Jump to content

Mercruiser Bravo 3X drevforhandler i Stavanger? Luft i drevet?


Arwen

Recommended Posts

Hei

Noen som vet om en forhandler i Stavanger regionen som tilbyr Mercruiser Bravo Three X deler?

Har problemer med den indre lille ddrevolje tanken. Ser kanskje ut som det er lokket som er ødelagt. Da jeg fyller på olje i tanken og kjører, blir olja trykket ut gjennom lokket og ender i bunnen av båten. kan se ut som det er luft i drevet som gjør at det presses ut gjennom den lille tanken.

 

Håper noen har noen gode tips. Mangler den ytterste tuppen på gummipakningen som stikker opp av tank lokket. Tuppen er revet av og går nå i ett med tank lokket. Skal det være så stort trykk i olja at den presses ut hvis det er en liten lekkasje i den indre tanken??

 

Lei av oljesøl.... :headbang:

Redigert av Wolden (see edit history)

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Tipper at problemet ditt er varmgang i drevet, oljen blir for varm og ekspanderer.

Bravo 3 i kombinasjon med stor diesel er kjent for dette. For varm olje medfører også stor belastning på drevet og mulig havari.

Løsningen er drevdusj.

 

Her vist på min forrige båt:

 

80_1969347267.jpg

 

Garstad er mercruiser forhandler.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Hei

Tusen takk for svar gutter.

Det er montert drevdusj på drevet. Enkel ikke dobbel.

 

Merkelig. Kjøpte båt med drev for 3 mnd siden. Da var det tatt service på drev for 20 tusen kroner.

Da skiftet de olje og endel utstyr på drevet.

 

Kan det være at det er kommet vann inn i drevet etter dette?

Merkelig sak. Men er redd for å bruke båten før drevet er sjekket.

Hvordan sjekker jeg varmgang i dreve?

 

Mvh

Stian med Bravo 3X :flag:

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Har sett flere ganger at folk (til og med service folk) gjør feil ved fylling av gir olje med ekstern tank. Det skal fylles til det kommer ut øverste nivå hull i drevet. Så skal ein skru igjen og fylle videre til det stiger i tanken inne ved motor, dette fordi det fortsatt ligger luft i øverste delen av drevet. Når det da blir varmt utvider dette seg og det renner over inne i tanken.

Fjord 27 AC TMD40

Birchwood 33 Classic 2 X 150 hk Ford Mercraft 19.5 knop
Wellcraft Excel 26SE V8 Starpowr 7,3 IDI 270Hp(270hk) 37 knop.
Firmanavn: Motordeler.com

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

Er det mulig å fylle på med ny olje på beholderen? Isdedenfor å ta båten opp på slipp?

Tenkte bare på en midlertidig løsning til jeg tar den opp til våren.

 

Men blir vel feil i forhold til luft osv...

Det beste er vel å få den opp å skifte til ny olje med en gang.

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Som Birchwood33 sier skal drevet fylles fra tappeskruen til det pipler ut av lufteskruen. (nå er presupmtivt den delen fyllt) Videre skal det fylles fra tappeskruen til det pipler opp i bunnen av reservoaret. Deretter fyller man reservoaret (også kalt beholderen) opp til full-streken.

Hvis giroljen blir skiftet av verksted kan det godt hende de skifter oljen mens drevet er avmontert, og bare etterfyller fra reservoaret ved montering. Da er muligheten tilstede for at det er/kommer luft i slangen mellom reservoar og toppen av drevet.

 

Pakningen i lokket er ikke en pakning, men en ventil som skal slippe luft ut og inn når oljens (og luftboblers) volum varierer.

 

Fyll etter olje til full-merket og se om problemet vedvarer. Synes å huske en tilsvarende tråd her tidlig i sommer.

Redigert av Whistler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tusen hjertelig for råd og tips igjen. Dere er en fin gjeng her inne.

Da jeg kjøpte båten kjørte jeg en stund uten at noe skjedde. Bl.a til og fra Stavanger - Bergen.

Ingenting skjedde.....

 

Det er nå den siste måneden problemet har oppstått. Hadde bare en liten tur rundt i byfjorden i dag. Da skjedde det samme.

Stoppet midtfjords og det hadde rent olje ut fra lokket igjen. Ikke i det røde gummi luftehullet men fra gjengene på beholderen. (høyt trykk)

 

Det merkelige var: Jeg fylte ikke på noe mer midtfjords. Kjørte i marsj fart tilbake til havna 29 rpm / maks rpm for maskinen er 35.

Da jeg hadde lagt til var beholderen fyll igjen. Jeg ventet litt tok spylte båten og da jeg sjekket igjen var beholderen tom igjen.

 

Er ikke dette luftbobler som presser olja opp da den blir varm? Tror også det kan være en feil da de fylte på olje på service verkstedet.

Tidligere eier mente at det var et bravo 2 drev med lukket drev olje system.... Men på drevet står det jo BRAVO Three X. I tillegg til at det er en beholder inni motorrommet. Så fikk lite hjelp fra han.

 

"ps! Kan det være tett i drevdusjen som kjøler toppen av drevet?" Eller skal dette vanskeliggjøres?

 

Tipper at feilen ligger i at tidligere eier har oppgitt at det er et lukket oljesystem på drevet og de dermed har fylt på for lite olje og ikke opp til beholderens bunn. Men er veldig usikker her.

 

Stian

Arwen

MAXUM 2800 SCR

GM Marine Diesel 6,5 L V8 330 hp /m Mercruiser Bravo Two X

Passport /m Mariner 5 hp

Link to post
Share on other sites

Det er selvsagt mulig at drevdusjen er tett, groe kan tette kanalene i dusjen. Dersom det er mulig uten å utsette seg for formye risiko er kan du sjekke mens du går med båten, det skal sprute godt i toppen av drevet når du går i plan.

 

En kommentar til den andre tråden din som ble stengt, dersom det står Bravo 3x på toppen av drevet men drevet har single prop så er nok undervannshuset byttet ved en tidligere anledning. Bravo 3 er et duoprpo drev.

 

Står litt om bravodrev her: http://www.mercurymarine.com/engines/inboa.../bravothree.php

og her: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=55414&st=0

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...