten.

 

Da er forskjellen så liten at det ikke burde være noe problem med avtagbart. Den lengste du har, har du feste helt ytterst samt på kanten av benkene? Dvs 4 fester?

 

Når det gjelder bord skulle jeg svært gjerne hatt av type som slås ned langs pidestalen...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei Bjoris,

 

Til ditt bruk ville jeg ført tauet fra krok i cockpit, under bommen og til løygangen på hyttetaket. Det er ikke optimalt, men det blir letter å dele på oppgavene doublehanded. Fokkeslasken kan brukes på løygangen. Det burde ikke resultere i så mye snubletau i cockpiten heller.

Seilerhilsen fra Kosmix!

Logg og blogg: x79.blogspot.com

Twitter: Følg meg her!

 

explaining.gif

Link to post
Share on other sites

Det mistenkes at den ikke vil tåle belasntingen...

 

Standard på min båt med løygang i cockpit som demonteres på sekunder. Ser likt ut som på Mullligans båt og har holdt siden 1993 da båten var ny. Riktignok en mindre båt (27fot) og derfor mindre seil/krefter, men allikevel. Nå er det Pelle Petterson som har tegnet båten og han er en seiler i ordets rette forstand!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Den lengste du har, har du feste helt ytterst samt på kanten av benkene? Dvs 4 fester?

 

Bildet av den lange løygangen er ikke fra min båt. Det fra båten til en tysker. Ihuga regattaseiler. På bbildet ser du et av festene til den originale korte.

Men min er helt maken.

Min lange løygang står rett over den korte og er stukket inn i et beslag fra hver side. Lange bolter fester den til den korte. I mine øyne overkill.

Det er laget 900 båter med den korte avtagbare. Jeg har aldri hørt om en som har gått av.

Redigert av Mulligan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har skinne festet direkte på cockpitdørken. Det fungerer helt utmerket seilmessig, men skinnen er jo litt i veien når vi ligger i ro.Tauene for justering av løperen er ca 4 cm over dørken.

 

Skjøtet er festet med krok som kan taes av og festes på rekka. Ellers har den nederste blokken to cleats, slik at begge ender av tauet kan brukes til justering. Drar du i et av de er utvekslingen 1-16 og hvis du drar i begge samtidig blir det vel 1-8. Du må ikke ha mindre utveksling enn dette.

 

Jeg har også et cocpitbord festet i pidestallen som kan felles ned, så det er fullt mulig å tilfredstille både dine og din kones ønsker.

 

Grunnen til at jeg har dette arrangementet er at jeg aldri følte meg helt komfortabel med skjøtet på dekket ( jeg har tidligere hatt seilbåt med skinnen i cokcpiten).

Link to post
Share on other sites

Et siste moment mot lang løygang er at mor ikke er med på dette, hun vil heller at pengene blir brukt på bord i cockpit, til nå har vi hatt et løst, men etter et par velt har dette bordet blitt upopulært:)

Et bord i cockpit kan du få ordnet for vekslepengene av det du bruker på en løygang:

636671133_rXcff-M.jpg

636673523_gYche-M.jpg

636673218_hf9GS-M.jpg

Dette er ikke hengslet i pidestallen, men det kunne det godt vært. Hekter det på pidestallen isteden, så er det lettere å stue det inne om båten ligger uvirksom en tid.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

Jeg har denne.

 

zsoeyle.jpg

Står helt akterut på styrbord side i sittebrønnen.

Det Z-formede benet har en holder inni klesskapet og bordplaten har plass inntil skottet mellom dassen og maskinrommet.

Helt ute av veien under seilas mens det kan stilles som et slags pjolterbord på tvers eller som middagsbord på langs.

Link to post
Share on other sites

Og siden vi snakker om løyganger & sånt kan jeg få lagt inn et fint bilde fra Onsdagsregatta nr 3 nå i høst:

643169180_HTZYq-XL.jpg

Det er undertegnede (i gul seildress) som sitter på storskjøte / løygang i NOR-11868.

Bildet tatt rett etter start. BB startmerke er det faste sjømerket med blink på (Gandsflu).

Vi hadde en knallstart den dagen.

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei Bjoris

Ser at du har fått mange gode svar på problemet ditt med løygang. Du bør ta i betraktning at din båt er rigget på et spesiellt sett. Du har et veldig stort storseil i forhold til båtstørrelsen og båten din er mye mere avhengig av en konatant storseiltrimming enn mange andre båter. Den skal seiles med aktiv storseiltrimming hele tiden. Dette taler for en løygang i cokpit. Dessuten, som du selv har vært inne på, så har det noe med belsatningen på bommen å gjøre. Det er noen som har fått bøyd bommen på grunn av at skjøtepunktet kommer for langt inn på bommen.

Bakdelen med løygang i cokpit har du (eller din kone)allerede beskrevet så det er jo greit. Øye i dørken på en slik båt ser jeg på som helt bortkastet for din måte å bruke båten på. Hvordan går det med minstemann?

Link to post
Share on other sites

:smiley: Hei Bjoris

... Øye i dørken på en slik båt ser jeg på som helt bortkastet for din måte å bruke båten på. Hvordan går det med minstemann?

 

Mja, du kjenner jo disse båtene godt. Hva tror du om mulighetene for å montere en avtagbar løygang? Har du vært bort i dette noen gang?

 

Jeg ser mange fordeler med krok, men er fullstendig klar over at vi ikke vinner noe trimteknisk:

 

1. Vi vil redusere faren for bomhavari ved broach i mye vind.

2. Mulighet for mye raskere respons på storseilet inn og ut som jeg tror ville gitt oss mye. Det er ikke få ganger vi har broachet fordi vedkommende på storseilet har vært for sein...

3. Storseilmannen/damen kan sitte på rekka i lo, uansett hals.

4. Du har fortsatt en helt ren cockpit (når dette tas bort og en bruker skjøte på hyttetaket)

5. Prisen er betydelig lavere

 

Vet du om dørken her vil tåle belasningingen, ser for meg at cockpiten er designet for å ha en lang løygang med flere fester i hver benk...

 

Ellers går det veldig bra med minstemann, han er en ivrig "seiler" som må ha sikkerhetsline på for at det skal være trygt:) han er sjelden enig i at vi skal seile rett frem, litt hit og litt dit er mye gøyere...:)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Hei!

 

Det er vel liten tvil om at seilteknisk er det bedre med en løygang i cockpit, da justerer du trykk i storseilet bare med ut/inn på løygang og det går på brødeler av et sekund. Tvisten reguleres med skjøte og løygangen tar seg av å regulere press i storseilet. Jeg ville ikke vært redd for at en avtagbar løygang ikke ville tåle det- det mest kristiske er ufriville jibber, men dette er løst i så mange båter at det lar seg løse også hos deg.

 

Det vil imidlertid fungere rimelig ok med en fast skjøtepunkt i cockpit også under forutsetning av at kicken er godt nok dimesjonert. Du trenger ikke justere kicken underveis på kryssen, du setter denne slik at storseilet får en fornuftig tvist og når rossene kommer sleppes skjøte ut. Siden kicken holder bommen nede vil effekten bli omtrent som å slippe ut på løygangen. Det du mister er muligheten til å trekke bommen helt opp i senter og dette vil muligens gjøre litt på høyden i svært lett vind.

 

I Sun Fasten vi seiler er løygangen litt for kort slik at i svært kastete vind er det ikke nok å slippe ut løygangen, da må skjøte ut i tillegg, men i 4 av 5 regattaer kjører vi bare løygang. Jeg ville valgt løygang men må du inngå et kompromiss på hjemmebane med mor så fungerer fast skjøtepunkt også :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...