Jump to content

Hummerteine i propellen...


Gliset

Recommended Posts

Jada de kan flytte seg, særlig hvis det er drittvær, og jeg har selv vært med på å finne igjen teiner godt og vel en kabellengde fra der jeg satte de. Men jeg har også vært med på at teinen definitivt har vær flyttet, og all sansynligvis tømt. Jeg har da funnet den en halv mil unna, uten at været har kunnet ha flyttet den.

 

Desverre er det noen som ikke kan ha fingrene av fatet! :nonod:

Link to post
Share on other sites

Men hvor er beviset på at tauet var festet til ei hummerteine? Kom ikke her og si at de fant teina i enden av 'tauet'.

 

STOOR propell....ikke sant....moser teiner...ikke sant...?

 

Det flyter jo tau og mye annen drit rundt i vannet hele året og bare fordi det er hummersesong så skal altså tauet tilhøre ei hummerteine? Bevis...bevis...bevis og atter bevis. Er ikke tilhenger av denne form for synsing.

Redigert av DuikerMan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror dere jammen meg ikke at jeg også fikk en hummerteine i propellen i går.

Jeg dro å hentet noen som hadde fått garn i propellen ved Frurholmen ved Sætre.

På veien hjem mistet jeg plutselig fart og hadde et 20 meter langt flytetau i propellen. Mens teina hadde ligget på 5 meter djup.

 

 

""Kom ikke her og si at de fant teina i enden av 'tauet""

 

Det har vel hengt en bøye med navn og telefonnummer på håper jeg. Hvis ikke så er det ulovlig fiskeredskap..

Redigert av Hilmar 2 (see edit history)

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Om det finnes regler for bruk av flytetau aner jeg ikke, men mye kunne vært unngått hvis de har i tankene at lengden på tauet tilpasses dybden fiskeredskapen er anbragt på. Noe så enkelt som å kveile opp det som er til til overs og lage noen gode knuter på denne hadde hjulpet godt på...

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Hva er så godt med disse forurensede greiene dere tar opp fra sjøen? Hva med en god biff med løk (uten tau i propellen)? Gått og gresset på en nydelig grønn eng før slakteren kontrollert avlivet eksemplaeret?

 

Lars H.

admin for Sagaforumet, snart

24/10 5 år, i Sagafolkets tjeneste

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Er nok dårlige erfaringer som gjør til at enkelte velger ulovlige løsninger på blåseproblematikken....

 

Det er mange småkjeltringer som seiler rundt og tømmer teinene for andre....Far har lovet familien ferske krabber. Hvis han er heldig finner han kun en åpnet teine.... enkelte ganger havner de på for stort dyp etter de er tømt slik at blåsen forsvinner under.... :diving: Og er borte vekk...

 

Løsningen blir da gjerne alt annet enn hva vi andre og lovlydige båteførere foretrekker.....

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har noen krabbeteiner ute om høsten, litt for moro skyld og litt for å få et krabbelag eller to i løpet av vinteren.

Jeg lager en løkke 10mfra bøya og henger på en karabinkrok. Da går tauet rett ned og vil gølge bølgene.

Ser at det blir nevnt her et regelverk for blåser/bøyer. Hvor er dette?

Har vært på høstferie til Tanum, da er det j.... mange fiskere mellom Grimsøy og Tanum sok ikke kan disse reglene (ikke jeg heller). Der ligger teinene med noe som ligner på vinkorker.

Finnes en link til regelverket?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...