Jump to content

Tau i propellen - Mercruiser med duoprop


Trondwi

Recommended Posts

I dag skjedde det som lenge har vært fryktet. Tau i duopropellen på en Cummings Mercruiser 4,2 l i en Commuter 8.

 

Vi hadde planer om en litt lengre tur østover i det meldte finværet mandag og tirsdag. Vi tok derfor turen fra Brekkestø til fiskemottaket i Ulvøysund i dag for å toppe tanken. Teinene lå "tett som haggel" i deler av leia og vi kjørte langsomt og forsiktig. Da vi nærmet oss Spaknesskjærene hadde det rotet seg opp meterssjø og det var veldig vanskelig å se blåsene og umulig å se idiotpinnene som flyter flatt. I det vi passerer Nattvikstangen skjer det - kraften blir borte og det fusker som f..n. Pokker - tau? Jeg stopper motoren.

 

tau.jpg

 

Vi driver innover mot varden med pil, vippet drevet opp så høyt som mulig og kapper og kapper liggende på maven på badeplatformen. Det er mye tau - 12 mm blått, nylon flytetau og ett eller annet ukjent grått. Vi har bare fått av en liten halvmeter innen vi er i ferd med å treffe skjæret (dreggelektronikken tok fyr i forrige uke og vi hadde ikke tatt med manuell dregg :headbang:, den er ombord nå!). Jeg starter opp og motoren som klarer å trekke båten forover - med tausnurret duopropell, jeg skjønner ingen ting! Vi kjører såvidt klar av skjæret, stopper og begynner kuttingen i gjen. Det var mye tau og det satt godt. En RIB (den eneste båten vi så under hele opplevelsen) kommer kjørende forbi på 40 m, han ser på sjefen som ligger og kutter og meg som vifter etter hjelp for å bli trukket litt opp mot vinden og fra land - og kjører videre mot Ulvøysund uten å sakke av.

 

Sjefen har gjort en god jobb, selv om hun ikke fikk kuttat av så mye. Jeg får vridd og lirket på propellene og får dratt opp alt utenom en god halvmeter innen vi bare er noen få meter fra skjærene i Breivika. Ny start og ingen fusking/motstand. Vi kjører 10-15 m, stopper og sjekker drevet, det er "rent". Så - forsiktig øvelseskjøring bortover Ramsøysund lyttende etter kat og ulyder. Ingen ting. Vi gir på og opp i plan - ingen ting. Vi gir full gass og opp i 34 knop, ingen ting utenom det vanlige + vindusviskeren. Merksnodig!

 

p1010321.jpg

 

Turen bort til Ulvøysund gikk greit, Vi fylte og kjørte tilbake til Brekkestø. Ingen synlige oljelekkasjer, ingen vibrasjoner, propellene går hver sin vei, ingen motstand ved å dreie den ene i fri - og den andre dreier da perfekt i motsatt retning - og jeg skjønner ingen ting! Hvordan kan dette ha gått så bra? Hvordan kunne jeg få fremdrift med fastlåste(?) propeller - og hvilke idioter er det som bruker flytetau?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Vi fik bare tau i propellen og så ingen blåse. Jeg lurte på å plukke opp et par av de andre blåsene for å se om det var samme type tau, men fant at jeg heller ville "sikre" at jeg kom hjem uten mer problemer enn nødvendig + at det sjøet endel der de andre blåsene lå, rett ved land og pålandsvind. En stopp til hadde vært svært lite velkommen.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Er enkelte i området som dessverre fisker med flytetau enda. Selv om det grå tauet er synketau (fisker med omtrent samme type selv). Enda verre syns jeg de som bruker 3-4 tredobber med flere meter med tau mellom. Disse er omtrent helt umulig og se selv i roøig sjø. Med tanke på hvor du fikk tauet i propellen har du gått relativt nærme Natvigtangen. Med tanke på den vinden som har vært i området siste par dager blir det fort ekstremt rotete sjø der. Lønner seg å gå lenger ut da og heller gå på sørsiden av den rød staken ved Spakneskjær eller brekke av litt kraftigere og gå mellom fyret og varden.

Forresten er det mulig vi har forskjellig definisjon av mye teiner i sjøen, men akkurat i år syns jeg det har vært lite. Særlig i det området der du fikk tauet i propellen (forøvrig ikke vår teine da vi foreløpig fisker lenger ute, men i samme området.

Link to post
Share on other sites

Du har nok hatt hell i uhell som ikke har skadet noe :-)

Jeg vil anbefale deg å ta drevet på land og få sjekket om det er oppstått skade likevel.

 

Jeg gikk en halvtime etter å ha fjernet tau i propellen før jeg fikk en kraftig ulyd som lignet på betongborring....

Og det viste seg at 3 tenner i drevet var blitt til metallspon, og dermed kondemnering av drevet. (Forsikrings-sak)

 

Det var forresten et Bravo3x-drev.

 

bilde_024.jpg

 

bilde_029.jpg

 

Lykke til.

-Gislet

Link to post
Share on other sites

Fint det gikk bra. Håper drevet ikke har tatt skade.

 

Dette får meg til å tenke på taukutter på akslingen. Jeg har enkeltinstallasjon med rett aksel. Vet det selges taukuttere til dette, men vet ikke om de er effektive? Tar gjerne synspunkter på det.

 

Har hatt tau i propellen en gang (mitt eget :blush: ) og måtte bade. Gikk greit det om sommeren, men liker ikke tanken på å måtte gå i vannet og skjære tau nå.

Redigert av NilsPils (see edit history)

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

Har vært bort noenlunde det samme - bare med en 2" trosse. Dette var på 6 driftstimer. Etter snaue 100 driftstimer havarerte drevet totalt ("sprengte tannhjul"). Ingen skal få meg til å tro at dette ikke hadde sin årsak i trossa jeg var borti. Til Trondwi: Meld fra om hendelsen til forsikringsselskapet...

Link to post
Share on other sites

En kar i havna fikk tau i propellen til en DF300 i sommer. Båten lå i plan i 30-35 knop da det skjedde, og det ble mye vibrasjon og stort turtallsdropp som nærmest ga bråstopp. Han hoppa på sjøen med maske og snorkel, og fikk fjernet alt tau. Til hans store overraskelse var det ingen synlig skade, ulyder eller vibrasjon, så han fortsatte å bruke båten uten å få motoren sjekket. I høst, 40-50 driftstimer senere, totalhavarerte giret. To tenner på foroverdrev var slått av. Helt klart pga. motstanden som tauet hadde gitt, mente verkstedet.

Link to post
Share on other sites

Så lenge turtallet var lavt bør det jo ha gått bra. Jeg fikk en svart søplesekk i propellen i fjor høst med rundt 4500rpm på motoren. Det ga mye vibrasjon og endel reduksjon av turtall og fart, så jeg var kjapp til å dra av gassen. Fikk etter mye pirk bort all plasten, og testkjøring indikerte at alt var som normalt. Fikk sjekka aksling for kast etc. da båten kom på land, og alt var ok. Så litt motstand tåler heldigvis utstyret!

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde nok godt under 1000 rpm da det skjedde, men det jeg synes er så underlig, er at jeg fikk en viss fremdrift selv om begge propellene tilsynelatende var låst til hverandre. Kan det være at det er en slags clutch på den ene propellen eller er det noen som har en annen forklaring?

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Har ikke peil på duopropsystemet, flaks at du fikk manøvrert

i den situasjonen!

 

Men han som passerte dere uten å gi assistanse skulle ikke

ha fått lov å gå på sjøen mer. Slikt er kriminelt! :smash:

 

Håper du ikke får trøbbel med giret ditt.

 

mvh

JanS

Old fishermen never die - they only smell that way!

Link to post
Share on other sites

Det er mye tau - 12 mm blått, nylon flytetau og ett eller annet ukjent grått. Vi har bare fått av en liten halvmeter innen vi er i ferd med å treffe skjæret (dreggelektronikken tok fyr i forrige uke og vi hadde ikke tatt med manuell dregg :headbang:, den er ombord nå!).

 

Det er flott du deler denne opplevelsen med alle her på Båtplassen og det jeg håper de fleste tar med seg er viktigheten av å ha utstyret i orden før man legger ut på tur. Etter min mening er det dårlig sjømannskap å forlate brygga uten dregg/anker. Det beviser dine opplevelser i klar tekst...

Link to post
Share on other sites

Kan det være at en av propellene har løsnet i vulkaniseringen i bosset og blitt dratt rundt feil vei av den andre propellen?

 

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

En diesel har et helvetes moment. Så selv om herren i båten ike har klart å bevege propellene, har tydeligvis motoren din klart det. Eller som en annen her er inne på så er bosset røket.. Jeg er ikke sikker på om jeg selv ville gjort noe mhp å få båten på land fordi jeg ikke vet om de kan se noe før det smeller uansett. Muligens på magnetpinen i drevet..

 

Godt det gikk bra og Neket som passerte dere burde vært kjølhalt.

mvh

bavaria32sport

Redigert av Bavaria32Sport (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Vi tok en godværstur tur/retur Brekkestø-Risør i dag (med dregg og mobiltelefon) og det virker som om det umulig kan ha skjedd noe galt med gear eller drev. Det var endel motsjø på veien oppover, noe som sikkert resulterte i varierende belastning når vi ligger i ca 24 mil med flapsen godt nede. Båten gikk for øvrig aldeles glimrende og det var ikke antydning til vibrasjoner eller annet skummelt.

 

Jeg har registrert at problemer kan dukke opp mange timer etter en slik episode; men jeg velger å være optimist og tro at det gikk bra i vårt tilfelle. Link til denne tråden er likevel sendt forsikringsfantomet vårt. Denne episoden er for øvrig en skikkelig dokumentasjon av "Alle Tings Iboende Faenskap" ved at vi fikk tauet i propellen på den eneste turen vi har hatt med denne båten hvor vi ikke har hatt en fungerende dregg ombord.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Kan det være at en av propellene har løsnet i vulkaniseringen i bosset og blitt dratt rundt feil vei av den andre propellen?

 

De rustfrie propellene til Bravo 3 har ikke vulkanisering slik VP har, de er helstøpte.

 

Jeg tipper at det er den lave belastningen (under 1000 rpm) som reddet drevet.

Redigert av SF (see edit history)

2009 Ryds 478 GTI Mercury 50 EFI

Link to post
Share on other sites

et annet spørsmål om det "neket" som bare passerte er hvordan ansvarsforholdet arter seg straks han tar en tamp ombord for slep? og om det hadde gått bra ville han evt kunne kreve bergningslønn siden du va få meter fra å drive på noen skjær?

Eg for min del ville selvfølgelig ikkje krevd noe som helst for et lite slep i den situasjonen ei heller sendt krav til neket om eg likevel rak på grunn. Men der er mange slags mennesker der ute og med sjøloven i hånd så kan man kreve evt bli pliktig til så mangt.

Men å bare kjør forbi hører jo ingensteds hjemme!

Link to post
Share on other sites

Det hadde unektelig vært veldig praktisk, men jeg vet ikke om det er mulig med et duopropelldrev som sitter temmelig trangt mellom to "flottører" og en badeplattform. Jeg vil nødig miste svingradiusen og helst slippe å miste toppfart. Commuteren marsjer i nesten 30 knop.

 

Trond

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...