Aloha II Startet 12.Oktober.2009 Del på Facebook Startet 12.Oktober.2009 Var ute å kjørte en tur nå i kveld, og da så jeg ett eller annet fartøy mellom nesoddtangen og sandvika som kjørte med blålys. Jeg kan skjønne at politiet og tollvesenet kanskje trenger dette for å tilkjennegi seg selv i en evt "jakt", og få byttet til å stoppe. Men med den styrken de hadde på strobene så er det i hvertfall helt umulig for en annen sjøfarende å se om det er noen annen på fjorden de jakter på. Det eneste jeg så på hele fjorden var i hvertfall blålys, eller gjennskinn av dette, ikke så jeg lanternene til "blålysbåten", og ingen adre heller forsåvidt. Dette må jo være direkte ulovlig ihht gjeldene regler? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Nja er litt usikkert det der: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/th-19751201-0005-044.html Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes. Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
REM Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Tja, hvilke regler da? Blålys er ikke aprobert som utrykninglys på sjøen, og er fritt fram for alle og enhver å benytte. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Hilmar 2 Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Men når det gjelder politi og toll gjelder også denne: Regel 52. Spesielle fartøy Tollvesenets og politiets fartøy kan når de patruljerer, istedenfor de lanternene som er foreskrevet i sjøveisreglene, vise sine lanterner eller et bluss når de nærmer seg andre fartøy eller de ser andre fartøy nærme seg. Dette skal skje i så god tid at sammenstøt forebygges. Sitér dette innlegget Hilmar 2, jobber på slepebåten Gyltingen Link to post
Fanafjord Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Den nye politibåten i Bergen har også blålys: http://www.ba.no/nyheter/article4458527.ece Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Hillmar Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Her er en tråd der temaet er tatt opp: https://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=20872 Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 I tillegg er det også en del Røde Kors båter med blålys. Sitér dette innlegget Link to post
Aquarius Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Mener å ha sett at de to taxibåtene som ligger stasjonert ute på Kongen også er påmontert blålys. Mulig disse også tjener som ambulansebåter i Indre Oslofjord. Sitér dette innlegget Mvh Aquarius Link to post
Bitteliten Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Rednings skøytene har også blå lys Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 12.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2009 Glemte å nevne lenger oppe at losbåtene har blålys også. Har sett losbåten i Langesund med blålys noen få ganger. Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Her hos oss innerst i Oslofjorden er det vel politibåtene, tollbåtene, ambulansebåten, redningsskøytene, brannbåten og taxibåtene som har blålys. I tillegg mener jeg å ha sett at noen av spesialbåtene til Havnevesenet/Kystverket har blålys, sikkert fordi de skal kunne tas i bruk ved ulykker etc. Sitér dette innlegget Link to post
Ribtjenester Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Taxi båten i oslo har blålys:-) Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 (redigert) Blålysene kan nok virke forstyrrende i mørket men de må være såpass kraftige skal de synes i dagslys. Noe stort problem er det vel ikke da de er relativt sjelden i bruk. Redigert 13.Oktober.2009 av Lazyjack (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Noe stort problem er det vel ikke da de er relativt sjelden i bruk. Neppe, men alltids noen som henger seg opp i både det ene og det andre. Hvis en båt kommer med blålys må en gå ut i fra at det er en viktig bakenforliggende forklaring og bare skygge banen hvis en er utpå. Sitér dette innlegget Link to post
Aloha II Svart 13.Oktober.2009 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Noe stort problem er det vel ikke da de er relativt sjelden i bruk. Mnjaaa, jeg klarte ikke å se om det var noen annen båt på fjorden i går, da jeg ble blendet på en ca 2-3 nm avstand. Jeg kan ikke se poenget med at andre enn politi eller tollvesen som skal stoppe/borde andre båter har blålys. jeg ser liksom ikke nytteeffekten av å ha dette montert på en lege/brann/taxi(??)-båt. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Henrik Nygaard Link to post
Servicemannen Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 ...de må være såpass kraftige skal de synes i dagslys. Er ikke alternativ med nattmotus? Er dette ikke lignende problem og med dem som bruker søkelys under nattkjøring? Ikke stort problem da den er sjelden i bruk...! Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Hansi Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 jeg ser liksom ikke nytteeffekten av å ha dette montert på en lege/brann/taxi(??)-båt. Poenget er vel det samme på sjøen som på landeveien, kommer det en ambulanse med blålys ja så viker vi unna hurtigst mulig for å slippe ambulansen frem. Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Jeg kan ikke se poenget med at andre enn politi eller tollvesen som skal stoppe/borde andre båter har blålys. jeg ser liksom ikke nytteeffekten av å ha dette montert på en lege/brann/taxi(??)-båt. Rednigsskøytene bruker blålys når de må overstige fartsgrensene i det aktuelle området. Det kan være aktuelt dersom liv eller helse er i fare. Dette veies imidlertid alltid opp mot faren for at det kan medføre skade på andre båter, brygeanlegg osv. Når det gjelder taxibåter osv. så kan det tenkes at det er aktuelt for dem dersom de blir rekvirert ifm. større ulykker osv. Sitér dette innlegget Link to post
Kjetil1 Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Det er ikke det at noen har opplevd å ta "taxi"båten til det "hotell"rommet uten møbler? Og kan erindre at det var blått lys på "taxi"båten? Akkurat som at det er blålys på den "taxi"bilen som kjørte dem til "hotellet" en gang? Klarte ikke la være å ta en tørr en... Kjetil S Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post
REM Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Som sakt tidligere er blålys ikke aprobert som utrykningslys på sjøen. Alle og enhver kan benytte det hvis de føler behov. Bla. undertegnede som har blått strobelys på Escada. Sitér dette innlegget Fjord 26AC, FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9. ad. planlegging: "Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP "Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson Link to post
Lazyjack Svart 13.Oktober.2009 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2009 Som sakt tidligere er blålys ikke aprobert som utrykningslys på sjøen. Alle og enhver kan benytte det hvis de føler behov. Bla. undertegnede som har blått strobelys på Escada. Hva tid bruker du/har du tenkt å bruke det og hva slag båt er Escada siden du har behov for dette? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.