Jump to content

Plassering av grovfilter og finfilter på dieselmotor


lassea

Recommended Posts

Har en GM 6,5l V8 300HK Marinediesel innenbordsmotor.

 

Har lest og studert litt angående plassering av dieselfilter. Lest med stor interesse Huldas innlegg her på forumet og på V8 Diesel Tech forumet. Prinsippet for plassering av dieselfilter tror jeg vil gjelde de fleste motorene.

 

Oppdaget at jeg kun hadde et Volvo Penta grovfilter på 10 Micron, kombinert med vannutskiller. Dette filteret er plassert rett etter dieseltanken, før fødepumpa. Fra fødepumpa går det videre drivstoffslang rett til dieselpumpa. Forstår det slik at mellom fødepumpa og dieselpumpa bør det være et finfilter montert. Bestilt et Spin on Catapillar filter på 2 Micron og filterholder.

 

Bør jeg montere dette finfiltert før dieselpumpa, dvs. etter fødepumpa, og litt høyere enn fødepumpa ?

 

Eller

kunne finfilteret monteres rett etter grovfilteret, før fødepumpa. Har mulighet her til å montere både grov- og finfilteret under dieseltankhøyde, dette ville antagelig hjelpe til at flowen (dieselflyten) fra dieseltanken og ned til grov- og finfilteret ble bedre, før dieselen så gikk inn i fødepumpa som også er montert lavt i forhold til dieseltanken ?

 

Tenkte

at den sist nevnte montering med både grov- og finfiltert før fødepumpa, kunne gjøre det letter for fødepumpa å opprett holde trykket vidre rett til diselpumpa som max skal ha 9 PSI trykk for denne type motor.

 

Annen mulighet for å være sikker kunne være er å monter inn en ekstra pumpe, f.eks Holly Blue pumpe med regulator for å få riktig trykk i forhold til dieselpumpa ? Kunne da også sette på en drivstofftrykkmåler for å ha kontroll på dette ?

 

Motorinteressert

Link to post

Mange dieselmotorer har som standard en sil på fødepumpe og ett finfilter 2-5 micron mellom fødepumpe og insprøytingspumpe.

 

Videre er det vanlig å ha ett grovfilter etter tank men før fødepumpe. Fordel om dette er lett tilgjengelig og kan skiftes uten at lufting er nødvendig. Dvs høyt montert og med kran for å stenge slik at diesel ikke renner tilbake til tank. Har du ett dobbeltfilter med velger kan det jo monteres nesten som du vil. Problemet er å få tak i grove nok spin-on filter...ikke hvor som helst.

Link to post

Er det et slikt filter du kaller "spin-on" har jeg et slikt 20u grovfilter på min motor før fødepumpen.

 

20u_grovfilter_1.jpg

 

Jeg kjøpte mitt hos AktivMarin Lillestrøm. Det finnes både med og uten avtappingsskrue for vann fra bunnen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Ja, det er et spin on filter.

Hvis du har 20 Micron på dette (som er relativt grovt), så bør du antagelig ha et fin filter i tillegg på mellom 2 - 5 Micron, som filtrerer ut de finere partiklene, hvis ikke går insprøytningspumpa raskere fløyten (jeg kalte insprøytningspumpa for dieselpumpa i første innlegget, noe som var litt upresist).

Det er akurrat plassering av dette finfilteret jeg lurere litt på, jfr. åpningsinnlegget.

Hilsen Lassea

Link to post

Selvfølgelig har jeg finfilter, originalt Yanmar filter. Har ikke alle dieselmotor slikt montert originalt rett på motoren da?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Jeg har kun vannutskiller (nær tank) og 'vanlig' filter montert på motoren (Yanmar)

Hvor vanlig er dette, mon tro?

 

Jeg sjekker vannutskilleren en gang i løpet av sesongen. Tapper i glass for lettere å se. Ikke en dråpe vann :wink:

Filteret skifter jeg annet hvert år. Ser ikke antydning til dritt i det.

 

Må legge til at jeg suger ut litt fra bunnen av tanken (via mannhull) hver vår for å sikre meg...

 

Så langt OK. Regner med å fortsette på denne måten videre..

Link to post
..... har jeg et slikt 20u grovfilter på min motor før fødepumpen.

 

Lars H.

 

Jeg har lett endel etter noe grovere enn 5u - jeg har en holder med 2 stk spin-on filter og velgerkran. Jeg har allerede et finfilter på motoren. Jeg har rene tanker og har aldri vært plaget med vann - likevel ønsker jeg å ha 10u spin-on filter slik at opplegget fungerer optimalt (etter mitt syn). Har AktivMarin peiling på filter så det bare er å ringe eller måtte du grave frem til nummer selv? Jeg hadde vært veldig glad om noen kunne selge meg 10u filter og har i tillegg forklarende tabeller :smiley:

Redigert av dante (see edit history)
Link to post

Jeg gikk bare inn hos AktivMarin og fortalte at jeg trengte et grovfilter til min 44Hp motor hvor jeg slapp alt fiklingen med alle pakningene over/under innsatsen på CAV filteret, og så kom de frem med filteret på bildet. Det virker som om de er temmelig oppegående på dette, men husk også å fortelle om motorstørrelsen slik at filteret klarer maksimal dieselgjennomstrømming. Ellers har jeg også hørt bare godord om Lekang som vel er en av toppspesialistene på filtre her i landet.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...