Jump to content

Hjelp til GPS-valg, rimelig type, Garmin? Med eller uten kart?


Edh1

Recommended Posts

Hovedsaklig tenkte jeg å kjøpe en GPS for å måle hastigheten og ha koordinatene fremfor meg dersom det skulle bli behov. Vurderte først en Garmin 72. Men når en først titter på nettet baller ting fort på seg... Nå vurderer jeg om det er verdt å gå opp til en med kart og da trenger jeg hjelp! Ser at det finnes noen Garmin Etrex som har kart. Er det til 1800 kroner innebygde kart jeg kan bruke eller må jeg ut med en tusenlapp og to ekstra for kartene?

Link to post
Share on other sites

Det innebygde kartet er ikke verdt å kommentere.

 

Om du skal ha sjøkart til Garmin, må du ha Bluechart. Koster et par tusen for et område, i tillegg til pris på gps. Inndeling kan bla sees på websidene til Belanor, som importerer Garmin.

 

Om du derimot klarer deg med landkart, som ikke viser skjær, staker, fyr, dybder osv, finnes det en kartserie til Garmin som heter Topo Pro Norway, eller den noe eldre Topo Norway. Dette er topografiske "fjellkart" som har nøyaktig skjæring mellom land og sjø, men null maritim info. Det er en særdeles dårlig bevart hemmelighet at disse kartene ligger fritt tilgjengelig på internettets delingssider.

 

Jeg har til og med hørt vage hint om at dette ble gjort med overlegg fra Belanor. Årsaken var et Garmins hardeste konkurrent for 5-7 år siden, Magellan, kom med "sitt" topokart først. En CD med hele landet for under 3000kr, og en lite delbar filkryptering... Garmin/ Belanors løsning var å dele landet fylkesvis, og under 1000-lappen for hvert fylke. Men kopibeskyttelsen, og koder for overføring til gps, var en vits sammenlignet med Magellan.

 

Resten er historie. Garmin tok over så godt som hele friluftsmarkedet i Norge hovedsaklig som følge av lett tilgjengelige kostnadsfrie topokart. Har ikke hørt om noen som har kjøpt en Magellan friluftsgps på 5 år, til tross for at Magellan på den tida hadde et teknisk overlegent produkt. Så ingen kan si at fildeling aldri har hjulpet en rettighetshaver, det er sikkert.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Prøvde med min N95 8gb - funket ikke i det hele tatt. Tok lang tid å få noe inn, viste varierende fart og ramlet ut hele tiden...

 

Blir nok noe jeg kan montere på en brakett av type Garmin GPS 72 tenker jeg nå som jeg vet at disse kartene koster skjorta.

 

En vanlig knopmåler hadde også vært et alternativ men som jeg leser i andre tråder her på formuet er de som ikke krever gjennomhulling av skroget ikke mye å satse på. Når det i tillegg ikke er store prisforskjellen på en knopmåler og en basic gps blir det vel en gps av noe slag.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte for flere år siden en Garmin GPS60 uten kart. Med denne fulgte et feste for beltebruk. Dette festet limte jeg fast på instrumentbordet med kraftig dobbeltsidig tape, og det har fungert utmerket i flere sesonger nå. Ruter kan planlegges på PC'en hjemme og overføres til GPS, waypoints kan lagres underveis ved behov (for eksempel når jeg setter snikliner) og farten ligger alltid oppe. Denne GPS'en har batteritid på 28 timer, så jeg har ikke brydd meg med å kjøpe 12 volt kabel til den. Et par ekstra batterier på lur i båten, så går det greit. Et nyttig hjelpemiddel, som ikke hadde vært så mye bedre om den hadde hatt kart innebygget. Nytten av kart på en to-tre tommers skjerm er uansett rimelig begrenset...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Eg har brukt ein garmin etrex vista hcx til fleire turar der eg har vore avhengig av gps for å finne fram.eg har ikkje sjøkart på denne då eg legg inn veipunkt som eg går etter (i kombinasjon med papirkart). For å finne koordinatane brukar eg norgeibilder.no. Mi erfaring er at dette er ein meget nøyaktig måte å legge inn veipunkt og med min gps gjev dette ein nøyaktighet på 2-3 meter. Eg likar etrex'en veldig godt og hcx-serien har forbedra antenner. Testa idag og hadde signal frå 11 av 12 satelittar når den stod under frontruta på min Halco 29.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte meg GPS 72 Marine i vår. er superfornøyd. kostet ca 1200,- med marinebrakett og strømkabel. og funker helt ypperlig. den har en type "kart" dvs. den viser båten med rettning og fyr og lykter. men den viser ikke land. man kan lage waypoints og tracks. og den kan kobles til PC. og sammen med ett kartprog. på pc en har man en kartplotter. anbefales når man ikke vil bruke flere tusen på GPS.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Prøvde med min N95 8gb - funket ikke i det hele tatt. Tok lang tid å få noe inn, viste varierende fart og ramlet ut hele tiden...
Høres ut til at den telefonen må en tur til fastlegen... Har hatt tilsvarende problemer på en SonyEricsson og slik skal det definitivt ikke være.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

Kjøp nortstar m121, det gjorde eg!! Kjempe fornøyd. importerte fra statene selv og sparte 13tusen dengang. www.starmarinedepot.com

industrimekaniker, platearbeider og godt brukande sveiser ;) med båtførerbevis

NB 870 Touring NB 820 combi Nord West 740 Nidelv 24 Norøna 23 Sørlands snekke 24 Rana530 HT Øyen 15

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...