Jump to content

Skifte oljefilter hvert år på 4 takter ?


oslofjord

Recommended Posts

Jeg ville skiftet. Ikke på grunn av fare for havari neste år som du sier, men for å begrense slitasjen på motoren. Med lite bruk holder nok oljefilteret fint to år, men hvorfor ta sjansen? Det er greit å starte sesongen med alt rent og ordentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Et oljeskift uten å bytte filter, er et bortkasta oljeskift.

 

Det er med respekt å melde bare tull! Så lenge filteret ikke er tett renser det fortsatt like godt, og et oljeskift fjerner de forurensingene filteret ikke klarer. Så om du bare skal skifte en av to anbefaler jeg oljen. Men begge deler er som regel det greieste, selv om et oljefilter i båt lett kunne tålt både tre og fire år hvis man ikke bruker båten veldig ofte...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Det vet du ikke, men timetallet kan gi deg en pekepinn her. Tidilgere var det vanlig med oljeskift på bil på 6000 km, og filter på 12000. Dvs filter annenhver gang. Og det pleide å gå veldig greit det...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Et hint for å finne ut om filteret trenger å skiftes, er å se på oljen før du tapper av. Trekk opp peilestaven, og se.

 

Er oljen svart, klarer ikke filteret å absorbere mere dritt.

Er oljen transparent, er ikke filteret utslitt ennå.

 

Men så lenge oljen er transparent, trenger den heller ikke skiftes. Altså kan du utsette hele jobben. Enkelt?

 

:smiley:

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ikke fullt så enkelt. De svarte partiklene er så små at de går gjennom filteret. Så selv om oljen er svart (som den som regel blir like etter første oppstart på en dieselmotor i alle fall) så kan filteret være helt OK. Og motsatt, tilsynelatende ren olje kan være full i partikler som skulle gått i filteret hvis det hadde fungert. Men du skal kjøre svært lenge før filteret tetter seg da, dette er ikke noe som skjer hvis man ikke forsømmer vedlikeholdet totalt. Ren olje på peilepinnen skyldes ofte en olje med dårlige renseegenskaper, men det kan også være at motoren går spesielt rent...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Ser at det er uenighet angående dette, det er overhode ingen som kan dokumentere hva som er rett og galt. Årsaken til det er at det er ingen indikatorer på smo systemet som sier når olje/filter skal skiftes.

 

Det første en må ha da er en diff.trykk indikator over smørolje filteret, det være seg en som angir difftrykk på en farge skala eller ett manometer. Først da får du indikering på smøroljens tilstand og kan ta action ut fra dette. Hvorfor skal en skifte olje fordi ett filter er tett? det har da ingen sammenheng.

 

Filterets finhet er jo dimensjonert ut ifra hva fabrikaten anser som normal størrelse på forbrennings restene fra den gjeldende motoren. Når hyppigheten av filter skifte tiltar, da mener jeg det er grunn til og skifte oljen med tanke på forurensninger.

 

For å finne ut om oljen er brukbar så er det bare en måte og gjøre dette på, og det er og ta en olje prøve og sende den for analysering.

Hvis en ikke har diff.trykk indikator eller sender oljen til analysering så er det ikke mer og snakke om mener jeg. Da skifter en olje og filter ihht til motorleverandørens anbefalinger.

 

Men anbefalt kan være for sjelden hvis motoren er mye slitt!!

Link to post
Share on other sites

Olje er ikke bare til smøring. Den er også kjølende på motor. Når oljetrykk oppnås tar den opp slakk i turbo, kam, veiv rådelager etc. Oljen vil jeg si er som et filter i seg selv som tar opp de minste partiklene/forurensing og dermed blir svart. Ved overoppheting eller gammel olje full av partikler, vil mange av disse funksjonene bli svekket. Godt brukt olje vil slite på tetningsdelene på motor.

Et filter koster ikke allverdens så dette ville jeg ha byttet samtidig.

 

De fleste motorer har vel bypass på filteret hvis dette går tett??? I såfall vil en vel ikke merke noen ting?? mulig forandring i oljetrykk.

 

En bil som det har blitt byttet olje/filter på hver 5-6000 vil mest sannsynlig ikke begynne og bruke olje før motoren detter ut pga rust....

Link to post
Share on other sites

Takk for nyttige svar. Situasjonen er at jeg har motorolje nok til et skift nå i dag, men jeg må dra til merkeverksted for å kjøpe nytt filster. Desuten hadde jeg trøbbel med å få av filteret i fjord fordi det satt så hardt, men jeg får gyve løs på filterskift...for såpass mange anbefaler filterskift at jeg ikke tørr sluntre unna !

 

Ellers finnes det vistnok spesialtang/verktøy man kan kjøpe for slik å få av filteret (??) Er det det noe å satse på ? Hvor kjøper man det i Oslo (merkeverksteder er sikkert kjempedyrt for det som alt annet). ?

 

Nå skal jeg altså skifte olje og filter.......men hva er worst case (målt i penger) hvis motoren skjærer seg pga dårlig olje eller tett kjølevann ?? Er det bare å kaste en påhengsmotor man betalte 60-70 000 kr hvis motorhavari eller snakker man eventuelt om en reperasjon på 10.000 kr eller 40000 kr hvis aktuelt å bytte ut motordeler pga motorhavari ??

 

Er det omtrent samme kostnader knyttet til motorhavari pga motorolje, kjølevann eller girolje ?

 

Ekle saker... for dette er vel (nesten) ufortsette hendelser som ikke dekkes av forsikring (?) Ellers skal vel påhengeren pipe å gå ned til halv fart hvis varmen blir for høy før motoren går i stykket, men det gjelder vel bare kjølevann og ikke dårlig motorolje.

Redigert av salt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ren olje på peilepinnen skyldes ofte en olje med dårlige renseegenskaper, men det kan også være at motoren går spesielt rent...

 

Har en Honda Prelude til pendlerbil, denne har passert 300 000km. Bruker Statoil 5-50W helsyntet, og skifter olje/filter etter 16 000km. Oljen har blitt noe mørkere på denne tida, men er fortsatt anslagsvis 80% transparent.

 

Er Statoil 5-50W en dårlig olje?

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Ikke som jeg vet nei. Men nyere japanske motorer går som regel rimelig rent, særlig om man har mye langkjøring som jeg går ut fra at du har på pendlerbilen din. Mine biler har heller ikke svart olje ved skifte, men en del mørkere har den blitt i fargetonen. I gamle dieselmotorer derimot, blir oljen svart omtrent etter første start. Uten at dette påvirker oljens egenskaper på noen som helst måte. Disse partiklene er så små at de ikke blir fanget opp av filteret, derfor var mitt poeng at man ikke kan bestemme filterets tilstand ut fra oljens farge. Det var ikke verre enn det....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...