Jump to content

Hva kan jeg som tur seiler bruke "Velocity made good" til

xbox

Recommended Posts

Jeg ser bort fra strøm og avdrift.

VMG er hastighet mot et mål. Kjører du rett mot målet er hastighet = VMG

Seilere kan ikke alltid seile rett mot et mål. Ofte må vi krysse mot vinden. Dersom vi seiler med 6 knop, på kryss, så beveger vi oss ikke mot målet med 6 knop. Vi beveger oss mot målet med ca 4 knop. VMG er 4.

VMG er nyttig dersom du ønsker å seil optimalt. Øker VMG har du gjort noe riktig med seiltrim, høyde etc.

Sagt på en enkel måte.

Den forteller deg hvor fort du seiler mot vinden. Om seiler lavere på kryss øker båtfarten, men kommer du raskere fram mot vinden? Det forteller VMG noe om. Du kan finne den kryssvinkelen, som er optimalt for din båt for å seile raskest mulig mot vinden. Den er meget nyttig til å bli fortrolig med din båts egenskaper. Det er dessverre alt for få som benytter denne flotte funksjonen. Når du har blitt kjent med båten gjennom aktiv bruk av VMG, så vet du uten å sjekke VMG hvor høyt du skal seile for optimal kurs. Når du bruker VMG legger du kursen for å få høyest VMG. Du vil da oppleve at om du forandrer kurs mot vinden, så øker VMG, men du må avvente båtfarten har stabilisert seg på den nye kryssvinkelen, for å vite om du tjener på høyere kurs enn du hadde.

Funksjonen kan også benyttes når du lenser unna vinden.

VMG er altså hastigheten mot målet. I mange tilfeller (både mot og med vinden) kan man ikke / lønner det seg ikke å seile rett mot målet.

Typisk: Hvis man må pine for å holde seg mot målet fremfor å falle av litt, og få mer hastiget men må slå et par ganger.

Med vinden: Salmebok eller skjære litt (spesielt når kursen mot målet er noen grader skarpere enn platt.

VMG er altså hastigheten mot målet.

På en GPS / Kartplotter angir VMG hastigheten (eller rettere sagt hastighetskomponenten) rett mot neste waypoint.

På et vindinstrument derimot, angir VMG fartskomponenten rett mot vinden.

Så på kryss prøver man å få et høyest mulig VMG, på lens et lavest mulig (dvs i medvind er VMG et negativt tall, så man går altså for 'høyest mulig negativt tall').

S/Y Surprise

VMC = VMG * cos (RL -/+ TWD)

VMG = VMC / cos (RL +/- TWD)

VMG = Velocity made good

VMC = Velocity made curse

TWD = True wind direction

RL = Rumbline eller kurslinje mot målet

cos = cosinus fra tabell eller kalkulator

Vist jeg ikke husker feil...

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

70-79-82-86-69-84-69-78
Jepp :lol:

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner
Beklager :cool: , men av og til. Når ingen svarer på spørsmålet, men med en gang går igang med å diskutere bare en del av spørsmålet.

Svaret kom jo allerede i i innlegg #3:

.....Den forteller deg hvor fort du seiler mot vinden. ........

.....Du kan finne den kryssvinkelen, som er optimalt for din båt for å seile raskest mulig mot vinden....

.....Den er meget nyttig til å bli fortrolig med din båts egenskaper......

Sagt på en annen måte: VMG er et brukbart verktøy til å bli kjent med egen båt, og seile den mest mulig effektivt mot/med vinden. Det kan også turseilere ha god nytte av.

Og presiseringen av at xbox's vindinstrumenter gir VMG som fart mot vinden, og ikke fart mot et merke, er høyst relevant her. Fart mot merket gir deg ingen kunnskaper om hvor effektivt du seiler i den rådende vinden, og med de seilene du bruker når du er på kryss.

Svaret kom jo allerede i i innlegg #3:

Sagt på en annen måte: VMG er et brukbart verktøy til å bli kjent med egen båt, og seile den mest mulig effektivt mot/med vinden. Det kan også turseilere ha god nytte av.

Kanskje det. Det er vel derfor turseilere drar til i skjøtene så kaffekopper og flasker seiler i dørken hver gang en annen turseiler kommer for nærmt. :sailing:

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Jeg synes dette er en nyttig tråd...

Kan jeg som motorbåds-sejler også bruge VMG? Jeg tænker på følgende situation:

Nogle gange kæmper man sig frem mod vind og bølger mod et mål. Der kan jeg godt overveje om det måske kunne betale sig at "krydse" - altså falde måske 10-15 grader af mod bølgerne og til gengæld kunne holde en lidt højere hastighed. Der ville VMG jo kunne fortælle om det er effektivt?

Er der nogle, der har praktiske erfaringer med at bruge VMG på denne måde?

Andy

Redigert av MajorAndy (see edit history)

VMG er kjekk å ha når man skal krysse mot et mål som ligger i vindøyet. Spesielt kjekt når strøm kommer inn i bildet også. Tegn opp waypunktet du skal til på toppen av et ark, din posisjon nederst på arket med kryssvinkelen tegnet inn som en V (for enkelthets skyld sier vi at kryssvinkelen er 90 grader). Skal du seile mot styrbord eller babord? I utgangspunktet vil du ha lik VMG uansett hvilken kurs du velger. Tegner du så inn 2 knop strøm som går parallelt og med samme kurs som styrbord alternativ så vil babord kurs ha mye høyere VMG enn styrbord. Strømmen vil på din babord kurs virke inn 90 grader på kursen og presse deg mot waypunkt. Seiler du sakte nok, så vil kurs gjennom vann bli rett mot waypunkt. Ikke så lett å finne ut av det uten VMG som du sjekker ved å seile styrbord og så babord kurs. Har du kartprogram med slepestrek vil såklart slepestreken vise deg dette, men først etter at du har seilt et godt stykke. VMGen viser deg det tvert.

Mot tilsynelatende vind da antagelig? Hvis det er mot reell vindretning så må jo instrumentet vite fartøyets fart og kurs over grunn også.

For å ha en brukandes vind-VMG må man ha reell vind i beregningen. Vindinstrumentet er koblet sammen med loggen og gir rell vind (eller True Wind Direction) om det skal være noe tess i en seilbåt.

Strøm i vannet kan det (tradisjonelt) ikke måle, det måtte i såfall ha snakket med f.eks en GPS i tillegg. Det finnes sikkert systemer med dette også, men de båtene jeg har seilt på har kun hatt True Wind i forhold til fart gjennom vannet, ikke over grunn.

Kan jeg som motorbåds-sejler også bruge VMG? Jeg tænker på følgende situation:

Nogle gange kæmper man sig frem mod vind og bølger mod et mål. Der kan jeg godt overveje om det måske kunne betale sig at "krydse" - altså falde måske 10-15 grader af mod bølgerne og til gengæld kunne holde en lidt højere hastighed. Der ville VMG jo kunne fortælle om det er effektivt?

Absolutt. Du trenger imidlertid ikke 'vind' VMG'en, da GPS VMG'en vil gi deg det du ønsker her.

S/Y Surprise

Mot tilsynelatende vind da antagelig? Hvis det er mot reell vindretning så må jo instrumentet vite fartøyets fart og kurs over grunn også.

For å ha en brukandes vind-VMG må man ha reell vind i beregningen. Vindinstrumentet er koblet sammen med loggen og gir rell vind (eller True Wind Direction) om det skal være noe tess i en seilbåt.

Både kompass og logg må med:

Vindinstrumentet leverer bare to verdier: AWA (Apparent Wind Angle - Tilsynelatende vind) og AWS (Apparent Wind Speed - Tilsynelatende vindhastighet). For å kunne regne ut VMG trengs også BS (Boat Speed - fart gjennom vannet) som den får fra loggen, og Heading som den får fra et elektronisk kompass. Med de to verdiene regnes så TWD (True Wind Direction - Sann vind retning) og TWS (True Wind Speed - Sann vindhastighet) ut.

Så sitter vi igjen med selve utregningen:

-Forskjellen mellom TWD og Heading gir oss den riktige vindvinkelen.

-Båtens fart ganger Cosinus til vindvinkelen gir VMG.

Er der nogle, der har praktiske erfaringer med at bruge VMG på denne måde?

Jeg har ikke brukt det på denne måten, med det er lett å gjennomføre en test. Du trenger ikke vindinstrumenter i dette tilfellet.

Eks:

Styr båten rett mot vinden og les av båtfarten: f.eks 7,5 knop. Dette er også VMG.

Styr så båten 15° lavere og les av båtfarten: f.eks 8 knop. VMG blir da 8 x Cos15° = 7,72 knop.

Gevinst i dette tenkte tilfellet: 0,22 knop raskere mot vinden.

Jeg er ikke så sikker på om du vil oppnå noen gevinst i virkeligheten, fordi VMG jo ikke tar noe hensyn til strøm og drift som klart vil være tilstede i ditt eksempel, men det jo vel verdt å forsøke.

Det er ikke for ingenting en lar være å gå direkte opp mot vinden. Alle båttyper trekker gevinst av noen grader utenfor vinden. Flott eksempel ÅG.

En kan anvende formelen direkte på strømforholdene og ta ut differansen mellom båt og strøm.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...