JGH Startet 9.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 9.Oktober.2009 Må ha meg ein spribom til sesongen begynner igjen og ønsker tips for hvordan denne skal lages, og eventuellt kor ting og tang kjøpes. Selvfølgelig billigst mulig. Ser for meg alurør med nebb i kvar ende, lager og til opphal til denne. Diameter på rør og tykkelse? Lengde er vel alt etter som, eller? Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
oleandreas Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Skal du seile regatta finnes det begrensninger på lengden. Husker ikke nøyaktig hvor lang dne kan være. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Du får jo det du trenger på et riggverksted men da kan du jo like godt la riggeren poppe på endebeslagene. Du er kanskje ute etter en billig gjør-det-selv variant? Sitér dette innlegget Link to post
JGH Svart 9.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Ingen regatta på meg nei, skal bare ha noe enkelt for å spri genoaen, tenkte å lage den med skjøtestykke på midten slik at den er greiere og oppbevare i båten. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Njord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Henger meg på denne. Har også tenkt å lage meg en slik. Nebb kjøpes jo i en vanlig båtforretning som selger utstyr til seilbåter, har jeg sett. Alu rør selges hos f.eks. Ryfylke Aluminium for oss som bor i Stavanger området. Tykkelsen på røret tilpasser jeg til nebbene. Styrke blir neppe et problem for den seilingen jeg bedriver. Det jeg er mest opptatt av er om det er en "tommelfingerregel" for lengden? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
jupan Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Kan du ikke spre den med spinnakerbommen da? Sitér dette innlegget Link to post
Herr Felle Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 (redigert) Det vanlige målet på en spinnakerbom er tilsvarende avstanden fra masten til forstaget langs fordekket. Redigert 9.Oktober.2009 av Herr Felle (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 9.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 9.Oktober.2009 Kan du ikke spre den med spinnakerbommen da? Hvis den var til meg, så er svaret at jeg har hverken spinnaker eller spinnakerbom Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
JGH Svart 10.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Samma gjelder meg, ingen spinnaker eller bom her heller. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
jupan Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Hvis du kjenner noen som kan sveise mag eller tig så er vel saken grei nok? Hva koster det å kjøpe en spribom? Det jeg tror er dyrest er å kjøpe dingsene du må ha i endene på bommen. Men en som er flink med aluminium kan nok mekke til noe. Men hvis du må betale arbeidspenger for dette vil jeg tro det ikke lønner seg ift. å kjøpe en ferdiglaget bom. Men det er jo et spm om research :) Hvis det bare er til godværsseiling i lett vind så kan vel hva som helst brukes? F.eks. en 2x2 og noen øyekroker og litt mikk så er vel saken løst? Ellers da Jon? JRO Redigert 10.Oktober.2009 av JRO (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 spinnakerbom og beslag Under båtutstillingen på Lillestrøm i mars så pleier de å ha 20% på alle lagervarer. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
slim shady Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Spør et solskjermings firma,de har noen fine alu.rør som kommer med markiseduken, ca 50mm. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 spinnakerbom og beslag Se det. Da er det bare løp og kjøp. Tror ikke det blir mye å spare på finne på en eller annen kvasi-løsning. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Bergen Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Tror ikke det blir mye å spare på finne på en eller annen kvasi-løsning. Er ikke så mange kronene i tillegg for en som er ferdig laget heller: teleskopisk bom eller for større båter denne Redigert 10.Oktober.2009 av Bergen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 ...eller for større båter denne Så flott ut den. Men det er noe i spec'en jeg lurer på. Fra siden linken fører til: Lengde: 2,1m - 4,3mUtv.Diam: 2" Maks båtlengde: 28fot. Hva skal til på en 39 foter da? Lyktestolpe?? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Bergen Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Spinnakerbom på båter i denne størrelsen er vanligvis ganske så kraftige ja! Men jeg mener jeg har sett store Bavaria (40fot+) med denne "tynne" typen teleskopisk spribom brukt til å spri genua. Sitér dette innlegget Link to post
Njord Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 Da har jeg bestemt meg. Det blir en slik spribom fra Maritim. Takk for gode innspill Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Bergen Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Må ha meg ein spribom til sesongen Selvfølgelig billigst mulig. HER har du spribom til deg Sitér dette innlegget Link to post
Smurph Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Ang. lengden på spribom/spinnakerbom så er det to forskjellige mål som gjelder: For spinnakerbom (som skal brukes til regatta) skal lengden på bommen ikke være større enn J-målet. Dvs avstanden mellom forstaget og mastefoten. For spribom, som skal brukes til å spri en genoa, skal lengden på bommen være lik lengden på underliket. Derfor en fordel med teleskopisk bom når man seiler med rullegenoa eller har flere forseil å velge mellom. Men jeg vet ikke om teleskopisk spribom er godkjent i LYS Sitér dette innlegget Bundin er bátleysur maður Link to post
Sun Flyer Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Men jeg vet ikke om teleskopisk spribom er godkjent i LYS Jeg vet om en som fikk tillegg. Kanskje man kan plombere teleskop-biten når båten måles inn.. Jeg tror egentlig bommen "Bergen" linker til er for kort, men det er jo ikke hokuspokus å forlenge den hvis man får tak i et rør med riktig dimensjon. Sitér dette innlegget Motorbåt er harry - A. Rosèn Link to post
JGH Svart 16.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Har sjekka med den lokale metallpusheren min, og han har alurør i forskjellige dimensjoner, får kjøpe nebb og måle lengde på underlik på genoa, så ordner seg dette. Sitér dette innlegget BOAT = Bail Out Another Thousand Link to post
Hulda Svart 16.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 16.Oktober.2009 Hulda er 13 meter over stevner, og jeg må regne depl. 15 tonn. Jeg hørte om pris på en spribom hos UK Syversen i Smögen (de heter noe annet nå). For en båt som Hulda måtte han langt opp i dimensjon for å få nok krefter. Prisen ble nær, meget nær SEK 10 000. Blir nok til at jeg får mekke et eller annet selv. Kunne tenke meg spinnakerbom, slik at jeg kan kjøre gennakeren som spinaker. Men i hovedsak blir det for å spri genoaen. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtummel Svart 19.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 19.Oktober.2009 Selden lager teleskopisk spri, den kommer i tre størrelser. Har en av disse, og er storfornøyd. For mer info og produktnummer, se tabellen under: Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.