Union Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Du har helt rett i alle de punktene du setter opp, men for all del, dørken tåler ikke en slik krok uten en skikkelig backingplate på undersiden. Ellers vil det sikkert være mulig med en løygang til å ta av, det er ikke noen ekstra forsterkning i de båtene som har løygang i cokpit. Det er bare en løygangsskinne som er skrudd direkte i benkene med bolter og grove skiver under, husker ikke hvor mange, men det holder. Ser for meg løsninger med avtagbar løygang mellom benkene som en OK løsning så får du jo de samme fordelene som ved en øyebolt i dørken, samt en viss trimmulighet. Du vil trives veldig godt med dette sammen med den utvekslingen du fåreslår på skjøtet. Jeg tror du blir overrasket over hvor mye storseil trimmen har å si på din båt. Veldig mange jobber som "gale" med fokketrim og glemmer helt storseilet. På din båt er storseilet hovedmotor for de fleste vindvinkler. Se forøvrig inlegget til Tore Tang som har mye fornuftig i seg. Det er flere som har avtagbar løygang på Hanse 370, men jeg kjenner ikke til noen som har det på 350. Kan ikke se at det er noen prinsipiell forskjell. Sitér dette innlegget Link to post
Krimart Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Hva er det som fungerer det dårlig doublehanded? En person burde da kunne være både "fokkeslask" og "løygangsoperatør" med løygang på hyttetaket. I lett vind (med skjøtepunktet mot lo) slippes skjøtepunktet ned i le rett før slaget ( og havner i lo etterpå). I sterk vind gjør man motsatt, løygangen slippes ned i le etter slaget. Men man bør ha linene til løygangen på vinsjene. Jeg mener at skal man først ha skjøtet ned i cockpit er det best med en skikkelig lang løygang over hele bredden. For å betjene storseilskjøtet fra rormannsplassen kan man jo rigge et tyskerskjøte. Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Ok, jeg syns kicken gir svært god effekt på seilet, men vi er nok ikke flinke nok på dette med storseiltrim. Det vil uansett være mye lettere for et lite mannskap å kunne håndtere dette via løygang. Hmmm. Jeg skal nå først i båten for å ta mål og se hvordan jeg kan komme til. Det er flott med innerline, helt til du skal gjøre noe... Hmmm. Antar det er helt umulig å ettermontere uten å sette luker i innerlineren? Skal se om jeg finner no på myhanse.com ang 370ene som har avtagbar... Vel, vi skal nok få fart på 350en som i perioder har gått veldig bra, men den gikk ikke noe særlig på lørdagen Windjammer, men nå har jeg fått fast mannskap og til våren skal vi trene også:) så får vi se om vi kanskje deltar på en vinterregatta også, time will show...:) Redigert 9.Oktober.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Ask Svart 9.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 9.Oktober.2009 Hei Vår forrige båt, Targa 96, hadde ikkje løygang. Der var storseilet festa i ein bøyle på pidestallen. Eg vurderte fleire gangar å setja auga på cockpitkarmane. Dersom du landar på å ikkje ha løygang, så kan du få noko av effekten ved å ha fleire auge til å festa skautet i. Båten me har no har ikkje kick, men løygangen er 4-5 meter lang.... Ask Sitér dette innlegget Link to post
bjoris Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Det er en mulighet, Ask, men det ble flere hull i innerlineren så etter ein flott seiltur i går konkluderte jeg med at jeg går for èn krok først, det vil ikke bli mye arbeid eller stor kostnad og heller ikke særlig mye ekstra om vi må gå for løygang senere, da kan jo kroken nyttes til ekstra feste for løygangen også. Har også fundert på nye genoaskinner på hyttetaket, der er alternativet innhal i lettvind og en kunne jo tenke seg at det samme kunne vært lagd til på storseilskjøte, f.eks en åpningsbar kasteblokk og ett dobbelt tau som legges over vinsjen som dermed kan dra skjøte opp i lo i lett vind, mulig det blir veldig kreativt, men bør være mulig å få bommen mye lengre opp i lettvind og det er jo da dette behovet er til stede... men, nok om det: Siden skottet til akterkabinene er offsenter så skal det gå veldig greit å få borret opp og montert en krok i senter av cockpit. Noen som vil mene noe om hvor stort anlegg en bør ha på undersiden? Håper og tror at skottet mellom lugarene er laminert mot cockpiten og i såfall vil belastningspunktet ha svært god avstivning. Går jeg for denne inspeksjonsluka til innerlineren blir det god plass da innvendig diameter er 15 cm. Heldigvis kommer denne helt innunder på det lavest i lugaren og du vil ikke se den før du ligger i senga og knapt nok da... Ved montering av løygang ville det blitt slike luker mer synlig i begge lugarene så det er også et poeng. Syns den minste luka jeg fant var vel stor, men så bør jeg nok ha et skikkelig anlegg under ifht til denne kroken og siden det er nesten ikke synlig heller er det ikke noe problem å sett inn en slik der. Ved løygang vil en jo få flere punkter og dermed er vel behovet for stort anlegg mindre. Tar gjerne i mot tips om hvordan en ordner seg best mulig i forhold til at det må tas hull i innerliner, det er iallefall ingen vei utenom å borre i innerlineren, noe jeg misliker, men behovet for skjøte er så stort at dette får vi godta... Redigert 11.Oktober.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.