Jump to content

Er lensepumpe fra Biltema brukbar?

roeren

Recommended Posts

Dette var et spørsmål i en tråd, men moderator stengte den.

Jeg har brukt disse lensepumpene en god del, men har bare delvis gode erfaringer med dem. Det ser ut til at de amerikanske RULE-pumpene er bedre; bl. a er innfestingen av pumpen på understellet mye enklere. Her finnes det også noen med innebygd flottørbryter, noe som forenkler installasjon og el.-opplegg.

Valg av pumpe avhenger litt av hva slags båt du har.

Har du en trebåt som er avhengig av å bli lenset for og ikke sekke,bør du ha kvalitet.

Er det derimot snakk om å slippe å øse en plastbåt er vel Biltemapumpa grei nok.

Uansett vil jeg ikke legge skjebnen til båten min,eller båtferien i hendene til "billig dritt" fra Biltema o.l

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Jeg orker ikke flere lensepumper som løsner fra understellet og henger i slangen. De fleste billigpumpene er laget av noe tynt plastdritt som ryker før du tar i det. Derfor er jeg ferdig med Biltema her.

Når det gjelder pumper i tresnekke skjønner jeg ikke hvorfor en bør skifte hvert år. Jeg har installeret dobbelt sett i snekka og sjekker dem ofte. Lite sannsynlig at begge går i stykker samtidig (men svært sannsynlig at begge svikter dersom du ikke holder det rent i bunnen).

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Jeg bruker alltid separat vakt og pumpe. Da er det som regel mye enklere å feilsøke og en kan enkelt koble på bryter for tvangskjøring.

Ellers synes jeg det er en god regel å benytte dobbelt sett utstyr av forskjellig fabrikat.

I nybåten, hvor jeg har relativt god plass under dørken, vurderer jeg å montere en selvsugenede pumpe med sugeslange som jeg kan bruke til å få ut siste rester av vann.

Jeg bruker alltid separat vakt og pumpe. Da er det som regel mye enklere å feilsøke og en kan enkelt koble på bryter for tvangskjøring.

Jeg har Attwood Sahara kjøpt på maritim og det er den beste jeg har brukt til nå. Kan også kobles til manuell bryter og kan lett feilsøkes og renses.

Og best av alt; også flottøren ligger inni silen, slik at plastdeler og treklosser ikke kan ligge seg under flottøren!

Har tatt knekken på det som er av rule og biltemapumper tidligere (synes IKKE rule er bedre enn biltema, dør like fort).

Har i 7-8 år hatt kun 2 forskjellige Biltema-lensepumper i 2 forskjellige trebåter. Mer driftsikre pumper finner du ikke. Snakker da om de store med 28mm slange på.

......ledninger loddet sammen med krympestrømpe.

Lodding og krympestrømpe er viktig, tror jeg.

Har fått utlevert en RULE-pumpe med innebygd nivåbryter til en kystlagsrobåt; den var jo svært enkel å installere, men jeg ser at noen mener separat nivåbryter er å foretrekke.

Det er strengt tatt ikke nødvendig å installere bryter til overstyringen; i nevnte robåt har jeg en løs, fortinnet ledningsende å stikke mot +skruen, og det fungere helt greitt.

Har kuttet ut nedsenkbar lensepumpe. Min erfaring er at uansett fabrikat holder de ikke over tid.

Har nå montert en membranpumpe som står montert på tørt sted i motorrommet. Har også montert en sil på slangen.

Har hatt denne pumpen i 2 år nå og har aldri hatt noe trøbbel.

For å tømme dusjen bruker vi den også. For å kjempe mot en lekkasje av litt størrelse kan du nok glemme den. Kapasiteten er nok for liten.

Nå har jeg bestemt meg. I nybåten har jeg tre lensepumper, en stor og to små (hvor de små er noe dritt). Nå skal jeg skifte ut den lille bakerste med en selvsugende membranpumpe. På den vil jeg ha en sugeslange som jeg kan bruke til å fjerne siste rest av vann i bunnen når jeg ha sølt (vasket innvendig, tømt vanntanken, ..........). Samtidig skal jeg montere lokale rekkeklemmer for tilkobling av pumpe og flottørbryter. Nå henger alt i enden av laaaange ledninger som starter under styrekonsollen og sikringstavla. Det blir en av ca hundre oppgaver i vinter.

• 6 år senere...

Hmmm...  Siste inlnegg her er nesten 7 år gammelt.

(Er så glad for at jeg ikke er "Adm. Ansvarlig" i dette kaoset - men nyter å være her.)

Biltema lensepumper - har ikke hatt problemer med dem - i forrige tre-snekka - år -.2011.

Spørsmål:  Trennger man Lensepumper i "plastikk-baater?"  Hvorfor - og hvor mange?

Man tenker jo at de er tette - og trutningsprossesen - does not apply

:smiley:

Hmmm...  Siste inlnegg her er nesten 7 år gammelt.

(Er så glad for at jeg ikke er "Adm. Ansvarlig" i dette kaoset - men nyter å være her.)

Jeg også er glad jeg ikke er moderator når enkelte velger å skrive i 7 år gamle tråder, i stedet for å starte en ny, men så lenge det er relevant til den opprinnelige tråden så pleier Ingar å være ganske rund i kanten.

Spørsmål:  Trennger man Lensepumper i "plastikk-baater?"  Hvorfor - og hvor mange?

Man tenker jo at de er tette - og trutningsprossesen - does not apply

Plastbåter trutner nok ikke, men de lekker gjerne litt gjennom fenderlister, skott, luker og andre steder, samt i gjennomføringer dersom noe går galt, og det er ofte greiere med en lensepumpe enn å stå der med en avkappet colaflaske å plundre.

Redigert av adeneo (see edit history)
  • 3 uker senere...

Til Flåteadmiral - her: https://baatplassen.no/i/topic/61115-er-lensepumpe-fra-biltema-brukbar/?p=1824611

Helt enig. 

Men dette er jo et gratis forum, og det virker ofte "in mysterious ways." - når det kommer til tilbakemeldinger også.

(Hadde det vært et betalt-medlems forum (please Adm. Gods, no, never ) - ville man forvente at der satt en masse mennesker og "flettet inn" inlegg i gamle tråder, inn i nye tråder, Veldig my arbeid!  Meg vet!)

Uansett - har en 3 år gammel 400 kr. lensepumpe fra Biltema, ubrukt, jeg skal installlere i denne gamle snekka her, som lekker som en sil.  Haveslange på fullt inni, ti timer denne uken, lekker fremdeles som en sil!  Må få fatt i filler, legge over alle sprekker man kan se igjennom, og installere denne lensepumpa - før båt på sjøen.!

:-)

Redigert av Old Wood (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...