Jump to content

Like bra nøyaktighet med GPS antennen montert inne i båten?


aanton

Recommended Posts

Hei

Får man like gode GPS signaler når antennen står inne i båten under vinduet,og påvirker dette nøyaktigheten

Har vurdert å sette antennen opp på targabølen hvis det er noen vits, eller er det bare en marginal forsjell?

aanton

Kommentar fra moderator:Emnetittelen er endret, var opprinnelig GPS antenne . For mer informasjon, se 'Regler for Åpent Forum'
Link to post
Share on other sites

Nøyaktigheten blir den samme så lenge du får inn nok satelitter. Men du kan spare tid i oppstart feks ved innhenting av signal. Kanskje noen fjordtarmer kan være vriene uten antenne ute?

Er det mulig så ville eg hatt antenne ute :smiley:

trur eg....liker ikkje hull i båten heller..... :rolleyes:

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

Hei,

 

Dette avhenger jo av hva slags båt type du har. Men som en hovedregel så er det absolutt best å plassere antennen med fri utsikt til satelitter i alle retninger. GPS signalene blir dempet både i atmosfæren og igjennom båt taket. I tillegg kan radarsignaler svekke følsomheten på en GPS antenne. Summen av alt dette svekker jo muligheten til å få en god posisjonsmåling.

Link to post
Share on other sites

Om det virker like bra eller ikke er også svært avhengig av følsomheten til GPS mottgeren din. Siste generasjons GPS motagere som bla finnes i Garmin GPS-17X og innebygd i Raymarine C-serien Wide og Lowrance HDS, gir like bra nøyaktighet montert inne som ute i de fleste båter. dette er teknologi som er introdusert i fjor og i år, for de fleste andre mottagere vil det være en stor fordel med antenna oppe på taket.

 

Før jeg fikk installert elektronikken i båten min på en skikkelig måte lå Raystar-125 og Lowrance LGC-3000 antenne/motagerene mine framme ved vinduet. Fikk forholdsvis lavt signalnivå, få satelitter og heller dårlig nøyaktighet. Da jeg fikk dem opp på taket ble det en helt annen verden. I sommer monterte jeg en Lowrance HDS-5 i båten, denne har innebygd antenne og er satt opp slik at den velger den mottageren på NMEA 2000 nettverket med beste nøyaktighet. Det virker helt vilkårlig om den bruker signalene fra sin innebygde antenne/mottager eller LGC-3000 enheten på taket.

Link to post
Share on other sites

Hei

Jeg har en karlesje båt Marex sun cruiser 290 så det er jo bare vinduet og karlesjen som stenger for signalene, plotteren er en Lowrance 7500c og antennen LGC 2000

så hvis det ble bedre med antennen abbor beskriver (Lowrance LGC-3000 ) som sikkert er nyere en den jeg har vil jeg tro, er det jo her forsøket med å flytte antennen eller hva?

 

hvor gammel plotteren er vet jeg ikke, men den er nok noen år,

 

Var på kanaltur i dalsland i sommer der viste den for det meste att jeg kjørte båten oppe i skogen, var sikkert 100 til 200m meter feil, så det var derfor jeg begynte å tenke på plaseringen av antennen, ellers på skjøen er den ganske bra ,kan jo vere feil med kartene også,?

aanton

Link to post
Share on other sites

Hei

I prinsippet bør vel en slik antenne monteres nærmest mulig sjøen på flatt underlag for å unngå signalreflakser fra sjøen og at antennen får en varierende posisjon når du slingrer i sjøen.

 

Tror det er lite forskjell på signalene hvis du har et enkelt lag glassfiber over antenna, men med dobbelt tak med isolasjon imellom har jeg erfart at signalet blir betydelig dårligere.

 

Har selv montert antennen rett på taket uten noen fot el. Mast og radar står over denne, men det ser ikke ut for å bety noe.

 

Mons

Mons

Link to post
Share on other sites

Ny antenneteknologi, og signalbehandling gir imponerende resulat i forbindelse med GPS, også "innendørs".

Likevel må man ikke glemme at GPSen er en radiomottager og at enhver demping av radiosignalet er uønsket. Samtidig er det verdt å merke seg at radioantenner er som oftest dekket av glassfiber.

Nok om det.

De signalene som motas innendørs gir en den samme nøyaktighet som utendørs, men dersom det motas flere signaler (flere satelitter) utendørs kan dette gi en bedre geometri og derfor bedre nøyaktighet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...