Jump to content

Lage spribom, tips ønskes!


JGH

Recommended Posts

Må ha meg ein spribom til sesongen begynner igjen og ønsker tips for hvordan denne skal lages, og eventuellt kor ting og tang kjøpes. Selvfølgelig billigst mulig.

 

Ser for meg alurør med nebb i kvar ende, lager og til opphal til denne. Diameter på rør og tykkelse? Lengde er vel alt etter som, eller?

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Henger meg på denne.

 

Har også tenkt å lage meg en slik. Nebb kjøpes jo i en vanlig båtforretning som selger utstyr til seilbåter, har jeg sett. Alu rør selges hos f.eks. Ryfylke Aluminium for oss som bor i Stavanger området.

Tykkelsen på røret tilpasser jeg til nebbene. Styrke blir neppe et problem for den seilingen jeg bedriver.

 

Det jeg er mest opptatt av er om det er en "tommelfingerregel" for lengden?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post
Share on other sites

Hvis du kjenner noen som kan sveise mag eller tig så er vel saken grei nok?

 

Hva koster det å kjøpe en spribom?

 

Det jeg tror er dyrest er å kjøpe dingsene du må ha i endene på bommen. Men en som er flink med aluminium kan nok mekke til noe. Men hvis du må betale arbeidspenger for dette vil jeg tro det ikke lønner seg ift. å kjøpe en ferdiglaget bom.

 

Men det er jo et spm om research :)

 

Hvis det bare er til godværsseiling i lett vind så kan vel hva som helst brukes? F.eks. en 2x2 og noen øyekroker og litt mikk så er vel saken løst?

 

Ellers da Jon?

 

JRO

Redigert av JRO (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ang. lengden på spribom/spinnakerbom så er det to forskjellige mål som gjelder:

 

For spinnakerbom (som skal brukes til regatta) skal lengden på bommen ikke være større enn J-målet. Dvs avstanden mellom forstaget og mastefoten.

 

For spribom, som skal brukes til å spri en genoa, skal lengden på bommen være lik lengden på underliket. Derfor en fordel med teleskopisk bom når man seiler med rullegenoa eller har flere forseil å velge mellom. Men jeg vet ikke om teleskopisk spribom er godkjent i LYS :confused:

Bundin er bátleysur maður

Link to post
Share on other sites

Men jeg vet ikke om teleskopisk spribom er godkjent i LYS :confused:

Jeg vet om en som fikk tillegg. Kanskje man kan plombere teleskop-biten når båten måles inn.. :lol:

 

Jeg tror egentlig bommen "Bergen" linker til er for kort, men det er jo ikke hokuspokus å forlenge den hvis man får tak i et rør med riktig dimensjon.

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Link to post
Share on other sites

Hulda er 13 meter over stevner, og jeg må regne depl. 15 tonn. Jeg hørte om pris på en spribom hos UK Syversen i Smögen (de heter noe annet nå). For en båt som Hulda måtte han langt opp i dimensjon for å få nok krefter. Prisen ble nær, meget nær SEK 10 000. Blir nok til at jeg får mekke et eller annet selv. Kunne tenke meg spinnakerbom, slik at jeg kan kjøre gennakeren som spinaker. Men i hovedsak blir det for å spri genoaen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...