Elmer Startet 12.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2009 Hei. I helgen har jeg drevet høstkonservering på motoren. I år var det også tid for impellerskifte. Til nå har den blitt sliftet etter 2 sesonger. I båten står det en Yanmar 6LP-DTA, 240 hk. Ekstremt trangt og mye styr og mas for å få det til. Da jeg endelig fikk den ut, så den fullstendig som ny ut! Nå er det puttet inn ny impeller, og jeg er fristet til å bruke den 3 sesonger før neste skift. Er det andre som har samme motor, og hva gjør i så fall dere? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lazyjack Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Pussig hvordan Yanmar har klart å gjemme bort impelleren så godt på motorene sine. Det at de er så godt gjemt er vel en god grunn til å være føre var, impellerbytte på Yanmar er ikke noe man gjør mens båten nærmer seg fjæresteinene. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Haba Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Når vi bør skifte impeller avhenger av flere faktorer som vannforurensing i farvannet hvor vi ferdes osv. Men jeg har impeller på 3. sessong nå, men tror jeg skifter til våren. Som hos deg var impelleren som ny da jeg skiftet den for tre år siden. Båten min ble kjøpt brukt og når impeller var skiftet har jeg ingen anelse om, men båten var da gått 500 timer. Prisen vi må betale for en "genuin ?" Yanmar impeller burde tilsi en usedvanlig kvalitet, men er det kanskje en vanlig Jabsco tro ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
arkmarin Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 I min Yanmar stod første impeller i 16 år før jeg skiftet den. Den var fortsatt hel, men litt slitt og mykere i gummien enn en ny. Jeg sjekker impelleren ved å observere hvor mye vann som kommer ut eksosen ved tomgangskjøring. Om det kommer like mye vann som tidligere, så ser jeg ingen grunn til å sjekke impelleren. Sitér dette innlegget Arnehttp://www.arkmarin.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Champagne Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Bytter impellere på mine LH4-HTE maskiner for første gang i år, maskinene har sittet i båten siden 1996. Mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Uffe Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Undersøg den én gang hvert år. Min kører på 3. år Har den ude af impellerhuset hvert forår, - i maj var den så god som ny. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
SveinHa Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Skiftintervall varierer fra motor til motor og installasjon til installasjon. Om der er tilstrekkelig store dimensjoner på vanninntak og rør/slanger og minimalt antall 90 graders bend får du lang levetid. Det viktigste kriteriet for lang levetid er å unngå høyt sugetrykk (=unngå vakuum på sugesiden av pumpen). Sitér dette innlegget Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808 Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle. Link to post Share on other sites More sharing options...
Sunny33 Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Mener på at det i instruksjonsboken på min 6LP står 6 år eller 1000 timer på impellerbytte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Hansi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Så lenge du ikke har problem med kjøling la impelleren være i fred. Yanmar anbefaler vel skifte etter 1000 timer eller noe slikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Elmer Svart 12.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Prisen vi må betale for en "genuin ?" Yanmar impeller burde tilsi en usedvanlig kvalitet, men er det kanskje en vanlig Jabsco tro ? Jeg bruker orginal Yanmar impeller. Undersøg den én gang hvert år. Min kører på 3. årHar den ude af impellerhuset hvert forår, - i maj var den så god som ny. Å ta ut impelleren for å sjekke er ingen idè på min motor. For å åpne impellerhuset må sjøvannspumpa taes ut - samme operasjon som når impelleren skal skiftes. Så lenge du ikke har problem med kjøling la impelleren være i fred. Yanmar anbefaler vel skifte etter 1000 timer eller noe slikt. Det stemmer. Yanmar har overraskende lange intervaller mellom hvert impellerskift. Siden de fleste andre motorer så vidt meg bekjent anbefaller skifte hvert år, tenkte jeg det var for godt til å være sant at det ikke skulle gjøres før hvert 4. år, eller 1000 timer. Men når jeg ser impelleren nå, tenker jeg at det i hvert fall ikke kan være noe problem å kjøre 3 sesonger. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 I følge den norske manualen (og servicespesifikasjonen) for 6LP-motoren, skal impelleren skiftes hvert 4. år eller ved 1000 timer (det som inntrer først). Dette forutsetter at du bruker den originale impelleren. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.