NilsPils Startet 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Startet 12.Oktober.2009 Jeg har to båter, begge med rett aksling. Jeg kunne tenke meg å montere taukutter dersom slike er effektive. Tenker med gru på å måtte gå i sjøen for å kutte tau på den kalde årstid. Noen erfaringer? Hvilken type kan anbefales? Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 i sommer var det en test av slike i Motorboats Monthly Sitér dette innlegget Link to post
Regina III Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Båten vår er utstyrt med SPURS med roterende kniver. Denne er langt mer effektiv enn enkelt rund knivskive uten motstykke som jeg har sett i annonse. Sjekk link, så ser du hvordan knivsett fanger og kutter det som kommer inn mot akselen. Jeg har hatt nytte av den. Utenfor Lista fikk jeg se en bøye nede i vannet, under overflaten, rett før den forsvant under båten. Og riktignok, jeg hørte tydelig på motoren at den ble fanget, og kjente også at båten hang fast, ----- i noen sekunder, så var alt som før! Jeg så bakover, og der fløyt bøyen på overflaten! Dette var i åpent farvann og jeg vil tro det var relativt grovt tauverk. For håpe fiskeren hadde en bøye til! Vedlikeholdet ligger i regelmessig utskifting av teflonforing for knivdel som roterer på akselen. Den har dessuten egen sink som må byttes en sjelden gang. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Emma Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Kor mykje måtte du ut med for ei slik løysning, Regina III? Redigert 12.Oktober.2009 av Steinsvik (see edit history) Sitér dette innlegget Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
Regina III Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 (redigert) Den fulgte båten inklusive reservedeler lang tid. Et raskt søk viste $250 på EBay. HER fant jeg også er artikkel mer mer info. Redigert 12.Oktober.2009 av Regina III (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Her er et system som selges. Sitér dette innlegget Link to post
Pelle Parafin Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 Båten vår er utstyrt med SPURS med roterende kniver.Denne er langt mer effektiv enn enkelt rund knivskive uten motstykke som jeg har sett i annonse. Sjekk link, så ser du hvordan knivsett fanger og kutter det som kommer inn mot akselen. Denne har jeg virkelig tro på,veldig god patent.Den runde knivskiven kan jeg ikke se er så effektiv. Sitér dette innlegget Link to post
sjurbukta Svart 12.Oktober.2009 Link til dette innlegget Svart 12.Oktober.2009 For meg ser det ut som disse knivene sperrer for vanngjennomstrømningen gjennom cutlesslageret. Er det noen som vet hvordan dette er løst? Sitér dette innlegget Link to post
Shore Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Gammel tråd, men like aktuell i dag antagelig? Er det noen som har propellkniv på foldepropell på aksel, som kan dele erfaringer her? Den som Regina III henviser til, Spurs, ser jo genial ut. Vil det f.eks ha noe å si for balansen på akselen? Kjenner jo at vibrasjoner lett kommer hvis det er noe rur på propellen, tenker da at kanskje en slik kniv vil utgjøre tilsvarende ubalanse? Selges den eller lignende i Norge? Annen løsning? Har seilbåt med rorkult, synes det ofte er vanskelig å få med alle dårlig merkede redskaper i sjøen. Mulig det pga kjølen ikke er like utsatt som i en motorbåt, eller er det kanskje omvendt, at kjølen fanger? Tror ikke jeg har vært nær nok til å finne ut av det foreløpig, heldigvis. Har sett på denne, så mistenkelig billig ut, kanskje for enkel? https://riktighandel.no/produkt/diverse/propellkniv-45mm-akseldiameter?gclid=Cj0KCQiA-4nuBRCnARIsAHwyuPqfVZX5dKwtpfbY21JPeBN0B30-ea9VLYmKGcS3Ef8bNz06xIxWkv0aAlidEALw_wcB Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
Gunga Din Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Har ikke sett for foldingprop jeg har en som likner på den du linket til, men den har sagtann.......er veldig vass, lett å skjære seg på. https://www.navinordic.com/motor/propellerknivar/propellerkniv-twinfast-o30mm Sitér dette innlegget S/Y Gunga Din Link to post
Shore Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Ja, det blir vel gjerne litt skarpe kanter som man må passe seg for. Fant en test som jeg skal lese litt nøyere, vet ikke om det er forskjell når det gjelder fast eller foldepropell? http://www.prop-protector.co.uk/rope-cutters-1.pdf Sitér dette innlegget Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen. Link to post
enslagsgjest Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Er dette samme test? https://www.yachtingmonthly.com/gear/propeller-rope-cutter-test-30012 Sitér dette innlegget Jeg er en slags gjest Link to post
Grand Banks jr Svart 6.November.2019 Link til dette innlegget Svart 6.November.2019 Dette var en god test @enslagsgjest. Ikke tvil om at SPURS var en av de aller beste. Legger bare inn videoen her så kan folk dømme selv: Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.