Jump to content

gps "fryser"

Figaro

Recommended Posts

Når det gjelder minnebatteri, så fungerer det fremdeles i min gamle Garmin GPS75 fra -94!

Så også i min GPS50 fra 1991.

Og årsaken til det tror jeg er at de ikke har noe minnebatteri. De har "non-volatile memory".

At en plotter stopper under drift på grunn av minnebatteriet under drift finner jeg vanskelig å tro på. Under drift er dette batteriet ikke i bruk. Det holder kun liv i en liten del av memory når apparatet er avslått for å lagre brukerinnstillinger, initiell posisjon og siste almanakk.

Neste gang dette skjer, så gå til satelittsiden og se hvilke satelitter som mottas.

Jo da, i hvert fall har min GPS75 et 3volt batteri på størrelse som et kronestykke og påsveisede tilkoblingsledninger. Slikt batteri har jeg ikke klart å finne. Men om det skulle dø helt, er det bare waypoints ol. som forsvinner. Dessuten har jeg kun denne gamle GPS'en som reserve for å kunne lese av posisjonen.

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Takker så mye. Men GPS'en ligger i båten så jeg får ikke sjekket om dette batteriet kan brukes. Men jeg skal ut på langhelg med båten fra i kveld av, så da kan jeg ta med meg hjem GPS'en på søndag, åpne den og se om dette batteriet kan passe inn.

Lars H.

10 timer til båthelg!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Dessverre, det har jeg forsøkt og slike batterier tåler ikke varmen fra loddebolten.

De må punktsveises på, og det lynraskt så de ikke rekker å bli varme. Da jeg jobbet

på FFI var det en som skulle gjøre det for meg (hun hadde gjort tilsvarende jobb

mange ganger), men det ble aldri noe av.

Ikke bare dør et slikt batteri ved oppvarming, men de kan fort eksplodere med stor kraft.

Klikk på bildet for å se og høre hva som da skjer!

batt_bang.jpg

Lars H.

Navy Høvik på Blommenholm båtforening i Bærum gjør service på Simrad CE32, sansynligheten for at det er standby batteriskift behov er stor i ditt tilfelle.

Mvh

Champagne

Jeg var idag hos Navy Blommenholm, og de mente det kunne være antennen eller forbindelsen til plotteren. Da jeg undersøkte satelittmottaket, var det ingen som var aktive. Så da er det nok antennen, som de sa. Jeg leverer alt sammen til rep./ettersyn for det kan også være nødvendig med en SW oppgradering.

Not like everybody else----owner of metal boat and plastic car (Think) + MGB 68 mod.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...