Jump to content

Yanmar 4LHA-DTE


Sydvesten

Recommended Posts

Hei !

Er det noen som kjenner til denne motoren, DTE er vistnok ikke lenger i produksjon, men 4LHA produseres jo ennå. Det er vel samme blokken for alle 4LHA.

 

DTE utgaven er oppgitt til max 190hk ved 3300o/min, og kontinuerlig 158 ved 3100/min. Dette er vel omtrent samme spesifikasjon som 4LHA-DTP som leveres i dag.

 

Er det noen som kjenner til disse motorene og om det er pålitelige saker. Hvordan er det med vibrasjon og mekansik støy fra disse motorene...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Hei !

Er det noen som kjenner til denne motoren, DTE er vistnok ikke lenger i produksjon, men 4LHA produseres jo ennå. Det er vel samme blokken for alle 4LHA.

 

DTE utgaven er oppgitt til max 190hk ved 3300o/min, og kontinuerlig 158 ved 3100/min. Dette er vel omtrent samme spesifikasjon som 4LHA-DTP som leveres i dag.

 

Er det noen som kjenner til disse motorene og om det er pålitelige saker. Hvordan er det med vibrasjon og mekansik støy fra disse motorene...

Har en 4LHA-STXP, 222 hk.  STXP vil si gear og strak aksel. X-en står for sluregir.  Har hatt motoren siden den var ny for litt over ett år siden og har kjørt den i 265 timer.  Så langt er alt som forventet Ok.

 

Vedrørende vibrasjon og mekanisk støy, mener jeg at motoren er bra. Finns nesten ikke vibrasjoner, enda det er en 4-sylindret motor.  Støy kommer selvsagt mye an på opplagring av motorfester og aksling, samt lydisolerning av motorrommet.

 

I sin tid falt valget mitt på Yanmar etter en totalvurdering basert på uttalelser fra brukere og ellers efraringer fra medlemmer av dette forumet.

 

Motoren er en konvensjonell "gammeldags" dieselmotor med direkteinnsprøyting.  Altså forholdsvis oversiktlig for en hobbymekaniker.  Ikke noe common rail eller elektroniske styringsstemer.  Noen vil kanskje med rette hevde at nettopp det er en ulempe.

mvh Arnstein

M/B JAVA

Ja, til obligatorisk småbåtregister og båtførerprøve.

Link to post

Takker for svaret !

Det er også mitt inntrykk at Yanmar er trauste saker som en hobbymekaniker kan pjuske litt med. De som jeg har i kikkerten er 2 år gamle og har 240 timer i følge selger og har vært benyttet i forbindelse med vannnjet. Gear Reduskjon er 1,5..... byttes pga overgang til større motorer.

 

Da blir neste spørsmål.... rekker det med 30 mm akseldiameter til denne motoren ? Akselen er ikke lang, ca. 1,2 m med to opplagringer, hylsen og en opplagringfør propellen. Denne motoren har jo bra moment slik at denne diameteren er vel litt i minste laget vil jeg tro. De motrene som har vært i før var Mercriser 230 hk V8 bensin med 1,5 redusksjon.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Da blir neste spørsmål.... rekker det med 30 mm akseldiameter til denne motoren ? Akselen er ikke lang, ca. 1,2 m med to opplagringer, hylsen og en opplagringfør propellen. Denne motoren har jo bra moment slik at denne diameteren er vel litt i minste laget vil jeg tro. De motrene som har vært i før var Mercriser 230 hk V8 bensin med 1,5 redusksjon.

Hos Sleipner Motor AS finner du diagram og formler for beregning av aksel.

 

Se under:

- Framdrift

  -Propellutstyr

   -High Line propellutstyr

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post

4LHA-DTE er nøyaktig den samme motoren som 4LHA-DTP, med unntak av effekten. Yanmar America justerte opp effekten med ca 5% på en del modeller. (tror det var slutten av år 2002) Effekten på denne motoren økte fra 190 til 200 hester svinghjulseffekt. I Norge er den både før og etter omtalt som 184 hester (akseleffekt).

Motoren har lite vibrasjoner til 4-sylindret å være. Mange skryter mye, men smaken er som baken. Oppgradert og ombygd kjølesystem uten de samme mengdene aluminium, men mer kobber i kombinasjon med mange sinkanoder borger antagelig for lengre levetid enn før. Spesielt siden denne motorblokka er særdeles godt gjennomprøvet.

 

Noen vil si at man tar ut mange hester av få kilo og lite volum, men sikter da nok til STP-modellen. Men stort sett det meste av nye motorer tynes jo så det holder for tiden.

 

Ved 2:1 utveksling, 1,5m aksel og effektuttaket på 3400 max i stedet for 3300, er 35mm standard syrefast aksel veritas-godkjent. Med et nødskrik. Sikkerhetsmarginen er imidlertid stor, så noe problem er det ikke i praksis.

 

30mm aksel? Mmmmnjaaa.... med 1,5:1 utveksling og 1,2m aksel...... muligens. Og med en bedre stålkvalitet? Mest sannsynlig ok. Og har du brukt 1,5:1 før med bensin, kan du helt sikkert bruke det med diesel. Dreiemomentet etter giret er jo både avhengig av motorens effektkurve og utvekslingen.

 

Lotus

 

Bakre motorlabbfester skal ikke brukes. Motoren krever at man bruker festebraketter på giret. Det mest vanlige giret er Hurt/ZF45. Her er det laget egne braketter som passer til motorlabbene. Motoren er også veldig kresen når det gjelder å få vekten nøyaktig fordelt sideveis. ZF -giret er bra, men støyer mye, spesielt på lave turtall er tannhjulsstøyen plagsom, men andre gir finnes jo......

Link to post

4LHA-DTE er nøyaktig den samme motoren som 4LHA-DTP, med unntak av effekten. Yanmar America justerte opp effekten med ca 5% på en del modeller. (tror det var slutten av år 2002) Effekten på denne motoren økte fra 190 til 200 hester svinghjulseffekt. I Norge er den både før og etter omtalt som 184 hester (akseleffekt).

Motoren har lite vibrasjoner til 4-sylindret å være. Mange skryter mye, men smaken er som baken. Oppgradert og ombygd kjølesystem uten de samme mengdene aluminium, men mer kobber i kombinasjon med mange sinkanoder borger antagelig for lengre levetid enn før. Spesielt siden denne motorblokka er særdeles godt gjennomprøvet.

 

Noen vil si at man tar ut mange hester av få kilo og lite volum, men sikter da nok til STP-modellen. Men stort sett det meste av nye motorer tynes jo så det holder for tiden.

 

Ved 2:1 utveksling, 1,5m aksel og effektuttaket på 3400 max i stedet for 3300, er 35mm standard syrefast aksel veritas-godkjent. Med et nødskrik. Sikkerhetsmarginen er imidlertid stor, så noe problem er det ikke i praksis.

 

30mm aksel? Mmmmnjaaa.... med 1,5:1 utveksling og 1,2m aksel...... muligens. Og med en bedre stålkvalitet? Mest sannsynlig ok. Og har du brukt 1,5:1 før med bensin, kan du helt sikkert bruke det med diesel. Dreiemomentet etter giret er jo både avhengig av motorens effektkurve og utvekslingen.

 

Lotus

 

Bakre motorlabbfester skal ikke brukes. Motoren krever at man bruker festebraketter på giret. Det mest vanlige giret er Hurt/ZF45. Her er det laget egne braketter som passer til motorlabbene. Motoren er også veldig kresen når det gjelder å få vekten nøyaktig fordelt sideveis. ZF -giret er bra, men støyer mye, spesielt på lave turtall er tannhjulsstøyen plagsom, men andre gir finnes jo......

Takker for en særedeles flott og ryddig redegjørelse for denne motoren Lotus :smiley: Når jeg er tilbake fra "utlendighet" på sjøen neste sommer.

 

Jeg antar et det "normal" 316 kvalitet i mine aksler. Skal se om jeg finner noe akselmateriale med bedre styrke med tanke på vridning. Få guttene på verkstedet til å spenne saken opp i dreiebenken. Har selvsagt også vurdert en 35 eller 40 mm aksel, men det er jo mye som må skiftes i tillegg, både hylsen og braketten må skiftes, siden jeg har to motorer så blir det jo penger av dette til slutt. Ser om jeg finner et bedre akselmateriale... er det noen som har gode tips på materiale som er syrefast og større styrke enn 316 ??.

 

Kikket litt på tabellen på Sleipner sin side, i følge denne så burde jeg nok hatt 35mm, nå har jeg vel 31.75 mm i følge tabellen siden den jeg har er 1 1/4"

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...