Jump to content

Kysten Stavanger - Kristiansand og forholdene der

Herr Felle

Recommended Posts

[digresjon]

Golfstrømmen går ikke så langt sør. Det du evt møter er den norske kyststrømmen. Denne forårsakes av ferskvannstilførselen i Østersjøen, som renner ut Øresund og presses langs norskekysten pga tetthetsforskjeller, vind, jordrotasjon mm. Den s.k. Golfstrømmen*, kommer ikke inn til norskekysten før du er nord for Stadt

*Golfstrømmen kommer faktisk ikke i nærheten av Norge i det hele tatt. Den egentlige Golfstrømmen går over i den s.k. Nord-atlantiske vestenvinddrift, eller Nord-atlantiske strømmen, sør for Newfoundland. Den nord-atlantiske strømmen deler seg igjen i flere grener, og det er den grenen som kalles Den norske atlanterhavsstrømmen som kommer inn til norskekysten.

[/digresjon]

Hmmm, hva heter stømmen som kommer fra atlanteren og går opp engelske kanal fortsetter opp langs kysten av danmark for å møte din strøm fra østersjøen, svinger oppe ved Ferder, går nedover kysten med ca 2 knops fart, fortsetter rundt Lindesnes, Lista og oppover jæren helt opp til den treffer Golfstrømmen som har gått på andre siden av de engelsek øyene.

Rett å slett forveden ?? :eek:

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

For noen år siden seilte jeg tilsvarende fra Arendal til Gøteborg der etter fra København og til tigerstaden.

Jeg lurer på, er det en av di båtene, navne på båten? ILC? Gamle"Samba Pa Ti"? :smiley:

Helt rå båter, men vått i sjø.

Er det reve muligheter på storseile på båten? Det var det ikke på seilene på båtene jeg seilte. Ble mest fokke seiling.

Og krever sin mann på roret :cool:

Redigert av Trond Aasvoll (see edit history)

Tidligere nick "De Cåsta".

Motto: Holde høyden og speed'en, sove minst mulig, og legge båten foran seg, aktenfor fortest mulig. Så en slipper å se den mere. Samtidig, å ha det veldig Gøy.

Mine interesser er Short handed seiling. Jeg liker å Seile mest mulig. Eller ta seg en seiltur "Rundt Nordpolen". Jeg liker ikke Å ligge for lenge i havna.

Vi hadde ikke nylonstrømpebukser ombord.... :wink:

Aha. Brudd på en reim. Dere kunne ha seilt inn til Sirevåg (har gjort det selv - dog med filterproblematikk, ikke reimproblematikk). Men selvfølgelig: PØBB tilbudet er langt svakere i Sirevåg enn i Egersund. Like greit å komme seg helt inn til Okka by da, når redningsskøyta allikevel har tid :smiley:

S/Y Surprise

Takker, NJORD; Tok et lite utklipp fra W,

Golfstrømmen er en varm havstrøm som fører vann fra Det karibiske hav mot nordøst tvers over Atlanterhavet. Strømmen når Europa ved Irland og sender en arm syd for England opp gjennom Den engelske kanal og videre inn i Nordsjøen. Hovedstrømmen passerer mellom Skottland og Island og følger deretter Norges kyst nordover. Etter Nordkapp bøyer en gren av strømmen mot øst og slutter med å ramme Murmansk ved Nordishavet.

Bæda bæda, Tenker den satt. :discuss:

Redigert av NOR_Careka (see edit history)

Det eneste du vil angre på at du har gjort, er alt det du ikke gjorde. "Do it to day."

Medlem av: Ankerdrammens Venner. OCC,ESF, & SYC.

http://lagoon380careka.blogspot.com/

Da var første del av henteturen ferdig! Jolla ligger i Kristiansand, jeg er hjemme i Arendal mens kaptein og mannskap er på vei til Tønsberg. Det har vært en fin tur selv om det har vært litt småkjølig på morran og kvelden, våknet til is på dekk begge dagene. Men i sola igår utenfor Jæren var det T-skjorte i flere timer, så å seile langt ut i oktober er ikke å forakte!

.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...