Jump to content

The power to see at night - Varmesøkende kamera


sydspissen

Recommended Posts

Tror du kan risikere å måtte tørke FLIRet av deg :lol: FLIR First Mate Maritime Therma er ikke et leketøy fra en ukjent produsent, men et rimelig produkt fra en ledende produsent som opprinnelig har utviklet teknologien for profesjonelle anvendelser inkludert militæret.

 

FLIR

 

På linken som sydspissen postet er det en video som viser hva denne lille rimelige saken er god for.

Redigert av abbor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg FLIRer ikke, jeg gråter.

 

Man kan vel ikke tro at noen produsent ville laget en reklamevideo som gir et dårlig eller mindre bra bilde av produktet?

 

Jeg har brukt IR utstyr i mange år i mange forskjellige klima og situasjoner. Basert på dette har jeg liten tro på at et apparat til 17-18000 kroner gir valuta for pengene. Men så klart, med havblikk og minus 5-10 grader (når IR signaturen er relativt god) på Oslofjorden kunne dette sikkert være til å ferdes etter...

 

Jeg ville heller gått for lysforsterkningsutstyr om jeg skulle brukt penger på slikt. Men dette koster fort 3 ganger mer et det nevnte apparatet om det skal holde noenlunde kvalitet.

 

JRO

 

PS! (u)Kvalifisert synsing ;) men en stilig gadget å ha på innerlomma :)

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Alle som går til innkjøp av såpass kostbart utstyr burde kjenne til bruksområder og begrensninger. Legg merke til at kikkertene/kameraene litt høyere opp på hylla har minst to linser, hvor de tydeligvis kombinerer både termiske og lysforsterkende egenskaper, (og andre greier, for alt jeg vet) da ingen av disse teknologiene, hver for seg, er tilstrekkelig under alle forhold for en kravstor bruker.

 

Man behøver imidlertid ikke komme opp i denne prisklassen før en kikkert med lysforsterkning er både nyttig og morsom. (Nå nytter det ikke tro at man kan pisse over rekka usett en beksvart augustnatt i en populær ankerhavn.)

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 1 år senere...

Vanlige Sony DV videokameraer fra noen år tilbake hadde typisk flere IR nightvision settings og 120x digital Zoom og kan brukes som "førstehjelpsløsning" i forhold til søk i nattemørke. Høyeste følsomhet girlavere frame rate men utmerkede bilder. Kameraene har og bildestabilisering. Dette er normal fullgodt til de fleste MOB søk.

 

Regner med at svært mange av forumets lesere allerede har kameraer med tilsvarende kapasiteter slik at man ikke nødvendigvis behøver å blåse ekstra kilo på state of the art løsninger og likevel ha et bra hjelpemuddel om bord.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Det er masse av dette rundt omkring. Spesielt innen jakt. Sjekk de nettsidene og du vil se at du kan få ganske så bra nattkikkerter for 15-40'. Det finnes masse forskjellige kameraer også, men hvis jeg forstår trådstarter rett var ikke dette primært for å filme, men for å se.

Link to post
Share on other sites

Ingen ting i veien for å bruke videokameraer kun som kikkert uten å filme med de !!

 

Selv et middels DV kamera fra 5-10 år tilbake hadde typisk 20x optisk zoom og 120x digital zoom samt optisk bildestabilisering. Noen hadde vesentlig mer a la 360x zoom. Grunnen til at jeg nevnte dette er at jeg er rimelig sikker på at svært mange båteiere her eier et tilsvarende eller lignende kamera allerede og som tilfredsstiller de elementære krav.

 

Mange her har ganske sikkert kameraer med vesentlig bedre specs enn de jeg viser til.

 

Som en kuriositet kan jeg nevne at Sony lagde et Hi8 video kamera med så ettertrykkelige IR kapasiteter at det viste folk i nettoen med klær. De endret dette raskt da det ble kjent.

Bayliner RuleZ .. det er bare (nesten) ingen som tør å si det..... :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...