Jump to content

Oljefilteret sitter fast på Mercury 80 EFI


Oggie

Recommended Posts

Hei alle, med god erfaring fra tidligere prøver jeg her igjen.

 

Skal skifte olje og filter på min Mercury 80 EFI 2007 modell, men oljefilteret sitt dønn fast. Har prøvd med filteravdrager, men da vrei metallet (blekket) i filteret seg, prøvde med vannpumpetang, men det sitter like godt fast!

Nå er det bare bunnen av filteret igjen, slik at jeg ser akslingen som filteret er skrudd på.

 

Har hatt noe 5-66 på, men det sitter fortsatt.

 

Noen som har noen gode råd, så er jeg veldig takknemlig.

 

(det filteret som satt på og som sitter dønn fast var svart av farge, mens det nye jeg skal ha på er hvitt og mindre av størrelse, men boltstørrelsen virker å være den samme. Vet ikke om det betyr noe..)

 

Som sagt veldig glad for hjelp, da jeg sliter med det akkurat nå.

 

:headbang:

Link to post
Share on other sites

Forstår jeg deg rett så er dett bare bunnen av filteret som er igjen. Selve filteret er av. Årsaken til at det sitter er vel at det er for hardt satt til. Et filter skal ikke dras til med annet enn håndmakt uten verktøy. Det er vel gummipakningen som sitter dønn.Vet ikke hvordan det ser ut på din motor og det er jo ikke sikker det er mulig å komme til med verktøy. Mulig du kan bruke en meisel til å herpe bunnen med slik at pakningen løsner. Har du mulighet til å ta bilde av problemet?

Link to post
Share on other sites

Muligens dette er litt for sent å komme med, men da du merket at filteret satt 'dønn', ville jeg kjørt et skrujern inn i selve filterboksen. Da ville du fått et godt håndtak til å ta tak i for å skru filteret av. Litt oljesøl ville du nok fått, men et godt moment til å skru av filteret.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Hei prøv hvis du kommer til og gi det ett lite kakk med hammer .og ett stort skrujern ikke for skarpt eller lignende i lengde rettningen du skrur av filteret.Lykke til eller du kan prøve og bruke en hårføner og varme så dette løsner litt,ikke bra med noe annet gass eller lignende det forstår du selv. :fishing:

Redigert av Hasla 26 (see edit history)

Jeg er også en klakkør og er stolt av dette.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...