Jump to content

Hvor mange HK tåler et VP 280 DP drev?

Pledd 74

Recommended Posts

Grunnen til jeg lurer er at jeg vurderer å bytte ut makina mi. Har i dag en AQ200 og båten gjør 34-35 knop.

Kom over en 350 long-blokk som kan yte 350-380++ HK om man setter på rett forgasser etc.

Tenkte da selvsagt å flytte over alt av tenningsdeler, starter,manifolder etc.

I tillegg så tenkte jeg å beholde drevet.

Vil drevet takle en sånn maskin?

Jeg tenker som så:

Det er pådraget til fører som bestemmer belastningen her.

Det er pådraget ved akslerasjon som er det kritiske vel?

Jeg har ikke intensjon om å få max ut av denne motoren da jeg er godt fornøyd med dagens fart og akslerasjon.

Kom gjerne med innspill:)

var iallefall levert med 280 hk på 4400 O/min det drevet der veit eg. Men eg stussa meir på den motoren du snakker om. At den KAN levere x antall hk OM man setter på slik og slik. En long block er nå en komplett ferdig sammensatt motor med alle deler innsug osv. mangler kun forgasser i tillegg til slike eksterne ting uten stor betydning for effekten som reimhjul , tenningsmodul osv. Så da koker det ned til forgasseren. Så enten er den bygd for den effekten eller så er den det ikkje.. Det skiller ikkje 150 hk på et forgasser bytte akkurat. Man må jo sette på en som passer til motorens størrelse og turtall.

Her er motoren: Finnkode: 18969066

Det er snakk om 350-380 HK alt etter forgassertype fikk jeg fortalt.

Men det du sier er at drevet ikke tåler denne motoren.

Så tåler det ikke motoren ved bruk av sunn fornuft mtp pådrag heller?

Kanskje jeg er på bærtur her, men det er derfor jeg spør:)

Redigert av Pledd 74 (see edit history)

aah 350 - 380 ja, ja da er eg med. Var de du sa om at du ikkje hadde intensjoner om å hente max og var fornøyd med dagens fart og aks. Virka til du meinte at den kunne strupes til 200-250 hk uten videre. Ja den du har yter vel da ganske nøyaktig halvparten av den der en god dag om omtalte har 380 hk, sku bevege seg bra da :giggle:

Nei eg sier på ingen måte at dette drevet ikkje tåler denne effekten. Hva et gear tåler kommer an på dreimoment og turtall. til større turtall til større moment tåler drevet. Det er lave turtall og høg effekt som er drepen. Eg tvila på denne motoren har noe særlig meir moment ved 4400 O/min enn den største som var levert på dette drevet da det også var en 350cid. så om effekten er 350 hk på f.eks 6500 O/min så går det nok bra, iallefall ei stund ;)

Det er nå på høyt turtall de ekstra hestene kommer da så om du kjører på samme turtall som idag så kan du kan du kjøre med dette like lenge som du ville gjort med motoren du har. For det er jo ikje hvor mange hk man har, men hvor mange man tar ut ;)

Redigert av Korsnes (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...