Jump to content

Mariner 9,9 1980 mod irret fast noen steder


Diddn

Recommended Posts

Hei jeg holder på å fikse en gammel Mariner 9,9 fra rundt 80-tallet som har blitt brukt kansje max 2ganger i året og er ikke gjort noe med den etter at den har vært brukt i saltvann. Motoren har irret på festeskruer, videre føringen mellom motoren og gasshåndtak,kan ikke svinge med den og kan ikke vippes opp enda. Er det noen som har noe tips til hva jeg kan gjøre for å løsne dette? jeg har prøvd med rustoppløser, 556, wd40 og grease men ingenting funker hjelp! :headbang:

Link to post
Share on other sites

Kombinasjonen varme/WD40/grease pleier å hjelpe på festeskruene.

 

Når det gjelder sving og oppvipping, er det smørenipler som er stikkord, bare via disse kommer du skikkelig inn der du må. Jeg pleier å ta ut niplene, og blåse disse ren. Så sprayer jeg WD40 inn i hullet før jeg skrur nippel tilbake på plass. Til slutt er det bare å pumpe inn ny grease.

 

Eller du kan finne deg en skrotnisse som har en annen rigg liggende, og flytte over motorblokk :giggle:

Link to post
Share on other sites

Har du sjekket at det ikke sitter i den friksjonsklemmen på undersiden av håndtaket?

Når det gjelder oppvipping er det en muttes som kan løsnes. Strammes igjen når du har fått smurt det opp skikkelig. Ang. sving så er det min erfaring at det må taes frahverandre og renses opp om det skal bli skikkelig.

Link to post
Share on other sites

Hvis sving og tilt ikke lar seg bevege etter gjentatte forsøk med penetrerende olje i greasenippler og i sammenføyninger, er det bare et råd som kan løse saken.

Borr et lite hull eller flere (1 mm) på skrå ovenfra gjennom godset og inn til der det sitter fast. fyll hullet med penetrerende olje og la det stå og trekke inn. Gjenta dette flere gang når du prøver med makt å løsne leddet. Det er tålmodighet som gjelder. Det løsner til slutt.

Jeg har reparert to oppgitte påhengsmotorer på denne måten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...