Jump to content

hovedstrømbryter


eysteind

Recommended Posts

På min båt er 0-1-2 batterivelgeren satt på + siden, og hovedbryter på - siden. Kanskje litt smør på flesk, men jeg slår i alle fall begge av når jeg forlater båten og føler meg veldig trygg på at det ikke skal skje noe. I en båt fra 1979 er det jo en viss fare for dårlig kontakt,, overslag m.m. i gamle ledninger, så da er det vel like greit å ha det frakoplet når det ikke er i bruk. Skal jo gå over anlegget en gang jeg får tid da, men...

Link to post
Share on other sites

Til Pirus:

 

Ja, det startet med vekkeklokker i 5 år alderen  :cheers:

Det var den gangen vekkerklokkene hadde skikkelige fjærer. Man åpnet og skrudde litt og så sa det bare "bjooooing"

 

Litt senere sprengte jeg sikringsskapet, da jeg laget min første lampe. Det var ikke slik at sikringene gikk, men hele skapet nærmest eksploderte. Tror nok sikringene fikk seg en overraskelse der ja  :wink:

 

Deretter sto varmtvannsberederen for tur. Den gikk også i lufta, men den var jo gammel så ...

Så gikk det slag i slag med elektriske tog, bilbaner, og senere bygging av forsterkere, mixepulter el. gitarer m.m.. Deretter fulgte en periode med mopeder, motorsykler og gamle biler, etterfulgt av elektronikk utdannelse. Da jeg giftet meg hadde jeg med ryggsekk med topplokket til den gamle Dansun'en min som ikke var blitt helt klar for bryllupsreisen.

 

Har nok lært en del "the hard way" opp gjennom årene.

Link to post
Share on other sites

Hei. Ang. heftet "Strøm ombord". Har det kommet en ny utgave? Hvis ikke synes jeg kanskje at utgaven jeg har fra 96 begynner å gå litt ut på dato. Det står mye bra, men siden boken ble skrevet så har det kommet mye nytt utstyr. Det har bla. blitt vanlig med sikringer også på større kretser etter som store sikringer begynner å bli rimerligere. Practical Boatowner har hatt en serie om strøm i båt og har laget et hefte av dette. Jeg har vurdert å bestille dette men har ikke kommet så langt ennå. Jeg kunne i alle fall tenkt meg en bok med litt klare fargebilder og tegninger i farge.

Link to post
Share on other sites


blueline: Hei. Ang. heftet "Strøm ombord". Har det kommet en ny utgave? Hvis ikke synes jeg kanskje at utgaven jeg har fra 96 begynner å gå litt ut på dato.

Ja, jeg har nettopp kjøpt. Den er merket med "Ny utgave" i hjørnet på forsiden.

 

2000   2.utgave / 2 opplag

 

forøvrig: ISBN 82-7345-274-3

 

Inspirert av dette forumet har jeg kjøpt både denne boka og loggbok (dere husker vel emnet: Statistikk over båtbruk)

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...