Jump to content

Vann i bensinen


Brummle

Recommended Posts

Kan jeg bytte om på tennhettene? Tenner vel til feil tidspunkt da? Må jeg koble løs ledningene?

 

Det er tre forgassere, tror nok jeg må prøve å rense de før jeg kjøper inn/låner utstyr.

 

Det var en gnist på en av coilene der denne er skrudd fast i godset når jeg dro av plugghetta mens motoren gikk(brukte gummihansker og tang). Kanskje en slik sprekke som ble nevnt? Dette var ikke på den pluggen som var våt. Hvordan kan jeg teste coilene?

 

Du kan ikkje bytte om på hettene, du må bruke samme tilførsel til coil til samme sylinder heile tida. Mao flytte BÅDE ledningene inn og pluggledning. (det finnes nok av de motorer som tenner i slike sykluser at det kan fungere å bare bytte om pluggledninger, men det er greit å ha system)

 

Tre forgassere ja.....bare å røkke de av. En skikkelig rens lønner seg med nokre års mellomrom uansett. (Lett å få dritt og vann med seg gjennom kannefylling osv) Ikkje om motor går heilt fint. Men eg har vert borti nok av motorer som "går fint" i andre sine ører

 

Og der nevner du jo sjølv ein feil..... inspiser coil og finn ut kvifor det var overslag. Kan være dårlig pluggledning som sender kryp-gnist over coil og til jord. feks.

Coil trenger normalt ikkje meir test en at du sjekker gnist på pluggen. Du må tørre å ta med allt på tenning med hendene, ellers har du overslag....au :lol:

Er det en sprekk feks i coilhuset, så kan det gå an å fikse med sika eller epoxylim....bra håpe coil ikkje har fått seg en smell, det kan oppstå feil inni spolen som fører til brudd eller differanse i ledningsevnen ved temperaturøkning. Slik at gnist kan forsvinne når motor blir varm. Sjelden heldigvis. :smiley:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post

Du har fått mye god forklaring her ser det ut til.

Siden du sier at du har hatt vann i bensinen er nok dette et problem du bør ta tak i.

Ta ut forgasseren og rens den. som sagt tidligere trenger du som oftest ikke å bytte pakning men det er sikkert best.

Da er du sikker på at den er tett.

 

Hvorfor er det dreneringsskruer på forgasserne dersom dette ikke er bra nok?
disse er for å tømme forgasser for bensin før du skal sette den bort for en lengre tid.

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post

Jeg er ingen mekaniker, men jeg har et eldgammelt råd, som jeg har hatt glede av på både snøscoter, plenklippere, anleggsmaskiner og biler. Lærte det av en anleggsmekaniker for lenge siden :smiley:

 

Først tapper jeg tanken via drensskruen til jeg ser det ikke er med vann. Så fyller jeg litt rødsprit i tanken (jeg bruker ca 0,5 dl på ca 50 liter) og da blir vannet blandet drivstoffet. Etter kort tid merker man forandring. Fungerer både på bensin og diesel. Det virker som om hele systemmet blir renset og vann går ut via eksosen.

 

Man bør bytte filter etterpå, da vannet legger seg på filteret og stenger for gjenomstømmingen om det er mye vann.

På snøscoteren gjør jeg dette hver høst for å få vekk kondens som evnt har samlet seg i løpet av sommeren. Det samme med båt om våren. Fungerer fint!

 

Sist jeg gjorde dette var på min mariner 90hk to-takter, etterpå gikk den renere og jeg fikk ca 800 rmp mer. Snart står snøscoteren for tur for å få en dose. :flag_sw:

 

Rødsprit gjør drivstoffet mindre smørende og jeg regner med enkelt vil mene rødsprit skader motoren. Men jeg mener det er bedre enn å slite med vann som også vil skade motoren.

 

Kansje andre har dårlig erfaring med å bruke rødsprit?

Tidligere langtidseide båter: Spissbåt 13fot m 3,5hk. Rana 13 m 18hk. GH 14 m 30hk. Møring snekke 21 m Volvo Penta. Delta 20 m 90hk. + deleier i 14plastbåt m 9,9hk.

Link to post
  • 5 måneder senere...

Nye problemer :confused:

 

Satte båten på havet i dag. Litt treig å starte, måtte ha gass med tomgangshendelen. Stoppet på lave turtall, men gikk bra på medium til full.

Når jeg stoppet og tok av lokket så jeg at den midterste forgasseren lekker ut bensin når jeg klemmer "hardt" på slangebelgen. Prøvde å starte på ny, da ser jeg at det drypper/renner bensin fra forgasseren. Noen som vet hva dette kan være?

 

Er det normalt at det kommer en slags pipelyd fra forgasser - slipper ut luft - når slangebelgen pumpes?

Link to post

Dreneringsskrue som er åpen?

Båthistorie:2015-dd 1987 Master 820 m BMW D636 180 hk.  2016-dd 1985 GH 15 lux m 1996 Suzuki 55. 2010-2016 1984 Flipper 470S m 1996 Suzuki 55 og 1996 Johnson 35. 2009-2015 1981 Scand Classic 25 m Sabb Status Marine 42 hk. 2005-2010: 1982 With 2000 CC Dromedille m 2005 Yamaha 130, 1989 Yamaha 140 og 1983 Yamaha 75. 2001-2005 1991 Flipper Flash m 1989 Yamaha 140, 1986 Yamaha 175 og 1987 Suzuki 115. 1999-2004 1978 Selco 16 Selstar m 1984 Evinrude 60, 1998 - 2001 1987 Finnsport 420R med 1991 Mercury 50, 1995-1998 1975 Skibsplast 14 m 1980 Suzuki 50 og 1967 Mercury 50. 1985 - 1995 1985 Askeladden 9 m 1986 Suzuki 9,9 og 1967 Johnson 5.

Link to post
  • 3 uker senere...

Åpnet forgasseren i kveld. Sist jeg hadde den åpen skrudde jeg ikke av flottøren. Når jeg skrudde av flottøren fant jeg ett lite blankt korn i bunnen ved siden av der det skal stenge når flottøren heves. Fjernet kornet og blåste rent. Testet med å blåse i bensininntaket, tetter ihvertfall nå. Får håpe det var dette som skulle til. Skal teste så nart det blir litt bedre vær, vinteren vil ikke gi seg enda:(

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...