Herr Felle Startet 9.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2009 I forbindelse med kjøp av seilbåt skal vi sannsynligvis seile denne hjem til Vestfold i løpet av en oval helg 17-18 oktober. Turen starter i Stavanger. Jeg har aldri seilt denne kyststripa og lurer på om noen av dere som er kjent med forholdene har noen gode tips og vink for turen. Fra Kristiansand til Vestfold er jeg godt kjent. Kjenner godt havnene og de generelle forhold langs kysten. Men hvordan er det da med kysten langs Rogaland? Bør man holde seg langt fra land for å unngå rotete sjø? Hva med evt. nødhavner? Planen er å være til sjøs så lenge det er lyst, og finne havn for nettene. Hvilke er de gode havnene for overnatting? Vi tar selvsagt stor hensyn til vær og vind, særlig på denne årstiden. Værmeldingene blir selvsagt med på å bestemme tempoet for turen. Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Det er ikke noe hokus pokus å seile over Jæren/Lista hvis man følger med på værmeldingen! Egersund er en god og trygg havn, så kommer man greit forbi Lindesnes derfra hvis man starter tidlig på dagen og vindretning er gunstig, deretter er det plankekjøring med valg om å seile innaskjærs eller utaskjærs helt hjem. Personlig velger jeg alltid å gå langt ut for å få mindre sjø og litt mer tid hvis noe skulle skje, husk at båter ikke går ned i rom sjø men treffer du en klippe er det større sannsynlighet for det...: ) Fikk lyst til å være med! Sitér dette innlegget . Link to post
aquila 2 Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Mellom Tananger og Egersund er det ingen nødhavn før Sirevåg med seilbåt. Det er like før Egersund. Får du kuling mellom sør og vest på denne strekningen, så blir det ikke trivelig. Du vil få en god indikasjon på hvordan det blir når du er ved Jærens rev. Her er det et vestmerke som du må rundt. Mellom Egersund og Farsund/Korshavn er det flere steder du kan gå inn. Rekefjord, Sokndal og Hidra. Ønsker deg en god tur. Sitér dette innlegget Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Værmeldingen er viktig, og en nøktern vurdering av egen 'sjøsterkhet'. Jeg har seilt denne strekningen nokså mange ganger, men tar ikke med familien på denne turen. De har det bedre på toget for så å komme ombord etter at Lindesnes er passert. Men det er min familie da. Det kan dra seg til..... Eller det kan gå som en drøm.. Feistein fyr til venstre, bøya på Jærens rev ligger i en linje fra meg gjennom supplybåten. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Herr Felle Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 NOR_Gandsfjord: det var noen imponerende bilder du la ut der. Nok til å skremme noen og enhver fra en slik tur. Havet er mektig! Moosewine: ingen umulighet å hive seg med. Du ville nok vært en bra mann å ha med seg ombord. Vi seiler uansett like forbi dine hjemtrakter i løpet av turen. Generelt er en slik tur alltid litt spennende. Båten er ukjent, og jeg synes man skal gå til oppgaven med en god porsjon ydmykhet. Dette gjelder i forhold til vær og vind og selvsagt egen (mannskapets ?) sjødyktighet og annet som kan oppstå. Moro blir det nok uansett! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Du får sende meg en IM med telefonnr, så kanskje jeg blir med! En liten langtur til før vinteren hadde vært fint! Sitér dette innlegget . Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Hvilken båt ? Leter du litt i denne tråden så finner du noe som muligens kan være matnyttig Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ja jeg leste i tråden din Enzo. Du var så heldig å ta turen midt på sommeren - mens nettene er lyse og korte. Sikkert en flott tur. Ble det noen bilder fra din tur? Egentlig nattemørket som er største problem nå. Kommer tilbake med båten når jeg har kjøpt den. Sitér dette innlegget Link to post
Enzo Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Bilder ble det lite av , jeg tok turen i Juni ja og været var jo veldig fint hele tiden. Har du en raskere båt og riktig vind så seiler du lett til Kristiansand før mørket kommerom du står opp i otta i Stavanger , blåser det kuling midt i trynet så blir det jo noe helt annet. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Seilte tur retur Stavanger - Mandal i sensommer. Min debut på denne strekningen i egen båt. Stort sett drittvær med mye vind og bølger begge veier. De fleste jeg snakket med nevnte viktigheten av å gå langt ut. Fikk aldri noe svar på hvor langt ut. Selv holdt vi oss ca 4 - 5 nm fra land. Tror det var rimelig OK. Eller er det greit å få med seg strømvarselet. To - tre nm ut eller inn kan avgjøre om du får 1 knop med eller motstrøm på strekningen over Jærens Rev. Hjem fra Egersund til Stavanger hadde vi medvind, medstrøm, medsjø, litt seil oppe og motor igang og holdt 9 knop store deler av strekningen. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Har brukt 11t fra Tananger til Egersund en gang. I motvind (ca 10 m/s) og motstrøm (ca 1 knop ?). Noe særlig mer enn det er det neppe mulig å bruke på den strekningen tror jeg. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Poseidon Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 .... Planen er å være til sjøs så lenge det er lyst, og finne havn for nettene. Hvilke er de gode havnene for overnatting? .... Dagene blir stadig kortere nå for tiden, så det kan iallefall svare seg å komme fra Stavanger til Tananger om kvelden, og ligge startklar i Tananger så snart det lysner om morgenen. Derfra er det "strake veien", men som andre har vært inne på må du utforbi "bøyen", dvs Jærens rev og det vil nok svare seg å holde noen nm av land videre sørover. Hvis været ikke er helt vrangt kommer du til Egersund og kanskje enda litt lengre i løpet av den dagen - og da burde du klare Lista og Lindesnes den neste Ha en god tur, men sjekk sikkerhetsutstyret og VHF'ene før du legger ut Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Herr Felle Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ja i planleggingsfasen nå har jeg sett for meg å starte fra Stavanger litt før soloppgang og ha Egersund som mål første dagen. Neste dag starter vi på samme tid, og om forholdene ligger til rette bør vi vel nå Kristansand eller hvertfall Mandal. Liker å planlegge med god margin og tror dette skal være oppnåelig om ikke strømmen slår beina under oss. Været ser hvertfall greit ut (så langt). Moderat nordavind og ellers ganske rolige forhold. Men ting skjer jo fort... Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Uansett så er det ikke noe problem å seile i mørket, det blir bare litt kjøligere. Men hvilken stjernehimmel man får oppleve ved klart vær! Sitér dette innlegget . Link to post
Poseidon Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ja i planleggingsfasen nå har jeg sett for meg å starte fra Stavanger litt før soloppgang og ha Egersund som mål første dagen. Ja, men det var her jeg mente du kunne få et bedre opplegg med å gå til Tananger om kvelden, slik at du ligger klar der ute for å gå tidlig morgen sørover Jæren..... Strekket fra Stavanger og ut til Tananger er det unødvendig å bruke en ellers god dag på og du sparer fort inn 2-3 timer på den måten. Det strekket er forøvrig helt greit å gå i mørke om så skulle være, der er nemlig godt med lykter og merker hele veien - og hvis båten har en brukbar radar så er det rene "sjarmøretappen". Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Herr Felle Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Enig, nattseilas er fascinerende. Ikke umulig at det blir Kristiansand - Tjøme i ett strekk. Da blir det en fin natt uten syn av land sannsynligvis. Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Will do. i can read. Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Jeg har gjort Tananger - Mandal i ett strekk en gang, solo. Da hadde jeg stort sett slør og grei vind nedover Tok 21 timer, og det var et par timer for lenge for meg. Hjelper enormt om man har med minst en til i båten. Selv om vedkommende ikke er seilkyndig er det utrolig praktisk med et ekstra sett øyne for utkikk, sånn at man kan 'skru av hjernen' i noen pauser og til og med kanskje få seg en liten lur. Dette var på forsommeren, så hadde en lang dag, men det var puttmørkt både da jeg starta og da jeg kom fram. Kystfyrene gir greie inndelinger i etapper så lenge det er sikt. Du ser da alltid 'neste fyr' (skulle tro noen hadde planlagt det sånn ) Start ved Feistein, ved Obrestad kan man legge bittelitt babord. Så er det Eigerøy, hvorpå man kan sette sør-vestover mot Lista. Om du legger kursen mot et punkt 2-3 nm utenfor Lista så går du klar av Siregrunnen. Mye skvalpesjø og fiskeredskaper på Siregrunnen, så over den vil du ikke. Passer Lista et godt stykke utpå, og legg mot Lindesnes. Her trenger man ikke store avstanden til land. Fra Lindesnes inn til Mandal kan man gå enten innaskjærs, innafor Møkkalasset (?) eller helt utaskjærs. Den 'midterste' ruta er nok kortest og relativt enkel. Innaskjærsruta innenfor Utvår og Hille er nokså svingete og med mange sjømerker som skal finnes i mørket. Men godt med lykter og sektorer å gå i. Sånn på husken. Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
gimi Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 I forbindelse med kjøp av seilbåt skal vi sannsynligvis seile denne hjem til Vestfold i løpet av en oval helg 17-18 oktober Jeg planlegger å seile Bergen - Oslo samme perioden om værmeldingen er grei. God tur! Sitér dette innlegget Link to post
Careka Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Passer Lista et godt stykke utpå, og legg mot Lindesnes. Her trenger man ikke store avstanden til land. Fra Lindesnes inn til Mandal kan man gå enten innaskjærs, innafor Møkkalasset (?) eller helt utaskjærs. Den 'midterste' ruta er nok kortest og relativt enkel. Innaskjærsruta innenfor Utvår og Hille er nokså svingete og med mange sjømerker som skal finnes i mørket. Men godt med lykter og sektorer å gå i. Sånn på husken. Hvis dårlig vær så holder du lang vekk fra Lindesnes, kom deg ut på dypt vann så er ikke bølgene/ strømmen lager noe problem. (Du vil få motstrøm fra Golfstrømmen,) og innaskjærs fra Lindesnes, er ikke å anbefale hvis du ikke er kjent eller meget flink til å seile på kart. her er mange ekle stygge grunner og skjær. Hvis det blåser Nordvest, så får du også en voldsom vindøkning fra fjellene hvis du legger deg innover/innaskjærs. Det enkleste og sikkreste er og holde godt av kysten , det gir deg en roligere seilas. Da nyter du turen mye bedre. Målet er jo å komme frem Redigert 10.Oktober.2009 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF,CMID, NFS & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Herr Felle Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Jeg planlegger å seile Bergen - Oslo samme perioden om værmeldingen er grei. God tur! Du får holde oss underrettet om du skal nedover. Alltid hyggelig å slå følge om man skal samme veien. Hvis dårlig vær så holder du lang vekk fra Lindesnes, kom deg ut på dypt vann så er ikke bølgene/ strømmen lager noe problem. (Du vil få motstrøm fra Golfstrømmen,) og innaskjærs fra Lindesnes, er ikke å anbefale hvis du ikke er kjent eller meget flink til å seile på kart. her er mange ekle stygge grunner og skjær. Takk for gode råd. Jeg trives med å ligge langt ute, særlig hvis utrygt vær og ukjent farvann. Værmeldingen så langt er nesten for god til å være sann. Fredag rundt Jærens rev er det meldt 10 m/s nordvestlig vind, grei temperatur og ingen nedbør. Drømmeforhold! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Om et par timer setter jeg og Herr Felle kursen vestover for å hente regattamaskinen! En Farr 40 ILC, gamlebåten til Paul Cayard! Dette blir kaldt men gøy! Sitér dette innlegget . Link to post
Enzo Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Ohoi ! Det der er en spennende båt og den distansen ned til lista burde dere gjøre unna rimelig kjapt Redigert 16.Oktober.2009 av Enzo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Vi får håpe det, er ikke meldt så mye vind i morra, men litt blir det.... Sitér dette innlegget . Link to post
Smurph Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hvis dårlig vær så holder du lang vekk fra Lindesnes, kom deg ut på dypt vann så er ikke bølgene/ strømmen lager noe problem. (Du vil få motstrøm fra Golfstrømmen,)... [digresjon] Golfstrømmen går ikke så langt sør. Det du evt møter er den norske kyststrømmen. Denne forårsakes av ferskvannstilførselen i Østersjøen, som renner ut Øresund og presses langs norskekysten pga tetthetsforskjeller, vind, jordrotasjon mm. Den s.k. Golfstrømmen*, kommer ikke inn til norskekysten før du er nord for Stadt *Golfstrømmen kommer faktisk ikke i nærheten av Norge i det hele tatt. Den egentlige Golfstrømmen går over i den s.k. Nord-atlantiske vestenvinddrift, eller Nord-atlantiske strømmen, sør for Newfoundland. Den nord-atlantiske strømmen deler seg igjen i flere grener, og det er den grenen som kalles Den norske atlanterhavsstrømmen som kommer inn til norskekysten. [/digresjon] Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.