Jump to content

gps "fryser"

Figaro

Recommended Posts

img_0267.jpg

Er det noen som kan forklare hvorfor gps´en fryser bildet på denne måten? Den viser hverken fart eller sted. Har skjedd noen ganger, og oppstår plutselig, eller ved oppstart. Har skiftet og oppgradert kartbrikken i sommer--kan det ha noe å si? Noen ganger har den kommet til seg selv igjen, men nå har den vært sånn i flere dager :headbang:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Opplevd dette en gang med min garmin 420 og flere ganger med raymarinen c80, viktig å følge med for dette kan ikke stoles på til enhver pris, fryser bildet i høy fart og en er i mer eller mindre ukjent farvann kan en plutselig være en helt annen plass en det en tror, i mitt tilfelle mener jeg bildet frøs samtidig som det viser både fart og kurs (de aktuelle tall når bildet frøs) de gir grunn til å være ekstra oppvakt, i ditt tilfelle merkes det jo raskere idet både kurs og fart er borte.

Hadde jeg opplevd slike situasjoner som GeirFrode og SeaRaimond opplevde, hadde jeg umiddelbart tatt kontakt med butikk ,serviceverksed og produsent og satt igang et "helv. . . " spetakkel. Slik skal ikke sikkerhetsutstyr oppføre seg selv om selvfølgelig ikke noen elektronikk er helt ufeilbar. Selv har jeg aldri hatt slike problemer i de snart 20 årene jeg har hatt autopilot, GPs og kartplotter. Når det gjelder minnebatteri, så fungerer det fremdeles i min gamle Garmin GPS75 fra -94!

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Da du skiftet og oppgraderte kartbrikken i sommer, Figaro, medførte det at den dekker et større område enn før, og inneholder flere detaljer, slik at mengden informasjon lagret på brikken har økt? I tilfelle ja kan det være at prosessoren jobber på spreng for å håndtere den eventuelle økte informasjonsmengden, og det kan føre til at kartplotteren "låser seg".

Har du sjekket at det er skikkelig kontakt mellom GPS-antennen og skjerm- og betjeningsenheten? Dårlig kontakt der kan også være en kilde til feil.

Om livet til det innebygde minnebatteriet er i ferd med å ebbe ut, kan også det være en mulig forkaring på problemt, slik KDB har nevnt.

Hadde jeg opplevd slike situasjoner som GeirFrode og SeaRaimond opplevde, hadde jeg umiddelbart tatt kontakt med butikk ,serviceverksed og produsent og satt igang et "helv. . . " spetakkel.

He-he. Jeg har nok vært innom og nevnt det for Garmin en eller gang så vidt jeg husker. Men har nok vært litt slapp med å følge opp selv.

Det er kun ved Bastø-ferga at jeg har opplevd at det fryser. Det kommer et pip samtidig fra gps'en også, så jeg hører når den låser seg.

Normalt har jeg ingen problemer med at dette skjer. Jeg har kart ved siden av. Og vet stort sett hvor jeg befinner meg.

Jeg har til og med krysset Oslofjorden mange ganger uten hverken AIS eller Radar. :giggle::giggle:

Det later til at det er en annen type feil på Figaro sin plotter da, sannsynligvis.

All elektronikk kan feile, både HW og SW-messig. Ta kontakt med leverandør.

Dette må jeg rette litt på. Det finnes faktisk HW og SW som ikke ser ut til å feile. Som utviklingsingeniør hos Tandberg Data

på slutten av 80-årene, begynnelsen av 90-årene, designet jeg og utviklet både elektronikk og SW for Tandberg Datas

PC-tastatur. Dette tastaturet brukte jeg i et par år på TD før jeg sluttet der i -94. Da jeg så begynte å jobbe på Forsvarets

Forskningsinstitutt sent samme år, tok jeg med meg tastaturet mitt og brukte det daglig i jobbsammenheng til jeg ble

pensjonist i 2005. Og deretter har det vært i daglig bruk her hjemme. Dette innlegget er skrevet på dette tastaturet. Kan jeg

være litt stolt? Aldri en feil, hverken mekanisk eller programmessing!

mykeyboard.jpg

Lars H.

See you at Borgen this weekend

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Men da må jeg jo slå av PC'n dersom det ikke skal bli mye rart på skjermen? Og PC'n har ikke vært av siden sommerferien. Men OK, tastaturet tåler "vill" trøkking uten å gå i stå. En gang mens jeg holdt med å utviklet det kom Mona, min kvinnelige sjef innom kontoret og slengte rompen opp på bordet, oppå tastaturet. Da gikk det helt i stå. Etter det innførte vi noe som het 'Mona-testen'. Vi hadde en treplate med et håndtak som vi presset ned alle tastene på en gang med. Da skulle selve tastaturet virke like godt etterpå! Men nå er vi vel langt unna GPS-problemer?

Lars H.

Jeg oppgraderte brikken, og det kom mer info på den nye. Kanskje det er der feilen ligger, eller som KDB sier, at minnebatteriet er dårlig. Kartplotteren fulgte med når jeg kjøpte båten, så jeg vet ikke hvor gammel den er. Men det er egentlig en Shipmate, selvom det står Simrad på den. En bra plotter, har jeg hørt. Men hvor sitter minnebatteriet? Jeg får prøve å skifte det først.

Takk for svar så langt. :cheers:

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Det er kun ved Bastø-ferga at jeg har opplevd at det fryser.

Jeg har hatt flere GPS`er og de har alle frosset når jeg har passert Bastøfergene ! Har ofte lurt på hvorfor, men jeg har liksom bare godtatt det og venter heller med å skru den på til etter at jeg har passert (har båten i Moss). Det rare er at det skjer uavhengig om det ligger ferge der eller ikke.. Må være noe på land !

Ser ut som du har en Ce32 eller noe i den duren. Her sitter batteriet loddet fast på Printkortet på innsiden av enhenten. Søk litt på batteriskifte så finner du en kjempegod forklaring..

Jeg fikk en elektrikker på jobben til å gjøre det for meg da jeg ikke turte å lodde det selv. Har ikke brikke i min plotter for tiden. Men må nok gå til innkjøp av en neste år tenker jeg. Hehe

Har vært to ganger i Horten i 2007 og 2008. Begge gangene endte med at GPS konket ut. Gjestehavna der ligger rett ved Bastøyfergen. Har Lowrance kartplotter. Reddet det første gangen med å legge inn ny software i antenne og headunit, men året etter så kokte antenna. Dette var en LGC 2000 antenne. Kjøpte LGC 3000 antenne i utlandet på Ebay, og måtte også kjøpe overgangskabel til dette. Har hørt at LGC 2000 antenna har hatt en del trøbbel.

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Spurte om dette da jeg leverte inn plotter og antenne til rep hos Navy på Høvik, men de visste ikke om noe som kunne være ødeleggende for elektronikken i Horten :nonod: Irriterende at det er slik :headbang:

Jeg har hatt flere GPS`er og de har alle frosset når jeg har passert Bastøfergene ! Har ofte lurt på hvorfor, men jeg har liksom bare godtatt det og venter heller med å skru den på til etter at jeg har passert (har båten i Moss). Det rare er at det skjer uavhengig om det ligger ferge der eller ikke.. Må være noe på land !

Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter

Vil jo tro at dersom det er en ekstern kilde så burde den være forholdsvis enkel å oppdage. En vannvittig sterk sender i frekvensområdet 1,2 til 1,6 GHz må vel til?

Kan vanskelig se at 10cm radar (3 GHz) eller 3 cm radar (9,4 Ghz) skal klare dette. CW-radar er jo ganske enkel å se, oftest i sammenheng med en militær installasjon men disse opererer vel helst enda høyere i freq enn 3cm radfaren.

TrondT

Delfin 21 Mørebas 17DL Skilsø 750CC

Barracuda 30 :-)

img_0267.jpg

Er det noen som kan forklare hvorfor gps´en fryser bildet på denne måten? Den viser hverken fart eller sted. Har skjedd noen ganger, og oppstår plutselig, eller ved oppstart. Har skiftet og oppgradert kartbrikken i sommer--kan det ha noe å si? Noen ganger har den kommet til seg selv igjen, men nå har den vært sånn i flere dager :headbang:

Navy Høvik på Blommenholm båtforening i Bærum gjør service på Simrad CE32, sansynligheten for at det er standby batteriskift behov er stor i ditt tilfelle.

Mvh

Champagne

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...