Careka Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 (redigert) [digresjon]Golfstrømmen går ikke så langt sør. Det du evt møter er den norske kyststrømmen. Denne forårsakes av ferskvannstilførselen i Østersjøen, som renner ut Øresund og presses langs norskekysten pga tetthetsforskjeller, vind, jordrotasjon mm. Den s.k. Golfstrømmen*, kommer ikke inn til norskekysten før du er nord for Stadt *Golfstrømmen kommer faktisk ikke i nærheten av Norge i det hele tatt. Den egentlige Golfstrømmen går over i den s.k. Nord-atlantiske vestenvinddrift, eller Nord-atlantiske strømmen, sør for Newfoundland. Den nord-atlantiske strømmen deler seg igjen i flere grener, og det er den grenen som kalles Den norske atlanterhavsstrømmen som kommer inn til norskekysten. [/digresjon] Hmmm, hva heter stømmen som kommer fra atlanteren og går opp engelske kanal fortsetter opp langs kysten av danmark for å møte din strøm fra østersjøen, svinger oppe ved Ferder, går nedover kysten med ca 2 knops fart, fortsetter rundt Lindesnes, Lista og oppover jæren helt opp til den treffer Golfstrømmen som har gått på andre siden av de engelsek øyene. Rett å slett forveden ?? Redigert 16.Oktober.2009 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
LALUNA II Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 (redigert) Du finner svaret her Redigert 16.Oktober.2009 av LALUNA II (see edit history) Sitér dette innlegget Ha en flott dag på sjøen med gode vennerLaluna II på Marinetraffic via I-AIS Link to post
Njord Svart 16.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 16.Oktober.2009 Eller her: Wikipedia - Golfstrømmen Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
moosewine Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 La nå Careka leve i sin tro om diverse strømmer : ) Vi drar fra Stavanger nå! Denne båten er helt rå, forvokst jolle! Sitér dette innlegget . Link to post
Trond Aasvoll Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 (redigert) For noen år siden seilte jeg tilsvarende fra Arendal til Gøteborg der etter fra København og til tigerstaden. Jeg lurer på, er det en av di båtene, navne på båten? ILC? Gamle"Samba Pa Ti"? Helt rå båter, men vått i sjø. Er det reve muligheter på storseile på båten? Det var det ikke på seilene på båtene jeg seilte. Ble mest fokke seiling. Og krever sin mann på roret Redigert 17.Oktober.2009 av Trond Aasvoll (see edit history) Sitér dette innlegget Tidligere nick "De Cåsta". Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy. Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna. Link to post
moosewine Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 Hei Trond, dette er gamle "Pigs in space" så det er nok ikke samme! En interresant dag hvor mye skjedde. 10 - 11 knop på slør til rescue av redningskjøyta : ) Men nå er det PUB på gang i Egersund! Snakkes! Sitér dette innlegget . Link to post
tomcat Svart 17.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 17.Oktober.2009 fortell, fortell! Sitér dette innlegget Link to post
moosewine Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Vi hadde ikke nylonstrømpebukser ombord.... Sitér dette innlegget . Link to post
moosewine Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Nå er vi midt i mellom Lista fyr og Lindesnes fyr, har gått for jernfokk i hele dag. Men nå kom vinden og kapteinen er i gang med å klargjøre spinnakeren! Sitér dette innlegget . Link to post
NOR_Gandsfjord Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Vi hadde ikke nylonstrømpebukser ombord.... Aha. Brudd på en reim. Dere kunne ha seilt inn til Sirevåg (har gjort det selv - dog med filterproblematikk, ikke reimproblematikk). Men selvfølgelig: PØBB tilbudet er langt svakere i Sirevåg enn i Egersund. Like greit å komme seg helt inn til Okka by da, når redningsskøyta allikevel har tid Sitér dette innlegget S/Y Surprise Link to post
Careka Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Jeg så den viftereima, den var kuttet av i et fint kutt, så jeg tror at Moose kuttet den selv, , Han rett og slett ville på Pubtur, Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Careka Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 (redigert) Eller her: Wikipedia - Golfstrømmen Takker, NJORD; Tok et lite utklipp fra W, Golfstrømmen er en varm havstrøm som fører vann fra Det karibiske hav mot nordøst tvers over Atlanterhavet. Strømmen når Europa ved Irland og sender en arm syd for England opp gjennom Den engelske kanal og videre inn i Nordsjøen. Hovedstrømmen passerer mellom Skottland og Island og følger deretter Norges kyst nordover. Etter Nordkapp bøyer en gren av strømmen mot øst og slutter med å ramme Murmansk ved Nordishavet. Bæda bæda, Tenker den satt. Redigert 18.Oktober.2009 av NOR_Careka (see edit history) Sitér dette innlegget Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day." Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC. http://lagoon380careka.blogspot.com/ Link to post
Njord Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Takker, NJORD Ingen årsak Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
moosewine Svart 18.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 18.Oktober.2009 Da var første del av henteturen ferdig! Jolla ligger i Kristiansand, jeg er hjemme i Arendal mens kaptein og mannskap er på vei til Tønsberg. Det har vært en fin tur selv om det har vært litt småkjølig på morran og kvelden, våknet til is på dekk begge dagene. Men i sola igår utenfor Jæren var det T-skjorte i flere timer, så å seile langt ut i oktober er ikke å forakte! Sitér dette innlegget . Link to post
Smurph Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Den Wiki-artikkelen var ikke helt, men allikevel ganske, på trynet... Det som kommer inn gjennom den engelske kanal er helt ubetydelig når det gjelder tilførsel av atlanterhavsvann inn i Nordsjøen. Den er både for smal og for grunn til at det monner. Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
moosewine Svart 19.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 19.Oktober.2009 Dere er klar over at hvem som helst kan legge inn en artikkel i Wikipedia uten at det nødvendigvis må være noe riktighet i det som står? Sitér dette innlegget . Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.