Jump to content

Hva gjør dere med drevene når dere har fått dem i hus for vinteren

2xDiesel

Recommended Posts

Gjerne litt utenom tråden, men har det seg slik at man bruker bestandig å ta av drev under vinteropplag? Og i såfall, kan se poenget å demontere dersom en skal skifte belg etc, men ikke poenget dersom det bare er for å få det i hus...

Jeg demontere volvodrev annethver år for belgskifte og hvert 5 på mercruiser, utover dette står drevet på uten propell, og med nyskifta olje og evt. sink.

Skifter alltid oljen (ca 200 timer per sesong), sjekker denne for partikler og vann, skifter sinkanode ved behov, dvs om jeg er redd de ikke holder til neste gang (har gjerne båten oppe 1 gang iløpet av sesongen også for spyling) Videre sjekkes alle belger og slanger visuellt, skifter volvobelg annethver år og mercruiser hvert 5 år. Utover dette er det bare generell vask og evt litt smørning histen og pisten, sjekker for evt. Unormal slark i drevet ved å ta tak i det.

• 3 år senere...

Sparker i gang en gammel tråd da dette er relevant og sikkert for fler.

Skal demontere mitt drev selv nå, et Bravo 2. Vet dere om det lekker noe ut av drevet når det legges ned? Bilen min er bare to år gammel og vil forsikre meg at det ikke flyter ut noe olje eller noe.
I tillegg så har jeg lyst å pusse av den gamle lakken, grunne/prime opp på nytt og legge på ny lakk.

Noen anbefaling av primer og lakk?

Såvidt jeg husker fra den tiden jeg hadde båt med Bravo 2 drev, var det en tank på innsiden av akterspeilet for påfylling/nivåkontroll av oljen i drevet. Det er derfor en forbindelse som brytes når drevet demonteres, og dermed en mulig lekkasje her når drevet legges ned. Om denne forbindelsen har en tilbakeslagsventil som lukker når delene tas fra hverandre er mulig, men så langt strekker ikke hukommelsen.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...