Jump to content

hovedstrømbryter


eysteind

Recommended Posts


eysteind: Skal montere hovudstrømbryter i båten i vinter. Er litt usikker om det er på + eller- bryteren skal monterast.


Sett bryteren på + !

Begge kan i teorien ofte brukes, men å ha den på - er sært og uvanlig.

 


eysteind: Skal også forlenge batterikabelen og ser at på Maritim har dei ein ledning med tykkelse  70mm2. Kva betyr dette? Er kabelen 7 cm tykk?
Nei, arealet er 70 mm2 Det betyr at dersom du kutter kabelen, og ser på snittflaten så er arealet 70mm2.  Og arealet av en sirkel er Pi*R^2.  (R^2 = R*R)

Det er vel egentlig ikke så enkelt. Det er arealet av alle kordellene til sammen.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

På min 23 år gamle båt var hovedstrømbryteren koblet på minussiden. I forbindelse med renovering av anlegget spurte jeg ekspertisen (de med sertifikater) og fikk da som svar at det ikke lenger var vanlig å bryte minus-siden, men pluss-siden.

Jeg har nå koblet min nye vender slik at den går på pluss-siden.

Og som du ganske riktig har fått forklart så er 70mm2 det samme som 70 kvadratmillimeter, altså lederens tverrsnitt (areal).

Link to post
Share on other sites


Jonny: Du får sikkert snart bedre svar, men den må jo kobles i mellom pluss og minus. Slik at Du kan bryte strømmen, som jo går i fra minus til pluss. (I hvert fall elektronflyten).
Nå skjønte jeg ikke hva du mente Jonny. Kanskje jeg er for trøtt til å se en spøk her ?

 

Men kobler du den bryteren (direkte) fra pluss til minus så lager du kortslutning !

 

Den skal sitte nærme batteriet, og altså, nærmest + på batteriet.

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Ved kjøp av kabel så kjøp sveisekabel. Den vanlige batterikabelen har plaststrømpe og grove kordeler. Sveisekabelen har gummistrømpe som tåler olje, den har mye finere kordeler så den leder strømmen bedre og er mye lettere å bøye når den skal føres gjennom på trange steder.

Hos Bergen Batteri Service koster sveisekabelen 70 kroner pr. meter for 70 mm2. Plastkabelen koster oppimot 100 kroner pr. meter.

Viknes 1030 K3

[url="http://www.bergensmotorbat.no

Link to post
Share on other sites


Ingar: Var jeg deg så ville jeg kuttet ut hele bryteren.

Ingen biler har det, ser heller ingen grunn til å ha det i båten så sant man ikke har problemer med strømtrekk når den ligger i havn.


 

Enig med at bryteren har ikke noe stor vits i seg selv. Derimot kan den jo betraktes som 'manuell inntakssikring'.

 

Så du kan jo vurdere å bruke en automatsikring istedenfor bryteren - da har du begge deler. Koster noen kroner og fåes ihvertfall opp til 100A. Spørs om du må kjøre startmotoren forbi denne sikringen. Min Honda 50 ub-motor startes problemfritt over en slik 100A automatsikring.

Link to post
Share on other sites


Ingar: Var jeg deg så ville jeg kuttet ut hele bryteren. Ingen biler har det, ser heller ingen grunn til å ha det i båten så sant man ikke har problemer med strømtrekk når den ligger i havn.

 

Noen spesielle grunner til ikke å ha hovedbryter, hvis vi forutsetter at arbeidet blir fagmessig utført og at bryteren er av en slik kvalitet at det ikke blir en feilkilde? Jeg har selv tenkt å sette inn hovedbryter. Jeg ser flere fordeler med hovedbryter:

 

* Hvis man har avtagbar betjeningsdel som man tar med seg (F.eks. henge på nøkkelknippe for båten når man forlater denne) er dette enda en hindring som gjør det vanskeligere for tyver.

 

* Hvis man skulle være uheldig og ha krypstrøm med tilhørende varmgang et sted, reduserer man risikoen for brann når skuta er ubemannet.

 

* Hvis det er en strømlekkasje et sted som tapper batteriene, slipper man å komme til tomme batterier neste gang man kommer til båten.

Link to post
Share on other sites

Hei

Selfølgelig skal man ha hovedstrømbrytere i båt!

Noen branner i båt skjer på grunn av feil i det elektriske anlegget. Uten bryter er det liten vits i å prøve å slukke en slik brann. Ved feil på baugpropell, ankervinch og andre store strømforbukere kan en kortslutning i en motordrift medføre spenningsfall og da er det ikke sikkert at operatørpanelet til nevnte utstyr virker engang. Du får rett og slett ikke skrudd utstyret av.

I en bil snakker vi om små batterier i en båt store, og båt er plast, bil er stål.

Link to post
Share on other sites


Batdilla:
Noen spesielle grunner til ikke å ha hovedbryter, hvis vi forutsetter at arbeidet blir fagmessig utført og at bryteren er av en slik kvalitet at det ikke blir en feilkilde? Jeg har selv tenkt å sette inn hovedbryter. Jeg ser flere fordeler med hovedbryter:

 

* Hvis man har avtagbar betjeningsdel som man tar med seg (F.eks. henge på nøkkelknippe for båten når man forlater denne) er dette enda en hindring som gjør det vanskeligere for tyver.

 

* Hvis man skulle være uheldig og ha krypstrøm med tilhørende varmgang et sted, reduserer man risikoen for brann når skuta er ubemannet.

 

* Hvis det er en strømlekkasje et sted som tapper batteriene, slipper man å komme til tomme batterier neste gang man kommer til båten.


 

Grunnen for ikke å ha bryter er at den er en mulig feilkilde og etter mitt syn like unødvendig i båt som i bil. Forutsetter da at anlegget er i orden og uten krypstømmer.

Man må uansett ha spenning på deler av anlegget, slik som radio, aut. lensepumpe, alarm, kjøleskap (hvis landstrøm) etc..

 

I og med at det her var snakk om en nyinnstallasjon ville jeg heller brukt tid og penger på noe annet, alarm f.eks. De fleste tyverier i sammenheng med større båter gjelder utstyr og/eller hærverk.

Hvis man har planer om å slå av strømmen hver gang båten forlates ville jeg iallfall brukt en slik som du nevner med avtagbar "nøkkel" og plassere den på et sted som er enkelt å komme til (dog skjult for uvedkommende). Disse bryterne er også mer solide enn vendebrytere.

 

Alternativer med automatsikring som Andreas nevnte synes jeg er bedre enn bryter hvis man ser for seg muligheten for en kraftig kortslutning i anlegget.

 

PS: Har brytere i båten selv, men kan ikke huske å ha brukt dem på de 23år jeg har hatt den.. :smiley:

Link to post
Share on other sites

Hovedbrytere er noe alle trenger

Antallet hovedbrytere kommer selvfølgelig ann på båten/installasjonen. Når man får feil feks på baugpropell eller en vinsch er det et must å kunne frakoble slik at du kan kjøre videre. Du kan som nevnt før her få varmgang og problemer med deler av utstyret og det er jo det en brannrissiko, du kan også få en feil i noe utstyr som gjør at du ikke kan kjøre videre før du får koblet fra det defekte utstyret.

Jeg vil si det så sterkt at det er uansvarlig å legge opp et annlegg uten minst en hovedbryter.

:smash::lol: :lol:

Hvis noen velger og ikke skru av strømmen når de ikke er i båten, det for bli opptil enhver, men jeg skrur av og tar med meg nøkklene.

 

:smiley::sleep:

Link to post
Share on other sites

Hei,

Ingar, du som er en sånn solid og stødig kar, hvordan kan du slurve med bryteren?

Ett eksempel fra i fjord sommer med en splitter ny båt:

Ligger på Vallø havn og sover i båten en stormfull natt i juli. Da er plutselig hel... løs.

De banker å slår i nabobåten. Etter en rask befaring så vi at det var ankervinchen fremme som prøvde å starte selv om ankeret lå i baugspydet. Jeg gikk ombord prøvde å finne hovedstrømbryteren, men måtte gi opp! Ringte til havnesjefen og de sendte personell og koblet i fra batteriene. Hldigvis var jeg der og vinchen gikk kansjke en halv time. Den var glovarm, tør nesten ikke tenke på hva som kunne ha hendt. Så til årsaken, fukt inne i elektronikken på winchen

Link to post
Share on other sites

Enig med Lasse

På min båt har jeg en hovedbryter for vinsj, en for baugpropell, og en for hver motor og til slutt en for alt forbruk. dette ble kanskje mye, men det gir meg muligheten til å koble vekk den delen av elanlegget som måtte svikte uten jeg får driftsforstyrrelser.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til dette med hovedbryter:

 

Som besiktigelsesmann for KNBF har jeg en bok som beskriver hvilke krav Norske Sjø stiller i forb. med forsikring. Her står det følgende:

 

4.3 Hovedstrømbryteren skal være plassert nær batteriet. Den skal likevel være plassert utenfor motor- og batterirom. Brytereren skal koble fra alle forbrukere bortsett fra gassvarsler, tyverialarm og automatisk lensepumpe.

Personlig kommentar: Mener det også skal stå VHF i siste setning

Link to post
Share on other sites


Lasse: Personlig kommentar: Mener det også skal stå VHF i siste setning
Jeg har to hovedbrytere med nøkkel, en for startbatteri, og en for forbruksbatteri. Alarmen går direkte på batteri, men VHF via bryter. Men, - jeg har en vender ved VHF'en der jeg kan velge standardrift fra forbruksbatteriet, eller nøddrift fra startbatteriet. Lensepumpe kan også velges fra vedlikehold/startbatteri, dette også via hovedbryterne.

 

Uansett, båter brenner opp når eieren ikke er tilstede pga. kortsluttning, så jeg har i hvertfall hovedbrytere, - for sikkerhets skyld.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

På min båt er det ikke tenningsnøkkel. Kun en startknapp ute. Båten sikres ved å slå av hovedstrømbryter inne, og låse døra etter seg.

 

Snakker man om å eliminere feilkilder synes jeg dette er en bedre løsning: eliminering av startnøkkel og tenningslås ute. Var med en kompis i Comfortina 32 isommer der et uheldig mannskap tråkket tenningsnøkkelen tvers av. Dessuten, en startknapp med gummiovertrekk har sikkert lenger levetid enn en tenningslås med nøkkel.

 

Og som en kommentar til + eller - side for hovedbryteren. Bruk + siden da dette er konvensjonen. Elektrisk spiller det ingen rolle, men en eller annen mekaniker / elektriker kommer til å lage en voldsom gnist en dag om du setter den på - siden.  

Erfaring: I militæret var jeg på stridsvogn. 37000 cm3 V10 som ble startet av 5 stk 24 V batterier i parallell. Her var + koblet til gods, som jo ikke er helt vanlig. Dette visste jeg selvfølgelig, men bare man er trøtt / sløv nok så går sånt i glemmeboka. Jeg glemmer imidlertid ikke dagen jeg lå med hue inni batterikassa, diger fastnøkkel på - polen som jeg så vred til den tok i veggen. Fastnøkkelen forsvant som et slags bengalsk lys, og jeg slo knollen i hhv taket, gulvet og veggen på batterikassa før jeg kom meg unna. Barten min har heller ikke vist seg igjen siden den dagen  :yesnod:

S/Y Surprise

Link to post
Share on other sites


Lasse: En liten avsporing:

 

Er denne boka virkelig så bra som det sies?


 

 

 

Den er nok så bra som det sies Lasse,  for folk flest.  Imidlertid, har du utdannelse, arbeid, og kansje til og med strøm og spenning som hobby, og har hatt det i et helt liv, har du neppe særlig behov for den.

 

Jeg vet ikke hvordan du har det, men jeg har en følelse av at du kanskje kan litt mere enn Ohms lov, så jeg ville tro behovet er forholdsvis lite. :yesnod:

Båthistorikk fra 1959: Tresnekke, 20 fot, Penta 2 sylinder, bensin. Trebåt, klinkbygget, 16 fot, Johnson 5.5 HK. Mørebas 16 fot, Johnson 25 HK. Trifoil 15 fot, Mercury 35 HK. Trifoil 17 fot, Mercury 65 HK. Myra 21, Volvo MD2B. Furuholmen 30, Farrymann 30HK. Skarpnes 30, Volvo MD40B. Broom 37 Ocean, 2x Perkins 6.356 HM. GibSea 522 Master, genoa, 96 kvm, storseil, 54 kvm, Perkins 4.236, 80 HK.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...