Jump to content

Blålys på fjorden.


Aloha II

Recommended Posts

Var ute å kjørte en tur nå i kveld, og da så jeg ett eller annet fartøy mellom nesoddtangen og sandvika som kjørte med blålys. Jeg kan skjønne at politiet og tollvesenet kanskje trenger dette for å tilkjennegi seg selv i en evt "jakt", og få byttet til å stoppe. Men med den styrken de hadde på strobene så er det i hvertfall helt umulig for en annen sjøfarende å se om det er noen annen på fjorden de jakter på. Det eneste jeg så på hele fjorden var i hvertfall blålys, eller gjennskinn av dette, ikke så jeg lanternene til "blålysbåten", og ingen adre heller forsåvidt. :headbang:

Dette må jo være direkte ulovlig ihht gjeldene regler?

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Nja er litt usikkert det der:

 

http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19751201-0005-044.html

 

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

 

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

 

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Tja, hvilke regler da? Blålys er ikke aprobert som utrykninglys på sjøen, og er fritt fram for alle og enhver å benytte.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Men når det gjelder politi og toll gjelder også denne:

 

Regel 52. Spesielle fartøy

 

Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges.

Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen

 

Link to post
Share on other sites

Den nye politibåten i Bergen har også blålys:

 

http://www.ba.no/nyheter/article4458527.ece

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

Her hos oss innerst i Oslofjorden er det vel politibåtene, tollbåtene, ambulansebåten, redningsskøytene, brannbåten og taxibåtene som har blålys. I tillegg mener jeg å ha sett at noen av spesialbåtene til Havnevesenet/Kystverket har blålys, sikkert fordi de skal kunne tas i bruk ved ulykker etc.

Link to post
Share on other sites

Noe stort problem er det vel ikke da de er relativt sjelden i bruk.

 

Mnjaaa, jeg klarte ikke å se om det var noen annen båt på fjorden i går, da jeg ble blendet på en ca 2-3 nm avstand.

 

Jeg kan ikke se poenget med at andre enn politi eller tollvesen som skal stoppe/borde andre båter har blålys. jeg ser liksom ikke nytteeffekten av å ha dette montert på en lege/brann/taxi(??)-båt.

Med vennlig hilsen

 

Henrik Nygaard

Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke se poenget med at andre enn politi eller tollvesen som skal stoppe/borde andre båter har blålys. jeg ser liksom ikke nytteeffekten av å ha dette montert på en lege/brann/taxi(??)-båt.

 

Rednigsskøytene bruker blålys når de må overstige fartsgrensene i det aktuelle området. Det kan være aktuelt dersom liv eller helse er i fare. Dette veies imidlertid alltid opp mot faren for at det kan medføre skade på andre båter, brygeanlegg osv.

Når det gjelder taxibåter osv. så kan det tenkes at det er aktuelt for dem dersom de blir rekvirert ifm. større ulykker osv.

Link to post
Share on other sites

Det er ikke det at noen har opplevd å ta "taxi"båten til det "hotell"rommet uten møbler? Og kan erindre at det var blått lys på "taxi"båten? Akkurat som at det er blålys på den "taxi"bilen som kjørte dem til "hotellet" en gang? :wink::lol::lol:

 

Klarte ikke la være å ta en tørr en...

 

Kjetil S

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Som sakt tidligere er blålys ikke aprobert som utrykningslys på sjøen. Alle og enhver kan benytte det hvis de føler behov. Bla. undertegnede som har blått strobelys på Escada.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...