Jump to content

Taukuttere for rett aksling. Virker de? Hvilken type?

NilsPils

Recommended Posts

Jeg har to båter, begge med rett aksling. Jeg kunne tenke meg å montere taukutter dersom slike er effektive. Tenker med gru på å måtte gå i sjøen for å kutte tau på den kalde årstid.

Noen erfaringer? Hvilken type kan anbefales?

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Båten vår er utstyrt med SPURS med roterende kniver.

Denne er langt mer effektiv enn enkelt rund knivskive uten motstykke som jeg har sett i annonse. Sjekk link, så ser du hvordan knivsett fanger og kutter det som kommer inn mot akselen.

Jeg har hatt nytte av den. Utenfor Lista fikk jeg se en bøye nede i vannet, under overflaten, rett før den forsvant under båten. Og riktignok, jeg hørte tydelig på motoren at den ble fanget, og kjente også at båten hang fast, ----- i noen sekunder, så var alt som før! Jeg så bakover, og der fløyt bøyen på overflaten!

Dette var i åpent farvann og jeg vil tro det var relativt grovt tauverk. For håpe fiskeren hadde en bøye til!

Vedlikeholdet ligger i regelmessig utskifting av teflonforing for knivdel som roterer på akselen. Den har dessuten egen sink som må byttes en sjelden gang.

• 10 år senere...

Gammel tråd, men like aktuell i dag antagelig? Er det noen som har propellkniv på foldepropell på aksel, som kan dele erfaringer her? Den som Regina III henviser til, Spurs, ser jo genial ut. Vil det f.eks ha noe å si for balansen på akselen? Kjenner jo at vibrasjoner lett kommer hvis det er noe rur på propellen, tenker da at kanskje en slik kniv vil utgjøre tilsvarende ubalanse? Selges den eller lignende i Norge? Annen løsning? Har seilbåt med rorkult, synes det ofte er vanskelig å få med alle dårlig merkede redskaper i sjøen. Mulig det pga kjølen ikke er like utsatt som i en motorbåt, eller er det kanskje omvendt, at kjølen fanger? Tror ikke jeg har vært nær nok til å finne ut av det foreløpig, heldigvis. :smiley:

Har sett på denne, så mistenkelig billig ut, kanskje for enkel? https://riktighandel.no/produkt/diverse/propellkniv-45mm-akseldiameter?gclid=Cj0KCQiA-4nuBRCnARIsAHwyuPqfVZX5dKwtpfbY21JPeBN0B30-ea9VLYmKGcS3Ef8bNz06xIxWkv0aAlidEALw_wcB

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...