jat Startet 11.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 11.Oktober.2009 I morgen går ferden til Agder Boat for signering av kontrakt på ny Agder 880TC. Detta blir storveis morro, guttedrømmen skal gå i oppfyllelse. Vi var runden på båter i sjøen og Agder v/Zonneveld var eneste som fulgte oss opp på en skikkelig måte (heldigvis siden det var favoritten i vår prisklasse.) De tar innbytte og har vært meget bra å forholde seg til hittils. (Har kun hørt lovord fra andre Agder eiere også) Så hipp hipp hurra for finanskrisa dette hadde nok ikke blitt noe av i et overopphetet marked. Eneste avgjørelsen som gjenstår nå er om det skal være Volvo Penta D3 220hk eller Yanmar 6BY 220hk. Mest sannsynlig går vi for Volvo siden Yanmaren er i overkant stor for motorrommet. Så det er slik skrekkblandet fryd føles. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
yevensen Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Sikkert en fin båt og seriøst firma, men web siden kan ikke være helt oppdatert I morgen går ferden til Agder Boat for signering av kontrakt på ny Agder 880TC. Ifølge siden deres har de følgene modeller: http://www.agderboat.no/index.php Agder 840 Agder 8000 TC Agder 630 Lurer derfor på om du har bestilt noe helt nytt, eller noe utgått?? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Gratulerer med valg av ny båt som er en flott båt å se på. Praktisk virker den også. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tranen2 Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Kjøp Yanmar-motor! Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post Share on other sites More sharing options...
Gunda Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Er selv meget fornøyd med VP D3 ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Vel ... Her er den i allefall - jeg gikk for Yanmar (det var 840 da), men dengang var det den tradisjonelle 4LHA motoren. Antar det du vurderer begge er CR motorer, og da er likhetene større både på godt og vondt. - koh Redigert 11.Oktober.2009 av koh (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
grønningen Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 gratulere med ny båt . flott båt, ser veldig praktisk ut også Sitér dette innlegget Gir max og auke itte kvart Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Yanmar sier ikke mer Gratulerer med flott båt og hygglige folk og forholde seg til Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Enzo Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Gratulerer med ny båt , er dette en båt de skal sette i produksjon og levere til våren ? Må du betale noe før du får båten eller er det cash ved levering ? Lurer bare for når jeg ser på 08 regnskapene deres så ville jeg kviet meg for å betale på forskudd Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
motor Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Jeg ville valgt Yanmar. Flott båt.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Gratulerer med valget, ser ut til å være en kjekk båt. Har selv studert den litt da jeg har flere bekjente som nå er på jakt etter div typer båter så denne høsten har jeg gjort meg kjent med mange båter som ikke er aktuelle for oss, men det er mye flott å velge mellom... og denne Agderen ser ut til å være en fornuftig turbåt. Enzo: det var nå ikke SÅ ille regnskap, det har jo tross alt vært et meget tøft 2008 år. Solid EK, det ser ut til at de har kvittet seg med mye gjeld gjennom reduserte omløpsmidler. Lederlønningen har dog gått bare en vei, det er ikke lett å bli rik av å produsere og selge båt, det skal være sikkert! Uansett regnskap er det et MUST å få bankgaranti for eventuelle forskudd. Det går neppe å forhandle seg fri fra forskudd, det er jo produsentens finansiering av båtene og er ikke lett å endre på, men det skal ikke være noe problem å få bankgaranti på alt som betales før båten hentes... Dette er SVÆRT viktig, ellers tar dere en kjemperisiko. Ville aldri kjøpt båt uten garanti, uansett regnskap... Redigert 11.Oktober.2009 av bjoris (see edit history) Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
jat Svart 11.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Takk. De har en ny side som er bedre oppdatert. http://seascape.littlemuffin.com/NO/index.htm Men helt på topp er den den ikke. Den er helt ny, eller rettere sakt den finnes ikke. Antar den ligger i div. spann med polyester og noen plater med teak. Har veldig lyst på Yanmar men det er lite plass til isolasjon med den motoren i tillegg til at den er mye hardere igangen og bråker mer. (røyk problemer har de også) Har Volvo KAD44 i dag og er strålende fornøyd. Har aldri hatt tro på teorien at volvo er dritt. Yanmar har også hatt sine utfordringer den siste tiden men det er ikke kommet frem i media på samme måten. Skal betale 200.000,- i forskudd. Jeg har også sett på regnskapstallene deres og det stemmer de har et underskudd i 2008. Men. Varelageret har gått vesentlig ned samme har gjelden gjort. De har praktisk talt ikke langsiktig gjeld og har egenkapital på 66,9%. Det viser at de har omstilt seg raskt og generelt virker det solid. Agder Seaway som er kontraktspart har hatt meget god utvikling siden 2006. Er ikke veldig bekymret for siliditeten til selskapet så det tror jeg går bra. Har sjekket flere andre båtprodusenter og Agder har blant de desidert beste tallene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
koh Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Ville aldri kjøpt båt uten garanti Vel, det gjorde jeg - og det gikk bra - men det var dengang da. Bankgaranti betyr vel at produsentens bank garanterer for at du får tilbake innskuddet ditt om det skulle gå alvorlig galt med leverandøren. Men en slik tjeneste er vel ikke gratis, og jeg vet ikke, men skulle kanskje tro at prisen ville variere med konjunkturer. Mener vel at prisen for en slik garanti i 2005 da jeg handlet var ca 3 båtpenger for et innskudd på 100. Hva det er i dag vet jeg da ikke, men om en ser på regnskapstallene ser det vel ut til at det var litt tryggere for banken å gi en slik garanti dengang. -koh Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjoris Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Betalte ca 3500 for 200.000 i forskudd ett halvt år selv i fjor. En rimelig forsikring av en sånn sum, hadde vært katastrofe å tape den summen og mye kan skje/ligge under som ikke kommer frem i gamle regnskap (husk, det er veldig lenge siden 2008 var slutt og båtverden har jo ikke gått noe bedre siden den gang, men bevares. Det er sikkert ikke noe problem, men som sagt en rimelig forsikring slik jeg ser det. Bankforbindelse til produsenter utsteder denne og hvis de ikke kan stille en bankgaranti er det jo et veldig dårlig tegn, hvorfor skulle ikke banken gi dem en garanti, banken har som kjent pant i båten mens den produseres så skulle de gå konkurs bør jo båten være sikkerhet for garantien. Akkurat dette punktet må være verre for en importør som jeg handlet hos, de må betale pengene videre til produsenten, men ikke vet jeg hvilken garanti dem har frå produsenten, noe må det være ellers blir det tøft for en bank å stille garantien... Lykke til... Når det gjelder Yanmar, jeg er ikke religiøs, men ryker BY motorene??? Du forveksler vel ikke med 4LHA-STP? Hadde selv en slik 222 hk og det var egentlig veldig skuffende med alt sotet den motoren kom opp med... Sitér dette innlegget Blogg:S/Y FRI - (2008-2018: Hanse 350 - 2019: NB820 Sport og Bavaria B/One) 2020-: NB 870 Ardea D4-260 2012/2013 model Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 (redigert) Har veldig lyst på Yanmar men det er lite plass til isolasjon med den motoren i tillegg til at den er mye hardere igangen og bråker mer. (røyk problemer har de også) 6 By er Bmws rekke sekser. De er hverken kjent for og bråke eller hard gange.. ihvertfall ikke røykprob.. de er heller kjent for og være noen av markedets sprekeste og mest stillgående dieseler. maler som en katt etter mine ører Den "gamle" LH motoren derimot den har hard gange pga 3,6 L volum på 4 syl og røyker endel.. (samme som kad egentlig) som ikke er mye men jeg vet at Mr zonnevoll har en forkjærlighet til VP... dette er nok pga bedre pris en yanmar og at han da tjener mer på båten med vp. Redigert 11.Oktober.2009 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Brizo Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Det er feil, han har fått en forkjærlighet for Yanmar for øyeblikket. Men dette er noe som forandrer seg hver gang man snakker med Jan Petter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thorlyn Svart 11.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 11.Oktober.2009 Ja der kan man se Det var nemlig kun vp sist jeg pratet med han Men fra spøk til revolver.. Kan nok tenke meg at det blir en smule trangt med en 6er i en 880tc ja. men for en motor. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Sydvesten Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Tror nok jeg hadde kompromisset med tanke på plassen for å slippe en grønnmalt sak "under" dørken.... Sitér dette innlegget Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utførtJohann Wolfgang von Goethe 1749-1832 Link to post Share on other sites More sharing options...
BårdK Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Har aldri hatt tro på teorien at volvo er dritt. Det er vel ikke det som er problemet, snarare at D4 OG D6 har hatt noen "uforklarlige" havarier. D3 skal vel være rimelig problemfri etter noen barnesykdommer, etter hva jeg har fått med meg. Grattis med ny båt! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Snekker'n Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Gratulerer med ny båt. Jeg har Yanmar og er stort sett fornøyd. Det jeg ikke er tilfreds med er at impeller er montert omtrent midt under motoren. Motoren står nede i en dyp brønn, så det er helt umulig for meg å bytte denne selv. Med andre ord: Dersom du har tenkt å gjøre noen av servicepunktene selv, sjekk hvor disse er plassert på motoren, og hvordan adkomsten blir i ditt motorrom. Lykke til med valget. Sitér dette innlegget Buster X med Yamaha 70 Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Når det gjelder motor (VP/Yanmar) så hadde vi en bryggeprat her om dagen ang, vekt på motorene. En hadde lyst på 2 stk "små og lette D4" istedet for sine 41a motorer. Når D4 kom trodde jeg det var en liten og lett motor f.eks sammneliknet med VP41 som er 6 sylindret. Snakket med en VP guru som mekker VP og ha sa at D4 ikke var noe liten og lett sak. Det er tung klump sa han. Vi spurte eieren av en SAGA med D4225 var hans motor veide. Det visste han ikke, men vi prøvde ut fra alle papirene og båten og finne vekten. Det sto ingen plass i dokumentasjonen. Idag tenkte jeg da å finne ut vekten på noen forskjellige motorer inkl gear (tørrvekt). Ble litt overrasket over fakta. VP D4225 veier 546 kg Yanmar 222 HK veier 428 kg VP41B veier 465 kg. Overraskende? Jeg synes da det. Trodde ikke en ny 4 sylindret diesel var mye tyngre enn en gammel 6 syilndret. At en 4 sylindret Yanmar var lettere hadde jeg imidlertid fått noe indikasjoner på. Kilden til disse tekniske data er tatt fra VP sine offisielle nettssider og fra Yanmar sine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
olpi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 (redigert) .... tørrvekt på Yanmar 6BY220 er 345 kg inkl gear iflg datablad. Redigert 12.Oktober.2009 av OLPI (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Pål`ern Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 Gratulerer med ny båt. Her har du fått deg en kjempefin båt. Selv har jeg en Agder 8000tc fra 1998 som jeg er meget fornøyd med. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
:båt1 Svart 25.Mars.2010 Del på Facebook Svart 25.Mars.2010 kjøp VP Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
jat Svart 26.Mars.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Mars.2010 Båten er ferdig og levert. Det ble Volvo Penta D220 hk. Nå er det bare å vente til isen er gått på hvaler så blir det sjøsetting. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.