Jump to content

Da er avgjørelsen tatt. Det blir ny Agder 880TC.


jat

Recommended Posts

I morgen går ferden til Agder Boat for signering av kontrakt på ny Agder 880TC.

 

Detta blir storveis morro, guttedrømmen skal gå i oppfyllelse.

Vi var runden på båter i sjøen og Agder v/Zonneveld var eneste som fulgte oss opp på en skikkelig måte (heldigvis siden det var favoritten i vår prisklasse.)

De tar innbytte og har vært meget bra å forholde seg til hittils. (Har kun hørt lovord fra andre Agder eiere også)

Så hipp hipp hurra for finanskrisa dette hadde nok ikke blitt noe av i et overopphetet marked.

 

Eneste avgjørelsen som gjenstår nå er om det skal være Volvo Penta D3 220hk eller Yanmar 6BY 220hk.

Mest sannsynlig går vi for Volvo siden Yanmaren er i overkant stor for motorrommet.

 

logo.jpg

 

Så det er slik skrekkblandet fryd føles. :sweat::smiley:

Link to post
Share on other sites

Sikkert en fin båt og seriøst firma, men web siden kan ikke være helt oppdatert

I morgen går ferden til Agder Boat for signering av kontrakt på ny Agder 880TC.

 

Ifølge siden deres har de følgene modeller:

http://www.agderboat.no/index.php

Agder 840

Agder 8000 TC

Agder 630

Lurer derfor på om du har bestilt noe helt nytt, eller noe utgått??

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med valget, ser ut til å være en kjekk båt. Har selv studert den litt da jeg har flere bekjente som nå er på jakt etter div typer båter så denne høsten har jeg gjort meg kjent med mange båter som ikke er aktuelle for oss, men det er mye flott å velge mellom... og denne Agderen ser ut til å være en fornuftig turbåt.

 

Enzo: det var nå ikke SÅ ille regnskap, det har jo tross alt vært et meget tøft 2008 år. Solid EK, det ser ut til at de har kvittet seg med mye gjeld gjennom reduserte omløpsmidler. Lederlønningen har dog gått bare en vei, det er ikke lett å bli rik av å produsere og selge båt, det skal være sikkert! Uansett regnskap er det et MUST å få bankgaranti for eventuelle forskudd. Det går neppe å forhandle seg fri fra forskudd, det er jo produsentens finansiering av båtene og er ikke lett å endre på, men det skal ikke være noe problem å få bankgaranti på alt som betales før båten hentes... Dette er SVÆRT viktig, ellers tar dere en kjemperisiko. Ville aldri kjøpt båt uten garanti, uansett regnskap...

Redigert av bjoris (see edit history)

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Takk.

 

De har en ny side som er bedre oppdatert.

http://seascape.littlemuffin.com/NO/index.htm

Men helt på topp er den den ikke.

 

Den er helt ny, eller rettere sakt den finnes ikke.

Antar den ligger i div. spann med polyester og noen plater med teak.

 

Har veldig lyst på Yanmar men det er lite plass til isolasjon med den motoren i tillegg til at den er mye hardere igangen og bråker mer. (røyk problemer har de også)

Har Volvo KAD44 i dag og er strålende fornøyd.

Har aldri hatt tro på teorien at volvo er dritt.

Yanmar har også hatt sine utfordringer den siste tiden men det er ikke kommet frem i media på samme måten.

 

Skal betale 200.000,- i forskudd.

Jeg har også sett på regnskapstallene deres og det stemmer de har et underskudd i 2008.

Men.

Varelageret har gått vesentlig ned samme har gjelden gjort.

De har praktisk talt ikke langsiktig gjeld og har egenkapital på 66,9%.

 

Det viser at de har omstilt seg raskt og generelt virker det solid.

Agder Seaway som er kontraktspart har hatt meget god utvikling siden 2006.

Er ikke veldig bekymret for siliditeten til selskapet så det tror jeg går bra.

Har sjekket flere andre båtprodusenter og Agder har blant de desidert beste tallene.

Link to post
Share on other sites

Ville aldri kjøpt båt uten garanti

 

Vel, det gjorde jeg - og det gikk bra - men det var dengang da.

Bankgaranti betyr vel at produsentens bank garanterer for at du får tilbake innskuddet ditt om det skulle gå alvorlig galt med leverandøren.

Men en slik tjeneste er vel ikke gratis, og jeg vet ikke, men skulle kanskje tro at prisen ville variere med konjunkturer. Mener vel at prisen for en slik garanti i 2005 da jeg handlet var ca 3 båtpenger for et innskudd på 100. Hva det er i dag vet jeg da ikke, men om en ser på regnskapstallene ser det vel ut til at det var litt tryggere for banken å gi en slik garanti dengang.

 

-koh

Link to post
Share on other sites

Betalte ca 3500 for 200.000 i forskudd ett halvt år selv i fjor. En rimelig forsikring av en sånn sum, hadde vært katastrofe å tape den summen og mye kan skje/ligge under som ikke kommer frem i gamle regnskap (husk, det er veldig lenge siden 2008 var slutt og båtverden har jo ikke gått noe bedre siden den gang, men bevares. Det er sikkert ikke noe problem, men som sagt en rimelig forsikring slik jeg ser det. Bankforbindelse til produsenter utsteder denne og hvis de ikke kan stille en bankgaranti er det jo et veldig dårlig tegn, hvorfor skulle ikke banken gi dem en garanti, banken har som kjent pant i båten mens den produseres så skulle de gå konkurs bør jo båten være sikkerhet for garantien. Akkurat dette punktet må være verre for en importør som jeg handlet hos, de må betale pengene videre til produsenten, men ikke vet jeg hvilken garanti dem har frå produsenten, noe må det være ellers blir det tøft for en bank å stille garantien...

 

Lykke til...

 

Når det gjelder Yanmar, jeg er ikke religiøs, men ryker BY motorene??? Du forveksler vel ikke med 4LHA-STP? Hadde selv en slik 222 hk og det var egentlig veldig skuffende med alt sotet den motoren kom opp med...

Blogg:S/Y FRI -  (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model

Link to post
Share on other sites

Har veldig lyst på Yanmar men det er lite plass til isolasjon med den motoren i tillegg til at den er mye hardere igangen og bråker mer. (røyk problemer har de også)

 

6 By er Bmws rekke sekser. De er hverken kjent for og bråke eller hard gange.. ihvertfall ikke røykprob.. de er heller kjent for og være noen av markedets sprekeste og mest stillgående dieseler. maler som en katt etter mine ører :yesnod:

 

Den "gamle" LH motoren derimot den har hard gange pga 3,6 L volum på 4 syl og røyker endel.. (samme som kad egentlig) som ikke er mye :smiley:

 

men jeg vet at Mr zonnevoll har en forkjærlighet til VP... dette er nok pga bedre pris en yanmar og at han da tjener mer på båten med vp.

Redigert av Thorlyn (see edit history)

Tomt for Diesel nå igjen!!

Link to post
Share on other sites

Tror nok jeg hadde kompromisset med tanke på plassen for å slippe en grønnmalt sak "under" dørken....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Gratulerer med ny båt.

 

Jeg har Yanmar og er stort sett fornøyd.

Det jeg ikke er tilfreds med er at impeller er montert omtrent midt under motoren.

Motoren står nede i en dyp brønn, så det er helt umulig for meg å bytte denne selv.

 

Med andre ord: Dersom du har tenkt å gjøre noen av servicepunktene selv, sjekk hvor disse er plassert på motoren, og hvordan adkomsten blir i ditt motorrom.

 

Lykke til med valget.

Buster X med Yamaha 70

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder motor (VP/Yanmar) så hadde vi en bryggeprat her om dagen ang, vekt på motorene. En hadde lyst på 2 stk "små og lette D4" istedet for sine 41a motorer.

Når D4 kom trodde jeg det var en liten og lett motor f.eks sammneliknet med VP41 som er 6 sylindret. Snakket med en VP guru som mekker VP og ha sa at D4 ikke var noe liten og lett sak. Det er tung klump sa han. Vi spurte eieren av en SAGA med D4225 var hans motor veide. Det visste han ikke, men vi prøvde ut fra alle papirene og båten og finne vekten. Det sto ingen plass i dokumentasjonen.

 

Idag tenkte jeg da å finne ut vekten på noen forskjellige motorer inkl gear (tørrvekt). Ble litt overrasket over fakta.

 

VP D4225 veier 546 kg

Yanmar 222 HK veier 428 kg

VP41B veier 465 kg.

 

Overraskende? Jeg synes da det. Trodde ikke en ny 4 sylindret diesel var mye tyngre enn en gammel 6 syilndret. At en 4 sylindret Yanmar var lettere hadde jeg imidlertid fått noe indikasjoner på.

Kilden til disse tekniske data er tatt fra VP sine offisielle nettssider og fra Yanmar sine.

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...