Jump to content

Strømforholdene i Vesterelva Fredrikstad


arnbr0

Recommended Posts

Jeg vurderer å flytte hjemmehavn til Gressvik ved Fredrikstad. Jeg har ikke gått opp Vesterelva før og kjenner lite til strømforholdene i elva. Kan tenke meg at det kan være vanskelig å gå elva ved flom eller stor vannføring. Jeg har ei lita skøyte (kutter)på 35 fot med 120 hk. Ford. Båten greier ikke stort over 7 knop uten overbelastning. Er det noen på forumet som kan si meg om elva kan bli vanskelig for en slik båt i perioder med stor vannføring. Hvor mange knop går elva til dagelig og hvor fort i flom ? Hvor lang tid bruker jeg opp elva til Gressvik?

Link to post
Share on other sites

Ingen grunn til bekymring, men grunn til å ikke ha dårlig tid.

 

I Vesterelva opp til Gresvig og Floa er ikke strømmen så gæærn, neppe mer enn et par knop selv med mye vann.

 

I Østerelva er det noe mer strøm, spesielt ved mye vannføring. I tidligere normale tider var vel strømmen i Østerelva rundt to knop for det meste, og noe mer ved mye vannføring. I flg Hafslund som eier kraftverk i elva har det de seinere årene, og spesielt i år, vært gjennomgående mye større vannføring enn normale år.

 

Jeg har båten i Østerelva og har i år sett på GPSen at det har vært 3-3,5 knop strøm rundt de mest utsatte oddene selv om det ikke har vært ekstremt mye vann.

 

Det er særs sjelden, i alle fall ikke hvert år, at det er det som kan kalles flom i Glommas nedre løp. Elva er stor og greier å ta unna veldig mye vann, men det strømmer selvfølgelig mye med mye vann.

 

Velkommen til by'n - eller Gresvig for å være mer presis.

evenR4u • Som en virvelvind i 8 knop.

Link to post
Share on other sites

Det eneste strømrelaterte problemet du får er at det kan bli ekstremt krappe bølger der Vesterelva munner ut i Leira (ved Viker/Faratangen)

 

Det er antagelig et lokalt strømfenomen hvor havdønningene møter motstrøm fra elva og dermed forkostes eller sammenslås bølgene fra havet.

 

Men med din store båt blir det vel ikke så merkbart. Dog greit å vite at om du synes sydvesten lager utrivelig krappe bølger ved utløpet av vesterelva blir det antageligvis mer avrunnede dønninger når du kommer lenger ut.

 

Ellers har ikke jeg lagt merke til noe særlig mostrøm før selve "byelven/kanalen"...altså innenfor gressvik. Tror ikke du får merkbart fartstap inn til Gressvik.

 

Største problemet for vesterelva som småbåtled er den utvidede 5 knopsgrensen (med hyppig bøtlegging) til langt ut fjorden forbi Solodden (eller hva nå det nye luksusboligkomplekset heter). Men du klarer vel ikke å bryte fartsgrensen uansett.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Strømmen kan nok være mer en 2 knop ved stor vannføring, mindre jo lengre ut man kommer. Uansett er det ikke noe problem for deg, men du bruker jo mer tid opp elva, Ut så bruker du desto mindre tid. Du vil oppleve at en del går nær land inn elva og midt i elva ut.

Fartstap får du fra lille Marnet og innover og mest fra du passeser Viker og videre inn.

 

Du skriver at du skal ligge på Gressvik Marina? Det er det litt strøm når å gå inn i havna. Vet du spesifikt hvor du skal ligge?

Det er samme eier for hele omådet (Gressvik Marina, Marin Elektro og Onsøy Marina). Gjengs er at det ikke er spesielt billig å ligge der.

Link to post
Share on other sites

Du skriver at du skal ligge på Gressvik Marina? Det er det litt strøm når å gå inn i havna. Vet du spesifikt hvor du skal ligge?

Det er samme eier for hele omådet (Gressvik Marina, Marin Elektro og Onsøy Marina). Gjengs er at det ikke er spesielt billig å ligge der.

 

Jeg fikk nummeret til plassen, men vet ikke annet enn at det blir på de nye flytebryggene lengst nord i havna. Ikke spesielt billig nei, Kr. 2500.- pr. breddemeter, men det er ikke billige plasser å finne noen steder. Det ser imidlertid ut til at finanskrisa har dempet prisveksten en har sett de siste årene. Noen steder kan enn også se at prisene har blitt noe lavere.

Link to post
Share on other sites

Hei arnbr0!

 

Velkommen skal du være til "Gressviksia". Virker som ei flott skøyte du har. Hadde vært artig om du la ut noen flere bilder av den.

 

Vi har ei skøyte liggende litt lenger nord mot Floa. Nede bak det gamle tennis og sportssenteret. Mellom Østfold Maritime og Gressvik båtbyggeri. Du får rusle deg en tur langs bryggene oppover der så kanskje vi treffes. Nå ligger Trulte på vannet under ei svær brun presenning, men det er fullt mulig å stikke hue inn døra og se.

 

Isegran og Bertelsen har slipp for treskøyter, men det blir fort dyrt.

 

Her er en tråd med noen bilder og ord om hva vi driver med. Ikke de første bildene i tråden, men de litt lenger ned er oss. De gutta i Skøyta fra 1905 (Bonadea) vet jeg ikke hvordan det går med. Blitt stille på dem.

 

Tråd med Trulte og Bonadea

Ideell båt er den som ikkje får større fart

enn at føraren reagerer like snart

Link to post
Share on other sites

Legger ved et bilde av båten. Det er en kutter som etter sigende skal være bygd 1959 på Averøya på Møre. Ombyggd i 1997 med alu. dekk og overbygg. 120 hk. Ford-Sabb med vribar propeller med dia. 105 cm.

Jeg kommer nok til å se meg rundt etter "likesinnede" i området.

 

Ser ikke ut til at jeg greier å få lagt ved foto. Jeg skal prøve å finne ut hvordan man gjør det.

Redigert av arnbr0 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du får ta deg en tur ned å kikke. Gressvik Marina et ingen stor havn, men mulig de ha oppgardert bryggene. De selger jo slike brygger.

Trulte 37 ligger sikkert lenger nord, der er det ingen strøm i vannet og de ligger bra mht til vind. Hjemmet mitt er rett ved og vi ser rett på den og de nye flytebryggene.

Desverre er det en del seilbåter der også som ikke surrer linene slik at de ikke bråker når det blåser. Er vel mye nyrike amatører som skulle holdt seg på land. :headbang:

Uansett, vellkommen til Gressvik!

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Glufsa er rett på utsiden av tuppen av Langøya, altså på Kråkerøysiden. Sjøen er minst like krapp der, avhengig av vindretning. På Ønsøysiden/Gressvik merker man det kanske mest rett ved Gåsungen fyr

 

Ja for at jeg har opplevd rekordkrappe bølger ved utløpet av Vesterelva mot sydvesten i Leira er vel ingen tilfeldighet ?? Om det er grunnforhold eller strømforhold vet ikke jeg men bølgene ved Strømtangen er enkelte dager bare koselige (større men ikke så krappe) sammenlignet med de krappe bølgene lenger inn nærmere Vesterelva. Men en tung båt som trådstarer har vil nok takle dem bedre enn min lette skjærgårdjeep.

Link to post
Share on other sites

De kan være skikkleig krappe rett på usiden av Strømtangen også når du f.eks har s eller s/v kraftig vind og du skal runde rundt Strømtangen i indre lei(ved innløp til Strømsund, retning mot Hvaler).

Bølgene blir veldig krappe mot grunne farvann,og hvis man i tillegg har strøm mot vindretningen så topper de seg.

Link to post
Share on other sites

Gressvik da mener en Krosnes eller tar jeg feil?

 

Krosnes er en liten del av Gressvik. På vei inn elva passerer man tankodden som ligg ca tvers av de nybygde FOBBL leiligheten på Kråkerøysiden (Solodden).

Litt lenger inn mot Gressvik vest av Hutholmen ligger Krosnes. Der er det også en havn. Rett innfor denne havnen ligger Onsøy Marina som jeg tipper er stedet hvor arrnbr0

har fått plass. Der har de mudret mot nord og ny flytebrygge er lagt ut i tillegg til de som var der fra tidligere.

Redigert av OLPI (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...