Jump to content

Vann i bensinen

Brummle

Recommended Posts

Jeg har fått vann i bensinen på min 40 hk 4-takter(forgasser). Jeg har skiftet filter, drenert slangesystemet, drenert forgasserene, spylt forgasserene med rødsprit og montert filter med vannutskiller på bensinslangen. Motoren går nesten helt bra nå, men ved gasspådrag får jeg ikke opp maks turtall. ca 3/4. Kan det være noe med pluggene? Disse har jeg ikke skiftet. Er det andre steder som det kan samle seg vann på 4-taktere? Noen som vet hva det kan være? Hva må jeg eventuelt se etter på pluggen? Kan/bør jeg bruke kondensfjerner?

Redigert av Brummle (see edit history)

Hvordan har du drenert forgasseren? Min erfaring tilsier at demontering er løsningen for å få ut alt som ikke skal være der. Trykkluft er et "må ha" verktøy i denne sammenhengen.

Med de symptomene du nevner faller mine tanker på fordeleren. Er denne elektronisk? Har fordeleren vakumregulering? I så fall, fungerer den som den skal. Ved økt turtall skal tenningspunktet endres. Hvis ikke så kan du oppleve det du gjør.

En gang for en tid tilbake, så jeg slet jeg også med vann i bensinen på en innebordsmotor. Monterte vannavskiller. Problemene forsvant ikke. Sjekket glasset om og om igjen, men fant absolutt ingen vanndråper som hadde skilt seg ut. Etter massse feilsøking, viste det seg at grunnen til at jeg ikke kunne se vanndråper i vannutskilleren, var fordi det KUN var vann i glasset :diving:

Redigert av Njord (see edit history)

Med vennlig hilsen

Torkjel

• 2 uker senere...

Har nå endelig fått skiftet pluggene, det var jammen ikke lett fordi pluggene sitter så dypt og trangt.

Men det hjalp ikke nevneverdig :sad: .

Hvorfor er det dreneringsskruer på forgasserne dersom dette ikke er bra nok?

Forgasserne var gjort rene og skiftet diverse deler (rep kit) to uker før problemet med vannet oppstod. Det er da vel trolig ikke skit, men kan det være vannrester selv om jeg har brukt rødsprit for å blande opp vannet og drenere?

Motoren sviver ujevnt og det ryker en del grå/hvit røyk. Er det tegn på at den ikke går på alle pluggene? Jeg har prøvd å koble fra en plugghette om gangen og starte. Den starter på to plugger i alle kombinasjoner. Den går da nesten som om alle var på plass.

Når jeg skiftet plugger var det noe sot på de to øverste pluggene, den nederste var i tillegg fuktig.

Håper noen har tips for å få fikset problemet.

Har testet litt mer i dag. Jeg startet motoren og lot den gå en stund å "humpe". Deretter dok jeg av en plugghette om gangen for å teste. Når jeg tok av den øverste humpet og stoppet motoren. Det samme når jeg prøvde på ny med den midterste. Når jeg prøvde å ta av den nederste svev motoren videre uten endringer. Det rare er at motoren starter med bare den nederste på!?

Når jeg skiftet plugger var den nederste fuktig.

Feiltenning?

Håper noen kan hjelpe.

Når jeg skiftet plugger var det noe sot på de to øverste pluggene, den nederste var i tillegg fuktig.

Så lenge det er forskjell på pluggene er det stor sannsynlighet for at du har defekt toppakning, feil med ventiler evt. problemer med tenningen.

Må jeg ha nye pakninger dersom jeg demonterer forgasserne for rengjøring med lufttrykk?

Tja. Helst, men er de hele etter demontering så går det sikkert greit.

Hvordan ta kompresjonstest?

Kjøp en kompressjonsmåler på Biltema f.eks. Ta ut alle 3 tennpluggene. Skrues inn i plugghullet og kjør på starter. Les av verdi. Bør være ganske lik verdi på alle.

Går det an/har det noe for seg å ta av bensinslangen til forgasser, skru ut dreneringsskrue for så å sette trykkluft inn bensininntaket?

Bad idea. Har du fukt i flottørkammer, kommer det neppe ut på denne måten. Dessuten bør eventuelt rusk i dyser blåses ut motsatt vei av normal flow-retning. Her har jeg ingen tro på en kvikk fiks. En forgasser har minst tre strømningskanaler / dyser. En for tomgang, en for akselerasjon og en for 'turtall' (kom ikke på et bedre navn)

Mitt råd starter med et gitt av en annen her. Mål kompresjonen. Da kan du evt. utelukke toppakning, ventilfeil, feil på stempler.

Er kompen OK, så sjekker du at tenningen gir grei gnist. Ha pluggene ute,. Sett en etter en i hetta og kjør starter mens du holde godset på pluggen mot godset på blokka. Gnisten skal være godt synlig.

Denne lista er ikke uttømmende, men du har noe å starte med her nå............

Med vennlig hilsen

Torkjel

Dersom denne motor har en stk forgasser så skulle samme feil vert på alle sylindre.

Desse forslaga med å blåse inni bensin eller luftekanaler er HEILT fy.

Pakninger overlever på 99 av 100 forgassere(ja eg har minst hatt så mange oppe)

Prøv å bytte om på coiler og se om feilen flytter seg :smiley:

Pluggledninger er også litt følsomme vedr sjø.

Vert borti flere påhengere med bittesmå sprekker i coilhuset og dermed går gnist til jord uten at ser gnisten kanskje. Eit lurt tips kan være å starte opp slike "problem-motorer" i mørket og se etter gnist :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Vil du prøve komptest, så kjør denne uten bensin tilkoblet. Drener forgasser, og ha fullt gasspådrag :smiley:

En motor kan ha betydelig redudert effekt uten at det kan leses av på kompressjonstest.

Det beste verktøy er "sylinder-lekkasjetester". Den er rigget med to manometer. Kople til kompressor. Sett stempel i bunn på kompressjonstakt, og kjør på feks 8bar. Les av tilført trykk på første manometer, og beholdt trykk på det andre. Er differansen over 10% er det en større jobb på gang.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bytte om på coiler: Kan jeg bytte om på tennhettene? Tenner vel til feil tidspunkt da? Må jeg koble løs ledningene?

Det er tre forgassere, tror nok jeg må prøve å rense de før jeg kjøper inn/låner utstyr.

Det var en gnist på en av coilene der denne er skrudd fast i godset når jeg dro av plugghetta mens motoren gikk(brukte gummihansker og tang). Kanskje en slik sprekke som ble nevnt? Dette var ikke på den pluggen som var våt. Hvordan kan jeg teste coilene?

Det er tre forgassere....
Aha. Disse nymotens greiene. :giggle:

Ja da kan du helt klart få individuelle forskjeller på pluggene med forgasserproblemer også. Jeg ville helt klar startet der. Flottørkammerer er sannsynligvis av aluminium. Vann her over tid gir oksydbelegg. Dette må renses godt for løse partikler og all fukt må ut. Trykkluft..........

Med vennlig hilsen

Torkjel

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...