Jump to content

Stålpropell til ny Selva 50 hk 2-takt. Trenger veiledning.


Chipsrederx85

Recommended Posts

Jeg har tenkt å kjøpe en stålpropell til min nye Selva 50 hk 2-takt.

 

Når jeg ser på nettstedene hvor de selger propeller står det:

 

 

VELG MERKE: Evinrude, Johnson, Mercury, Honda, Yamaha, Tohatsu og Suzuki.

 

Hvilket merke av de skal jeg velge for å få en riktig propell?

 

Vet at det er mange her ute på plassen som vet noe om dette.

 

Hvilket merke? :flag: Det hadde vært greit å vite :seeya: hehe

Link to post
Share on other sites

Kjenner ikke til Selva's 2-taktere, men deres 4T er jo omlakkerte Yamaha. Det ville jeg sjekket med forhandleren der du kjøpte, om propellene passer overens også på 2T.

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

.. men de kan vel si hvorvidt Selva 2T og 4T bruker samme propell..?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Har ikke båten hjemme, den er på hytten. Men hvis det er mer/mindre enn 13 splines på propellakslingen, hvilket merke skal jeg bruke da?

 

Har det ikke også noe med gir-utveksling?

Link to post
Share on other sites

http://www.solas.com/products/propeller/oe...e_selva/f_s.htm

For Selva Outboard Motors, you may apply OMC series propellers on 40 HP to 100 HP Engines. Further to the standard OMC propellers, SOLAS has also specially offer Titan Series propeller in counter rotation options for the 65, 80, and 100HP matched pairs. Please check with Solas distributors for detail.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

OMC er ikke det Evinrude/johnson?

 

Er det Evinrude-Johnson ELLER Yamaha-Tohatsu jeg skal velge?

 

 

Jeg er rimelig forvirra no gutter :flag:

 

PS: Har sendt e-post til forhandleren.

Edited by Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

OMC er Evinrude/Johnson, dvs OMC VAR Evinrude/Johnson, nå er det BRP som er Evinrude/Johnson :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var jo ikke meningen at folkene her skulle si meg dimensjonene på propellen. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe stålpropell før om 2-3 år. Jeg visste bare ikke hvilket merke jeg da måtte gå etter hvis jeg skulle velge propell. Jeg tror jeg vet det sånn ca med å telle hvor mange "hakk" det er på propellakselen.

 

Jeg ville bare ha litt informasjon om motoren. Dimensjonene og vekt/turtall/fart/høyde på motoren kan vi ta en annen gang :flag:

 

Bare å legge til info om propell-merke som du/dere vet passer selva 50 hk 08 mod bull shark 2-takt. :lol::wink:

Edited by Flytebrygge (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Skal du ha en høyregående eller venstregående propell da ? :saint:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

hva står det i brukermanualen da ?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Du greier aldri å vente 2-3 år på stålpropell. Jeg kjøpte båt i juli og i løpet av en måned hadde jeg kjøpt 2 stålpropeller :lol:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Var jo ikke meningen at folkene her skulle si meg dimensjonene på propellen. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe stålpropell før om 2-3 år. Dimensjonene og vekt/turtall/fart/høyde på motoren kan vi ta en annen gang :flag:

 

Ja, da tar vi det om 2-3 år når du har noe mer konkret å komme med. :confused:

Link to post
Share on other sites

Til 50 hk e-tec en?

 

Koffor to

 

1. Motoren var 40 hk i utgangspunktet med 15" alupropell. Jeg kjøpte jeg en 15" stålpropell for å få mere fart, siden de er cuppet. Etter nærmere turtallsmåling med digital turteller viste det seg at jeg kunne ha kjøpt en 17" og fått enda mere fart, siden turtallet faktisk var for høyt. Det viste seg nemlig at den originale turtelleren viste 250 rpm for lite, så da den viste 5500 så hadde motoren egentlig 5750 som er høyere enn effektkurvens topp i 40 hk utgave.

 

2. For å få enda mere fart så bygde jeg om motoren til 50 hk, og kjøpte en 19" stålpropell. Har nå jeg 5-6 knop høyere toppfart enn da jeg kjøpte båten.

 

Så nå har jeg en Michigan Apollo 15" stålpropell til overs som passer til Evinrude 40-140 hk med stort undervannshus og 13 splines.

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Har det noe å si? :flag:

 

hvis aluminiumen er høyre, kan ikke stålpropellen være venstre da?

Jo men da må du sette motoren i revers for å få båten til å gå forover :lol:

Edited by teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can write a topic or comment now, it will be posted after you have registered. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...