Sjeldenutpå Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Kan jeg bytte om på tennhettene? Tenner vel til feil tidspunkt da? Må jeg koble løs ledningene? Det er tre forgassere, tror nok jeg må prøve å rense de før jeg kjøper inn/låner utstyr. Det var en gnist på en av coilene der denne er skrudd fast i godset når jeg dro av plugghetta mens motoren gikk(brukte gummihansker og tang). Kanskje en slik sprekke som ble nevnt? Dette var ikke på den pluggen som var våt. Hvordan kan jeg teste coilene? Du kan ikkje bytte om på hettene, du må bruke samme tilførsel til coil til samme sylinder heile tida. Mao flytte BÅDE ledningene inn og pluggledning. (det finnes nok av de motorer som tenner i slike sykluser at det kan fungere å bare bytte om pluggledninger, men det er greit å ha system) Tre forgassere ja.....bare å røkke de av. En skikkelig rens lønner seg med nokre års mellomrom uansett. (Lett å få dritt og vann med seg gjennom kannefylling osv) Ikkje om motor går heilt fint. Men eg har vert borti nok av motorer som "går fint" i andre sine ører Og der nevner du jo sjølv ein feil..... inspiser coil og finn ut kvifor det var overslag. Kan være dårlig pluggledning som sender kryp-gnist over coil og til jord. feks. Coil trenger normalt ikkje meir test en at du sjekker gnist på pluggen. Du må tørre å ta med allt på tenning med hendene, ellers har du overslag....au Er det en sprekk feks i coilhuset, så kan det gå an å fikse med sika eller epoxylim....bra håpe coil ikkje har fått seg en smell, det kan oppstå feil inni spolen som fører til brudd eller differanse i ledningsevnen ved temperaturøkning. Slik at gnist kan forsvinne når motor blir varm. Sjelden heldigvis. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Daffy Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Du har fått mye god forklaring her ser det ut til. Siden du sier at du har hatt vann i bensinen er nok dette et problem du bør ta tak i. Ta ut forgasseren og rens den. som sagt tidligere trenger du som oftest ikke å bytte pakning men det er sikkert best. Da er du sikker på at den er tett. Hvorfor er det dreneringsskruer på forgasserne dersom dette ikke er bra nok?disse er for å tømme forgasser for bensin før du skal sette den bort for en lengre tid. Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Lykken VI Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Jeg er ingen mekaniker, men jeg har et eldgammelt råd, som jeg har hatt glede av på både snøscoter, plenklippere, anleggsmaskiner og biler. Lærte det av en anleggsmekaniker for lenge siden Først tapper jeg tanken via drensskruen til jeg ser det ikke er med vann. Så fyller jeg litt rødsprit i tanken (jeg bruker ca 0,5 dl på ca 50 liter) og da blir vannet blandet drivstoffet. Etter kort tid merker man forandring. Fungerer både på bensin og diesel. Det virker som om hele systemmet blir renset og vann går ut via eksosen. Man bør bytte filter etterpå, da vannet legger seg på filteret og stenger for gjenomstømmingen om det er mye vann. På snøscoteren gjør jeg dette hver høst for å få vekk kondens som evnt har samlet seg i løpet av sommeren. Det samme med båt om våren. Fungerer fint! Sist jeg gjorde dette var på min mariner 90hk to-takter, etterpå gikk den renere og jeg fikk ca 800 rmp mer. Snart står snøscoteren for tur for å få en dose. Rødsprit gjør drivstoffet mindre smørende og jeg regner med enkelt vil mene rødsprit skader motoren. Men jeg mener det er bedre enn å slite med vann som også vil skade motoren. Kansje andre har dårlig erfaring med å bruke rødsprit? Sitér dette innlegget Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk. Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Kjenner ikkje til rødsprit, men eg er åpen for å prøve litt lurium i ny og ne I jobbsamenheng var slik uaktuelt da en alltid må "sikre" jobben for å levere pålitelig arbeid. Forgassere er raskt å rense. Og gir resultat som fører til at en kan eliminere seg fram til andre feil som feks coil+el problem Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
motor Svart 24.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 24.Oktober.2009 Kjør på med E85. Det er en fin renselseskur.. Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 28.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 28.Oktober.2009 (redigert) Nå har jeg prøvd å rense forgasserne. Jeg har tatt av topplokket og flottørkammeret på hver. En "løs" dyse under hvert topplokk + mange små dyser/hull. Er det nok å vaske/blåse rein nå eller må jeg skru ut enda mer? Det er noen veldig små skruer i bunndelen på flottørkammeret. Redigert 28.Oktober.2009 av Brummle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 29.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 29.Oktober.2009 nja...vanskelig å svare ja/nei.. Men alt som kan taes ut/løst-skal taes løst. Trykkluft viktig. Blåse begge veier. Bruke øyne og se igjennom dyser opp mot lyset. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Brummle Svart 31.Oktober.2009 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 31.Oktober.2009 Da fikk jeg prøvd motoren i dag. Nå sviver den omtrent som ny:) Det var enklere å demontere/monter forgasserne enn jeg trodde. Trolig rusk/vann i en dyse selv om jeg ikke kunne se noe. Takker for all hjelp! Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 10.April.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Nye problemer Satte båten på havet i dag. Litt treig å starte, måtte ha gass med tomgangshendelen. Stoppet på lave turtall, men gikk bra på medium til full. Når jeg stoppet og tok av lokket så jeg at den midterste forgasseren lekker ut bensin når jeg klemmer "hardt" på slangebelgen. Prøvde å starte på ny, da ser jeg at det drypper/renner bensin fra forgasseren. Noen som vet hva dette kan være? Er det normalt at det kommer en slags pipelyd fra forgasser - slipper ut luft - når slangebelgen pumpes? Sitér dette innlegget Link to post
Daffy Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Dreneringsskrue som er åpen? Sitér dette innlegget Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk. 2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5. Link to post
Bearded Beast Svart 10.April.2010 Link til dette innlegget Svart 10.April.2010 Når flottørkammeret er fullt skal det stenge for å slippe inn meir bensin. Eg vil gjette at det ikkje stenger skikkelig og bensinen renner ut utluftingen når du klemmer på blæra. Uten sammenheng forøvrig med gangproblemer på lave turtall Sitér dette innlegget Link to post
Brummle Svart 1.Mai.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.Mai.2010 Åpnet forgasseren i kveld. Sist jeg hadde den åpen skrudde jeg ikke av flottøren. Når jeg skrudde av flottøren fant jeg ett lite blankt korn i bunnen ved siden av der det skal stenge når flottøren heves. Fjernet kornet og blåste rent. Testet med å blåse i bensininntaket, tetter ihvertfall nå. Får håpe det var dette som skulle til. Skal teste så nart det blir litt bedre vær, vinteren vil ikke gi seg enda:( Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.