Jump to content

detaljkart for innseiling til Brevik, Syd-Koster?

Guest Sparky

Recommended Posts

Har gått dit mange ganger fra Kostersundet. Det holder fint med det ordinære sjøkartet.

Forsøker meg på en beskrivelse:

1. Du går sydvest ut kostersundet og har over-ett-merkene på Nord Koster riktig bak deg.

2. Du ser av båtsportkartet hvor du skal gå sydøstover, og i den retningen ser du et sjømerke (blinkfyr satt ut av drift) som heter "Siesådan". Dette skal du ha på styrbord-side når du skal gå langs med landet av Syd Koster retning Brevik.

VIKTIG: Gå nærmere "Siesådan" enn landet i øst til du godt og vel har passert dette sjømerket. Det for at du ikke skal gå på en stygg grunne som ikke er/er dårlig markert i kartene.

3. Videre er ferden grei. Du skal ha et par skvalpeskjær på styrbord side på din ferd mot Brevik. Gå midtwaters mellom skvalpeskjærene og landet. Du har god margin!

God tur til Brevik! :smiley:

i tillegg til PanPan`s eminente beskrivelse, kan detaljkartet for koster i 1:15000 anbefales. Jeg fikk tak på dette for 2-3 år siden, og tør ikke å seile uten...

Dette har det vært vanskelig å få tak i, men en skikkelig kopimaskin kan fikse den biffen. Jeg veit Nautisk skulle få inn nytt opplag, men dette har dratt ut.. ( nei; jeg er ikke for piratkopiering, men sålenge originalen ikke kan skaffes.... )

Suzuki 1 ste dag av 42.. :smiley:

No boat needed..

Hei.

Detaljkartet det henvises til heter Kosters Södra Skärgård og er i målestokk 1 : 15000 og er utgitt av Nautiska Publikasjoner. Skannet inn to deler av kartet. Klikker du på utsnittene, får du opp mye større og bedre versjoner. Vær obs på at de blå områdene har dybde 0 - 3 meter.

Jeg tar ikke noe som helst ansvar for kvaliteten på kartene, så jeg får si at de ikke er for navigering, men kun til informasjon. Ellers anbefaler jeg på det sterkeste å kjøpe kartet, det er meget bra!

Bilde

Bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Fin ankringsplass i Långevik!

Skulle nå sommeren slå til i ukene fremover kan det bli mange båter også på utsiden av syd-Koster.

Klikk på det venstre kartet til Lars H. ovenfor. Øst for Teneskär går en bukt et godt stykke nordover. Ankerbunnen her er meget god, sandblandet leire.  Du ligger trygt for bølger her, men det er åpent for vind. En kremplass i godvær når mange av plassene rundt i området er opptatt.

Og Långevik har plass til alle! :smiley:

Du kan garantert fortøye ved gjesteplassene mot moloen eller betongbryggen/piren på landsiden og sove godt om natten (når du kommer dit og nå før du drar :smiley:). Vel er det ingen store dyp her, og man bør være litt aktsom når dreggen legges ut slik at man ikke fisker andres dregg eller blir fisket selv! :smiley:

Dette er en gammel fiskebåt-havn, for drøye 10 år siden gikk ferge fra Stømstad innom her.

Vår båt stikker 1,62 m. Det går bra. :cool:

Heisan !

Jeg fikk ikke tak i det "store kartet" over sydkoster ifjor sommer. Ventet sågar i 2 dager i Strømstad på at båtbutikken skulle få det inn igjen....... - Det kartet er i A2-format såvidt jeg vet og dekker nesten utelukkende SYD-Koster.

Vi gikk allikevel til Koster og tok oss en tur i land på Nord-Koster. Ruslet innom butikken der. Og hva henger på veggen ? -

"VYKORT över SYD-Koster."

Det var et Sort-Hvitt Kart, A2 størrelse - tydelig kopi av et sjøkart og samtlige grunner og dybder avmerket. Jeg ga 15 kroner for dette.

Har senere fått sjekket mitt "Vykort" mot det omtalte originale kartet og ser at det er samme kart.

Så til dere som ikke finner det, - ta turen innom butikken på Nord-Koster og sjekke. Greit å ha med seg dersom turen går videre til øy-riket i syd....

(Tegelholmen kan anbefales)

Hilsen Lars,

Kaptein S/Y Hybris

LK-7137

Mvh

Lars Røksund

Radioinspektør

Telenor Kystradio

• 5 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...