svenn-m Startet 10.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 10.Oktober.2009 (redigert) Har studert litt på noen sjøkart, ser mange "fluer" og "skaller".. Men hva er egentlig forskjellen på en flue, hammer og skalle? Redigert 10.Oktober.2009 av svenn-m (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 (redigert) Men hva er egentlig forskjellen på en flue, hammer og skalle? Dette er såvidt meg bekjent folkelige uttrykk som ikke har noen klar definisjon i offisielle publikasjoner hos IHO(International Hydrographic Organization) eller enkelte lands hydrografiske organisasjoner, eksempelvis Statens kartverk Sjø i Norge. Jeg anbefaler denne publikasjonen som gir deg svar på alt angående kartsymboler: Symboler og forkortelser i Norske sjøkart Redigert 10.Oktober.2009 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 10.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 10.Oktober.2009 http://statkart.no/IPS/filestore/cd2003/st..._sjo/int1_1.pdf Sitér dette innlegget Link to post
JanS/EIR Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Hei svenn-m! Prøver meg litt utifra barnelærdommen: hammer= undersjøisk berghammer/stup, gjerne bra fiskeplass (uer f.eks.) flu = markert grunne omgitt av dypere vann, kan bryte om den ligger et sted med havsjø skalle= rundformet fjellgrunne/fiskeplass på relativt dypt vann båe = grunne som bryter fall= grunnbrott Mulig andre landsdeler har andre betydninger eller andre ord for det samme mvh JanS Sitér dette innlegget Old fishermen never die - they only smell that way! Link to post
svenn-m Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Hei svenn-m!Prøver meg litt utifra barnelærdommen: hammer= undersjøisk berghammer/stup, gjerne bra fiskeplass (uer f.eks.) flu = markert grunne omgitt av dypere vann, kan bryte om den ligger et sted med havsjø skalle= rundformet fjellgrunne/fiskeplass på relativt dypt vann båe = grunne som bryter fall= grunnbrott Mulig andre landsdeler har andre betydninger eller andre ord for det samme mvh JanS Takk for svaret jan,dette hørtes som en fornuftig forklaring. Har forstått at dette er benevnelser fra gammelt av. Sitér dette innlegget Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Hei,Slenger meg på denne eg.. Finnes det noen plass der det star hva feks. R. betyr, er det steingrunn? S. sandbunn?? Har trålt litt på google etter ei side som viser alle disse forkortelsene som dei broker uten noe særlig hell! Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Mare Nostrum Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Alt, og litt til, kan man finne svar på i "Symboler - og forkortelser i norske sjøkart". Også kalt INT-1 Sitér dette innlegget Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Alt, og litt til, kan man finne svar på i "Symboler - og forkortelser i norske sjøkart". Også kalt INT-1 Det stemmer, og den er "Bibelen" når det gjelder å forstå sjøkartene riktig, for der kan gjettinger føre skikkelig galt av sted! Jeg kjøpte nettopp inn 40 stk som inngår som en selvfølgelig, og meget viktig, del av materiellet som går til alle D5L-kursdeltagerne. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
-morten- Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Den bibelen har jeg lest og studert mye i! gjettning er som regel aldrig bra nei. Da jeg var i marinen var jeg ofte med bestikket å la inn nye EFS`er med fargepenner og full pakke. Lærerikt og interessant Redigert 15.Oktober.2014 av -morten- (see edit history) Sitér dette innlegget Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv Link to post
Hobby 430 Sport Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 (redigert) Hvor kjøpes ein sånn "bibel"? mener selv at dette burde ligget åpent på nett :) Redigert 15.Oktober.2014 av SandvikAC25 (see edit history) Sitér dette innlegget O Erland med båtførerbevis Link to post
Poseidon Svart 15.Oktober.2014 Del på Facebook Svart 15.Oktober.2014 Hvor kjøpes ein sånn "bibel"? mener selv at dette burde ligget åpent på nett :) Heftet heter "Symboler og forkortelser" og det finnes hos alle sjøkartforhandlere. Pass bare på at du får utgaven fra 2013, som er den siste nye. Jeg har alltid noen liggende på lager her i Baatskolen POSEIDON, hvis du skulle være i nærheten ... Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.